2011-04-29, 14:19
Medlem
standstrongs avatar
Flytta denna mod om den ligger fel.

För att göra en lång historia kort, sitter jag fortfarande i kris.
Jag är student och några av mina kompisar valde att bosätta oss i ett hus som vi skulle göra till ett kollektiv.
Under loppets gång blev det alltmer problem och de flyttade en efter en och jag fick stå ensam i en stor villa.
Ägaren till huset påstår att jag har förstört hennes kakelugn och dylikt efter jag flyttade ut och kräver mig på en jävla massa pengar samt hotar mig till polisen för Oaktsamhetsbrott och Kontraktbrott. Sen Februari har hon ringt och sms:at och då hotat mig för något jag då inte har gjort.
Den enda inkomsten jag har just nu är CSN och det är inga pengar jag kan betala med.

Enligt min morsa så tycker hon att jag ska strunta i henne och låta henne hålla på, men det är det att det känns inte så kul att få en massa hot och bli anklagad för något jag inte gjort.
Mår riktigt dåligt över detta

Fick för en timme sen ett sms där det står:
"Du har en dag på dig att höra av dig. Om du inte gör det anmäler jag dig grov oaktsamhetsbrott och Kontraktbrott.
******* Länsförsäkringar har öppnat ett ärende"

Citera
2011-04-29, 14:43
Moderator
blomvattnares avatar
B o B -► Juridik

/Mod
Citera
2011-04-29, 17:22
Medlem
ormanoffs avatar
Berätta vad som hänt. Ni har hyrt ett hus? Vem har hyrt det, du själv? Och sen har dina vänner varit inneboende och betalat hyra till dig? Vad har gått sönder? Hur har det gått sönder? Vad vill husägaren ha?
Citera
2011-04-29, 20:02
Medlem
Du säger att hon nämner kontraktsbrott också. Vad handlar det om? Du sa upp hyreskontraktet och betalade under uppsägningstiden och skötte dig klanderfritt?
Citera
2011-04-29, 20:07
Medlem
Oaktsamhetsbrott är knappast något att anmäla för, inte kontraktsbrott heller. Kontraktsbrott är civilrättsligt. Om jag inte minns helt fel så skulle du i så fall anmälas för skadegörelse, vilket åstakomits på grund av oaktsammhet (slarvigt kallat oaktsamhetsbrott).

Har hon inte anmält dig sen februari, elller försäkringsbolaget ringt dig. Då talar ju inte mycket för hon gör det nu heller.

Som sagt, svara ormanoffs frågor, och även frågan om du ensamt stått på kontraktet? Och är kakelugnen ens sönder?
Citera
2011-05-03, 18:32
Medlem
standstrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Berätta vad som hänt. Ni har hyrt ett hus? Vem har hyrt det, du själv? Och sen har dina vänner varit inneboende och betalat hyra till dig? Vad har gått sönder? Hur har det gått sönder? Vad vill husägaren ha?

Vi var tre som stod på kontraktet, Först flyttade två ut, varav den ena bodde där gratis utan att stå på kontraktet, och sa upp kontraktet. Sedan var det bara jag och en kvar, efter ytterligare ett tag flyttade den andra ut utan att säga upp kontraktet.
Innan de två första flyttade var det en dammsugare som gick sönder, och eftersom jag aldrig har använt den så känns det självklart att det var någon utav de andra som orsakade detta. Men eftersom hyresvärden inte upptäckt detta förrän efter de flyttat så är det jag som åker på skiten för det.

Hon påstår även att jag har tagit sönder kakelugnen som finns i huset, det är sprickor i kakelplattorna som sitter utanpå. Men de fanns redan där när vi flyttade in. Pga av de sprickorna så har det läckt ut rök i huset och det har blivit sotfläckar i taken, och detta vill hon också att jag ska ersätta. Hon säger även att hon har bilder på hur kakelugnen såg ut innan vi flyttade in, men hon har aldrig visat de bilderna för någon utav oss så de kan ju vara tagna när som helst eller inte ens finnas.
Hon vill även ha ersättning för en tvättmaskin, eller en ny, som hon säger har gått sönder under vår hyrestid, men jag använde den regelbundet och det var aldrig något fel på den.
Citera
2011-05-04, 15:42
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standstrong
Vi var tre som stod på kontraktet, Först flyttade två ut, varav den ena bodde där gratis utan att stå på kontraktet, och sa upp kontraktet.

Vad betyder detta?

Vad gäller skadorna är det er hyresvärds sak att bevisa att skadorna uppkommit under tiden ni bott i huset, och att skadorna uppkommit av erat vållande. Vad gäller kakelugnen och tvättmaskinen bestrider du ju att de skadats under er hyrestid, och då får hon bevisa detta på något sätt.

Hur har dammsugaren gått sönder? Är det fråga om slitage eller skador som kommer av normalt bruk behöver ni enligt huvudregeln inte betala för denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in