2011-04-29, 22:50
Medlem
Vad bör en undersköterska tjäna/ha i timlön? Om du är usk vad har du i timlön och vad är din ålder + erfarenhet.

Jag är 21 år och jobbar som undersköterska, min nuvarande timlön är 112,75kr/h, (+ sen har man ju ob på nätter,kvällar,helger)
Mina erfarenheter av yrket som uska - har gått omvårdnads samt haft praktik på sjukhus,äldreboenden samt handikappomsorg 4 praktikplatser varav 4 v på varje ställe.
Har jobbat om man lägger ihop alla sommarvikariat och vik under åren blir det ca 2-2,5 års erfarenhet.

Vad anser ni att lönen borde vara?
Citera
2011-04-29, 22:55
Medlem
Thurrgoods avatar
Tycker definitivt att ni är underbetalda.
Citera
2011-04-29, 22:59
Medlem
Jag tycker också att lönen är rätt dålig på det jobb vi utför.
Kan vara väldigt stressigt ibland och man får aldrig ha en hel rast, man sätter sig och äter någon larmar ja då måste man gå på larmet, sen fortsätta äta osv. Man kan t.e.x inte sitta en full 30min rast.
Fast jag tycker om jobbet som uska!
Citera
2011-04-30, 00:01
Medlem
revodnebs avatar
Jag vet att det är ett underbetalt jobb att vara uska. Dock kan ni glömma att ni blir upphöjda till vad ni nu vill. Om ni vill gå vidare så är det utbildning som gäller, ssk nästa. Vill ni sedan ha lite mer än alla andra så är det anestesi eller bm som gäller. Det finns inga genvägar. Kan ni få betalt för utbildningen så är det en bonus - ta den!
Citera
2011-04-30, 00:07
Medlem
Är ju himla dåligt betalt, fick 116 i timmen på mitt gamla jobb som personlig assistent, och då hade jag ingen utbildning alls!
Så nog är det ett underbetalt jobb man har.
Citera
2011-04-30, 00:15
Medlem
Tomteskurs avatar
Ni tjänar åt h-vete för dåligt.
Vem tror ni saknas mest i kommunen om den skulle va borta en månad?
En usk som har 19000/mån.
Eller en kommunchef som har 60000/mån.
Citera
2011-04-30, 01:47
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteskur

Det är inte så man sätter lönen...

En kommunchef är inte ens timanställd, helt olika yrken som du inte kan jämföra med varandra.

Det ena jobbet är ett jobb då man är skyldig och tvungen att vara fysiskt närvarande för att utföra sitt yrke. Det andra är ett jobb då du inte är bunden till att finnas på arbetsplatsen - du arbetar med "uppdrag" och inte rutiner som kommer dag ut dag in. T.ex behöver en kommunchef eller tjänsteman aldrig sjukskriva sig (förutom långtid) om den är sjuk utan den arbetar bara hemifrån.

OnT: nej, usk tjänar lagom bra tycker jag. Helt okej lön för att vara ett någorlunda icke-kompetent jobb.
Citera
2011-05-25, 21:39
Medlem
Vad får man ut (ungefär) som uska efter skatt om man jobbar heltid på ett "vanligt" schema?
Inte nattschema eller liknande!
Citera
2011-05-26, 09:11
Medlem
Oj, du och en annan här har över 110 kr/timmen?! Det är inte mycket, men jag, som är utbildad undersköterska har bara runt 103 i timmen... Har dock bara sommarjobbat som USK:a, så kanske är det, eller så är min kommun snålare än er antar jag.

Undersköterskor är verkligen underbetalda, men att vidareutbilda sig till SSK ger inte en större lön. Kanske skiljer 2-3000 kr i lön i ingångslön. Helt sjukt. Tur att man ska vidareutbilda sig i höst, dock inte till något högavlönat, men i alla fall till något jag tycker är mer intressant och förmodligen roligare än att vara undersköterska. För det är inget roligt och stimulerande jobb. Fy fan för att fastna i det yrket i flera år. :/
Citera
2011-05-26, 11:02
Medlem
Jthunderas avatar
110 kr/h låter helt rätt i mina öron. Administrativt yrke utan krav på mer utbildning än omvårdnadsprogrammet. I många fall behövs inte ens det. Visst ni "jobbar med med människor" men det är bara en kliché...
Senast redigerad av Jthundera 2011-05-26 kl. 11:05.
Citera
2011-05-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteskur

Självklart skulle en kommunchef saknas mer än en undersköterska att tro/påstå något annat är helt enkelt korkat. Men det är väl rätt OT?

OnT
Det ser ut som om du har en rimlig lön.
Citera
2011-05-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Oj, du och en annan här har över 110 kr/timmen?! Det är inte mycket, men jag, som är utbildad undersköterska har bara runt 103 i timmen... Har dock bara sommarjobbat som USK:a, så kanske är det, eller så är min kommun snålare än er antar jag.

103 i timmen?
Det går ju inte att leva på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här