2011-04-29, 00:07
Medlem
Hej,

Hantlar med "rullande kanter"... Är de bättre än vanliga solida? Och i så fall, varför?

(Rullande kanter = De större, tyngre, och oftast runda sakerna, som sitter en på varje sida av handtaget.)

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tackar.
Citera
2011-04-29, 00:15
Medlem
FrankRosenthals avatar
Du menar att "rullande" hantlar är de små skivstängerna där man kan sätta på egna vikter själv?

Alltså dessa: http://www.gymtorget.se/images/hantlar/byggbarhantel20kgstor1.jpg

vs.

Dessa: http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/50985/(7).jpg

Eller?
Citera
2011-04-29, 00:15
Medlem
Mantinums avatar
Vad menar du med bättre?

De man skruvar på kan man alltid ändra vikten på. De solida kan man inte.
Men det visste du säkert redan. Meningslös tråd.
Citera
2011-04-29, 00:19
Medlem
Jag tänkte på dessa:

http://www.gymequipment.uk.com/store/item/388wq/Dumbbells/Watson_Pro_Dumbbells.html

Med "bättre" menar jag "bättre" på vilket sätt som helst.

Jag vet inte så mycket om detta. Därför låter det kanske lite dumt.
Citera
2011-04-29, 00:25
Medlem
Highsounds avatar
Samma vikt, samma resultat.
Citera
2011-04-29, 00:25
Medlem
Roterande handtag, alltså. Jag har svårt att se att de skulle tillföra något annat är kostnad, faktiskt. Men det kanske har betydelse om man använder riktigt tunga hantlar.
Citera
2011-04-29, 00:26
Medlem
FrankRosenthals avatar
Jag vet inte om det direkt skulle vara någon större skillnad rent träningsmässigt mellan dessa två. De ena kan man i och för sig ändra vikterna på själv hur som helst. Dessa har jag alltid gillat och därför använt. Egentligen inte av någon speciell anledning. Jag föredrar dom bara helt enkelt.
Citera
2011-04-29, 02:08
Medlem
Zaqwers avatar
Till hantelrodd föredrar jag att använda dragremmar och då funkar solida hantlar bäst. Enda skillnaden jag kan komma på just nu.
Citera
2011-04-29, 02:41
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Det beror ju på vad man ska använda hanteln till för övning. En vanlig press eller dragövning är ju i princip kvitta vilket, men övningar där man i samma rörelse har press och dragmoment är ett roterande hantag att föredra. Det skonar handleden och hanteln riskerar inte att rulla ur greppet. (gäller tyngre hantlar)
Citera
2011-04-29, 07:17
Medlem
Kanofs avatar
Ett stort minus med de du skickade bild på är att de är helt runda, dvs att risken att de rullar iväg en längre distans är större när du slänger iväg hantlarna (vrålandes) efter ett tungt set av din favorit disko övning Att de är kompakta gör ju också att det ser ut som om man lyfter mindre vikt, och det är ju inget bra för alla disko byggare där ute.

De skulle dock passa in fint i ett gym där folk kan sänka vikter med kontroll och lämnar ego:t vid dörren.
Citera
2011-04-29, 08:06
Medlem
Sintzus avatar
Man skulle ju kunna tänka sig att "rullande" handtag stimulerar underarmarna lite mer. Annars är det knappt någon skillnad

Zaqwer

Hur svaga nypor har du egentligen? sluta missbruka dragremmar
Citera
2011-04-29, 10:29
Medlem
Arne Perssons avatar
Det är en klar fördel med roterande grepp vid exempelvis tunga curls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in