2011-04-29, 17:01
Medlem
Arbetarbroders avatar
Peroni Nastro Azzurro

Detta får väl anses vara Italiens försvar på att landet kan brygga öl, jag tror att detta är det enda öl som finns på alla systembolag och samtidigt bryggs i Italien.
En 33 cl flaska kostar 14:50:- så den ligger rätt högt i pris.

De flesta större länder har något öl som säljs mycket på Systembolaget, typ:
Belgien - Stella Artois
Danmark - Carlsberg
Jamaica - Red Stripe
Australien - Fosters
Irland - Guinness
Holland - Heineken
Spanien - San Miguel
Mexico - Corona
Tyskland - Becks

Och så vidare...
Italien borde ju kunna få fram en variant som är god. Men jämfört med ovan nämda öl så är det sällan man ser Peroni, och den är inte lika känd. Man kan bara spekulera i varför det är så, men att den inte är lika god som de andra är väl en inte allt för vild gissning.

Nu är de såhär att min flickvän fick ansvaret att köpa öl inför valborg, en platta av valfri flasköl på Systembolaget, och hon valde denna. Det skulle vara en lageröl och inte någon av de billigaste, så de blev ju rätt.

Men jag kan fan inte minnas att jag druckit Peroni förut..

Någon som gjort det? Hur smakar den? Den ligger i samma prisklass som Staropramen och liknande lageröl.

Lets shoot med åsikter om Peroni Nastro!
Citera
2011-04-29, 17:07
Medlem
DanteAlighieris avatar
Har två flaskor Peroni i kylen. Riktigt god öl. Lite väl dyr om man ska fylla på den.

Det finns alltså inte någon mer Italiensk öl som man ens kan beställa på Systembolaget?
Citera
2011-04-29, 17:16
Medlem
c-dogs avatar
God öl! Den har dock ganska mycket beska för att vara en ljus lager. Personligen tycker jag den passar bättre till mat än att bara dricka.
Citera
2011-04-29, 17:24
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Har två flaskor Peroni i kylen. Riktigt god öl. Lite väl dyr om man ska fylla på den.

Det finns alltså inte någon mer Italiensk öl som man ens kan beställa på Systembolaget?

Jo, det finns ett flertal:

La Rossa
Castello
HY
Baffo d'Oro
Amarcord
Menabrea mörk lager
Menabrea ljus lager

Men Peroni finns på alla Systembolag och får således ses som Italiens starkaste kort när de gäller att försvara italiensk öl i Sverige. Sen hänger ju min Valborgsmässoafton lite på om Peroni är gott eller inte
Citera
2011-04-29, 17:29
Medlem
prewes avatar
Vad jag kan minnas så smakade den väl ungefär som du är van vid att en ljus lager i den prisklassen ska göra.
Citera
2011-04-29, 18:54
Medlem
Har väl varit en massa år sedan fosters öht fanns på systembolagets beställningssortiment, än mindre i butik?

Var väl den där perioden då allt från landet down under var hippt; crocodile dundee eran.
Citera
2011-04-29, 19:01
Medlem
Kan läggas till att jag druckit den vill jag minnas.

Och den är väl rätt intetsägande. Mer smak än en corona och bättre än falcon och annan ica-öl men ändå jäkla tunn på smak, även för att vara en ljuslager.

Inte söt men okej beska även om jag gärna vill se mer beska.

Bra gräsklipparöl men för priset kan man dock få bättre öler i samma kategori.

Men ingen dålig öl men ingen kanonöl heller.
Citera
2011-04-29, 20:03
Medlem
Jag gillar Peroni, tycker tvärtom att den är rik på smak för att vara en ljus lager. Visst finns det lager med mer smak men Peroni är helt ok särskilt till en pasta etc..
Citera
2011-04-29, 20:58
Medlem
Jolls avatar
Helt ok öl enligt mig, hyffsat lättdrucken tycker jag. När den är välkyld tycker jag den passar till det mesta, både till middag och framför majbrasan. Italien är ju inte ölbryggarlandet nr 1 så att säga. Lite som Frankrike kanske, känns som deras vanligaste är kronenbourg.
Citera
2011-05-01, 03:05
Medlem
Arbetarbroders avatar
Har druckit Peroni nu så jag kan ge ett smakutlåtande, notera att jag är långt ifrån någon öl-expert:
Hyffsat smakrik men ändå lättdrucken. God öl helt enkelt. Det förvånar mig att Italiens öl syns så sällan på svenska gator, förfester och kylskåp. Visst har jag druckit bättre öl, och visst finns de säkert billgare bärs med samma kvalité på vad man får, men jag är ändå positivt överaskad av Peroni. Italienarna kan mer än rödvin!

Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Har väl varit en massa år sedan fosters öht fanns på systembolagets beställningssortiment, än mindre i butik?

Var väl den där perioden då allt från landet down under var hippt; crocodile dundee eran.
Det är mycket möjligt att du har rätt, när du säger de så var det längesedan jag Fosters nu. Men ska man ta ut ett parad-öl från Australien så blir det ju ändå Fosters.
Citera
2011-05-01, 20:11
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Fosters fanns att hitta i butikerna för bara ett par år sedan. Vill dock minnas att den var licensbrygd i Storbritannien.

Peroni tycker jag smakar som precis vilken internationell lager som helst.
Citera
2011-05-01, 20:19
Bannlyst
Intressant, inhandlade för någon dag sedan två peroni tillsammans med någon kroatisk öl, tyckte den var god jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in