Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-28, 16:26
Bannlyst
Jag råkade göra att min system hårddisk partition (den där Windows finns) heter F, går det att ändra den till C? Det är lite irriterande att ha den i F för att alla program antar alltid att man ska installera i C, så man måste ändra den när man installerar grejer. Det verkar inte gå att ändra den i diskhanteraren, och jag har hört att vissa program (hela Windows?) kan sluta fungera om man ändrar den.

Jag har en partition som heter backup, och den fick namnet C. Finns det nåt sätt att dölja den förresten (den var dold förut i alla fall), eller sätta ihop den till den andra partitionen? Jag använder inte backup partitionen längre, så jag kunde ha lite extra plats om jag kunde sätta ihop den med den andra.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-04-28 kl. 16:29.
Citera
2011-04-28, 17:02
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du tur så går det att byta, men Windows kan börja krångla rejält och ge BSOD.

Är det flera hårddiskar du har? I så fall kopplar ur alla utom den disk som avser tills installationen är klar. Förhoppningsvis fungerar det bra efter att du kopplar in dessa igen.

Verktyget för detta är te.x Partiton Magic.
Citera
2011-04-28, 17:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag råkade göra att min system hårddisk partition (den där Windows finns) heter F, går det att ändra den till C? Det är lite irriterande att ha den i F för att alla program antar alltid att man ska installera i C, så man måste ändra den när man installerar grejer. Det verkar inte gå att ändra den i diskhanteraren, och jag har hört att vissa program (hela Windows?) kan sluta fungera om man ändrar den.

Går gör det, men det är inget att rekommendera, eftersom att det ligger diverse poster i registret som pekar på F: nu och skulle bli ogiltiga om du flyttade Windows.
Har du nyss installerat om Windows och inte hunnit så långt är mitt tips att installera om det igen.

Däremot kan du ändra vilken sökväg nya program ska installeras på som standard, om du är beredd att pilla lite, googla på change default install path eller något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag har en partition som heter backup, och den fick namnet C. Finns det nåt sätt att dölja den förresten (den var dold förut i alla fall), eller sätta ihop den till den andra partitionen? Jag använder inte backup partitionen längre, så jag kunde ha lite extra plats om jag kunde sätta ihop den med den andra.

Inga problem!

Partition Wizard kan göra allt du vill.
Bara att välja att ta bort den partition du inte vill ha längre, och sen välja resize på den andra.

Vill du behålla innehållet på din backuppartion kan du "merga" dom istället.

http://www.partitionwizard.com/
Citera
2011-04-28, 17:19
Medlem
NEJ det borde inte gå. (Ja om registry vore dynamisk, men så vitt jag vet så är det inte det än).

En liten notis: Jag fipplade själv med detta med IBMs OS/2 1.1 utan att lyckas, OS/2 vart sedan grunden till Win32.
Senast redigerad av Sherlocks 2011-04-28 kl. 17:21.
Citera
2011-04-28, 18:15
Moderator
Protons avatar
Vad jag vet går det inte att byta beteckning på den enhet som windows går på. Det blir nog till att installera om och göra rätt nästa gång istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in