• 1
  • 2
2011-04-29, 21:49
Medlem
b00steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afuhren
Gud vad jag ser dig ofta på Flashback. Tänk efter lite. Förr i tiden använde de solen som klocka. Idiot -

Precis!
Citera
2011-04-29, 22:35
Medlem
Citat:
Gud vad jag ser dig ofta på Flashback. Tänk efter lite. Förr i tiden använde de solen som klocka. Idiot -

Jag tror TS menar att tid inte skulle existera. Inget som mäter tid skulle finnas, och människan skulle inte ha någon tidsuppfattning - eller?
Citera
2011-04-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knuule
Jo, men ponera att vi inte lever på stenåldern. Vi lever i nuet och har ingen klocka. Skulle vi ens kommit såhär långt i utvecklingen? Visst, på medeltiden sa man något i stil med "Vi anfaller i gryningen" när man skulle ut starta krig t ex men skulle det verkligen funka idag med alla olika tidszoner osv? Samhället skulle ligga flera 100 år bakåt. Eller?

Det blir lite problem för stora företag att planera firmafester och köpa in alla hinkar med sprit i tid.

Så utan klocka hade det gått åt helvete.
Citera
2011-04-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abduzeedo
Jag tror TS menar att tid inte skulle existera. Inget som mäter tid skulle finnas, och människan skulle inte ha någon tidsuppfattning - eller?

Om tid inte existerade hade du inte setat här och skrivit att vi inte har nån tidsuppfattning ^^
Citera
2011-04-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Om tid inte existerade hade du inte setat här och skrivit att vi inte har nån tidsuppfattning ^^

Självklart inte (?)
Citera
2011-05-01, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abduzeedo

Jaha? Då hade det inte funkat att mötas vid en bestämd plats. Vad är det för mening att fråga detta? Riktigt jävla dumt i min åsikt.
Citera
2011-05-01, 14:16
Medlem
Citat:
Vad är det för mening att fråga detta?

Hur vi hade klarat oss. Hur vårt samhälle hade sett ut etc skulle jag tro. Jag är inte ts och ts har inte skrivit på länge
Citera
2011-05-04, 16:39
Medlem
Cathedrals avatar
Begreppet "tid" är något människor applicerar på fysiska processer, atomkollisioner, i tre dimensioner. För att tiden ska gå måste ju någonting hända, och det vi kallar tid är den till synes framgående rörelsen genom tre dimensioner som vi upplever. Klockan är ett verktyg för att kategorisera och organisera detta erfarna fenomen; vi delar in tiden i enheter av timmar, minuter och sekunder. Dessa enheter är fullständigt godtyckliga, baserade på vår subjektiva erfarenhet av tid - som i sin tur tillkommit eftersom vi utvecklats som varelser på en planet med en cykel på en viss tid (det vi kallar 1 dygn) samt dess rotation runt sin stjärna (det vi kallar 1 år). Vi har evolverat för att fungera på en viss storleksskala och inom en viss tidsrymd och vår uppfattning av tiden speglar naturligtvis detta. Det är lätt att greppa enheterna av timmar och dagar, men svårt att greppa en tidsrymd som t.ex. jordens ålder, som uppgår till över 4 miljarder år.

Tiden (i form av en 4e dimension i vilken fysiska processer kan hända) hade fortfarande funnits även utan klockan och människan, men inte begreppet "tid". Tiden var tvungen att uppfinnas eftersom människor i sin natur har en drivkraft av kunskapstörst: vi mäter, organiserar och kategoriserar allt runt omkring oss. Vi har uppfunnit enheter för att mäta längd, höjd, temperatur osv. Det följer att vi även uppfinner en enhet för tidens gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in