Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-29, 11:33
Medlem
Ylangs avatar
Jag har en tid haft problem med mage när jag ätit och förra veckan fick jag diagnosen Glutenallergi.
Kändes verkligen verkligen helt hemskt.
Jag är sämst på att laga mat och utbudet i affären verkade ju inte vara någott att hurra för.
Jag är dessutom vegetarian.

Så min fråga är om någon är i samma sits, eller enbart är glutenallergiker och kan tipsa om saker som hjälper en i vardagen osv!
Citera
2011-04-29, 20:46
Medlem
albertas avatar
Hej vännen!
Kan börja med att poängtera att det är skillnad på glutenallergi och glutenintolerans. Men jag utgår från att du är intolerant och då har celiaki, som det kallas.

Men vet du. Det är inga problem! Jag har själv en dotter som har celiaki och vi lever i ett samhälle som verkligen har anpassat sig de senaste åren. Du kan hitta glutenfritt nästan överallt, i butik och på restaurang, så det är mest en vanesak.

För det första, gå med i Celiakiföreningen, så får du mycket av den information som du behöver.
Gå in på celiaki.se så kan du anmäla dig.
Du får då också lite startmaterial som kan kicka igång ditt nya liv. Där kan du också hitta lokalföreningar som är aktiva i ditt län, som har kurser, tips om stöd osv. Svenska celiakiföreningen finns också på facebook.

Att man är vegetarian är inget hinder.
Du får räkna bort vete, korn och råg samt testa om du kan äta havre. Glutenfritt bröd kan man lära sig att baka och du har säkert koll på vilka grönsaker som innehåller mycket fibrer.

Du får gärna PMá mig om du vill ha mer specifika tips

mvh

Alberta
Citera
2011-04-30, 14:41
Medlem
Ylangs avatar
Tack tack för tips o hjälp =)
Blev medlem direkt
Senast redigerad av Ylang 2011-04-30 kl. 14:46.
Citera
2011-05-02, 01:02
Medlem
Tänk på att seitan som brukar användas som vegetarisk proteinkälla, framför allt i asiatisk mat, är gjord på rent vetegluten.
Citera
2011-05-02, 08:09
Medlem
Ylangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Tänk på att seitan som brukar användas som vegetarisk proteinkälla, framför allt i asiatisk mat, är gjord på rent vetegluten.

Ja jag har fått väldiga problem när jag ätit sån mat, nu vet jag varför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in