2011-04-30, 20:02
Medlem
Hej,

Flyttat till en lägenhet med uteplats för ett tag sedan och samtidigt investerat i en kolgrill. Jag införskaffade även ett s k tändrör då jag vill undvika tändvätska. Men problemet jag har är att när jag tänder tidningspappret jag har "i botten" på tändröret så sker det en kolossal rökutveckling de första 3 min. Hur undviker jag detta? Tycker det är pinsamt när man dränker grannarna i rök.

Tack på förhand!
Citera
2011-04-30, 20:35
Medlem
Milwaukees avatar
Jag tänker mej att tändklossar av olika slag som brukar användas i kaminer och spisar av personer som inte kan elda ordentligt kunde fungera. Dom brukar brinna ganska länge utan nån rök.
Citera
2011-04-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Jag tänker mej att tändklossar av olika slag som brukar användas i kaminer och spisar av personer som inte kan elda ordentligt kunde fungera. Dom brukar brinna ganska länge utan nån rök.

Ja, okej. Kanske det som är problemet, att jag använder tidningspapper.
Citera
2011-04-30, 22:05
Medlem
Jadu, testa utan tidningspapper så lär det bli mindre rök.

(fast det verkar ju som att du redan klurat ut det :P)
Citera
2011-04-30, 23:43
Medlem
toby79s avatar
Vanliga tändstickor funkar ju ordentligt bra. I med kolen, dränk in med tändvätska och låt kolen suga upp vätskan ordentligt under några minuter. Sen kan du ha på lite till och vänta en stund. Sen när du ska tända gör du en lämplig "stubin" av tändvätska och tänder med tändstickan där.

Gör man indränkningen grundligt och inte har för bråttom så får man en fin glöd så småningom. Papper och andra grejer kommer alltid att generera massa rök. Du kommer även att få rökutveckling om du häller på tändvätska på dålig glöd som inte klarar att sätta eld på vätskan. Detta sätt är ju även förknippat med en massa brand och skaderisker och ska därför inte användas hur som helst ska jag tillägga.
Citera
2011-05-01, 08:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Vanliga tändstickor funkar ju ordentligt bra. I med kolen, dränk in med tändvätska och låt kolen suga upp vätskan ordentligt under några minuter. Sen kan du ha på lite till och vänta en stund. Sen när du ska tända gör du en lämplig "stubin" av tändvätska och tänder med tändstickan där.

Kör du med vanlig rödsprit istf tändvätska så slipper du dessutom formalinstanken.
Citera
2011-08-06, 17:41
Medlem
rallysallys avatar
Man kan även dränka in 1 brikett med tändvätska, lägg i tändröret och tänd på underifrån.
För att undvika tändvätska helt och minimera rökmängden, gör så här:
Fyll tändröret, ta bort grillgallret, öppna spjället på grillen för att få ett bra drag i röret.
Ställ tändröret på kolgallret, och nu kommer själva finessen; själv använder jag tunnt enlagrigt
hushållspapper som ¨tändare¨, det går mindre än man tror, en näve löst ihoptryckt räcker, rökutvecklingen över på 1 minut samt luktar mycket mindre tidningspapper.
Citera
2011-08-06, 20:35
Medlem
borrizs avatar
Jag har börjat lägga grillkol innan jag lägger i briketter. Eftersom vanlig grillkol tänds mycket lättare än briketter, så "svarar" tändröret snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in