2011-04-28, 15:02
Medlem
spacefarers avatar
Är hyffsad på matematik men urusel på att göra uträkningar i huvudet (eftersom jag alltid använt min TI-räknare).

Vilka tekniker är det man använder egentligen?
Är det så att man gör vanliga uppställningar fast i huvudet istället för på papper, eller finns det andra, bättre tekniker som används? Jag kan tänka mig att det t.ex. blir svårt att utföra multiplikation ifall faktorerna är för stora, blir väldigt många tal som skall adderas i slutändan då.

Överslagsräkning är jag bekant med.
Senast redigerad av spacefarer 2011-04-28 kl. 15:06.
Citera
2011-04-28, 15:15
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefarer
Är hyffsad på matematik men urusel på att göra uträkningar i huvudet (eftersom jag alltid använt min TI-räknare).

Vilka tekniker är det man använder egentligen?
Är det så att man gör vanliga uppställningar fast i huvudet istället för på papper, eller finns det andra, bättre tekniker som används? Jag kan tänka mig att det t.ex. blir svårt att utföra multiplikation ifall faktorerna är för stora, blir väldigt många tal som skall adderas i slutändan då.

Överslagsräkning är jag bekant med.

Varför vill du bli bättre på huvudräkning?
Citera
2011-04-28, 15:32
Medlem
spacefarers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Varför vill du bli bättre på huvudräkning?

Jag antar att du vill argumentera för att det är onödigt när det finns räknare. Jag hade själv den åsikten under hela gymnasietiden.

Mitt svar är: det är i vissa situationer praktiskt, och det är inte så att jag tänker sluta använda räknare.
Citera
2011-04-28, 15:40
Medlem
Bromsklosss avatar
Jag fäster själv inte så stort värde vid huvudräkning utan tycker det är intressantare att komma fram till huruvida det finns en elegant lösning än att faktiskt beräkna den och om man måste beräkna den kan man tillgripa dator.

Ju mer matematik man lär sig desto sämre blir man på huvudräkning, brukar jag påstå så att jag har något att skylla på när min egen förmåga sätts på prov, inte lyckas glänsa klarare än en askhög och skamsen smiter ut bakvägen.

Trots allt inser jag att det kan vara bra med huvudräkning och en metod att multiplicera tal jag tycker är elegant är att använda logaritmer (som en räknesticka, alltså):
  1. Man lär sig en rad logaritmer utantill (lg(1) = 0; lg(1,1) = 1,4; ...; lg(9,9) = 3,3)
  2. Slå upp ur minnet logaritmerna för faktorerna i produkten som ska beräknas (skala om faktorerna med lämplig tiopotens först så att de hamnar i intervallet [1, 10)).
  3. Addera logaritmerna (addition får antas vara lättare än multiplikation).
  4. Använd logaritmtabellen baklänges för att få fram slutresultatet.
Jag har dock inte lärt mig logaritmerna och faktiskt använt metoden. Jag nöjer mig med att det finns en elegant lösning och vid behov kan jag programmera en dator att använda den.
Citera
2011-04-28, 15:45
Medlem
Palbars avatar
Lär dig multiplikationstabellen så kommer det bli mycket enklare. Sen är det bara att träna med olika tal, träna även upp sifferminnet.

Lycka till
Citera
2011-04-28, 16:03
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palbar
Lär dig multiplikationstabellen så kommer det bli mycket enklare. Sen är det bara att träna med olika tal, träna även upp sifferminnet.

Lycka till

Bra tips!
Citera
2011-04-28, 17:58
Medlem
YellowLemons avatar
Nu är det ju lite svårt eftersom jag inte vet vilken nivå du ligger på....

Men lär dig använda kvadreringsregeln och konjugatregeln i huvudet så kan du räkna ut en del "stora" tal.

T.ex.

67*73 = (70+3)(70-3) = 70² - 3² = 4900 - 9 = 4891

Om du ska räkna ut 33*18 kan du ju tänka (33*20)*0,9

Dividerar du nåt med 5 kan du alltid multiplicera med 2 och sedan dividera med 10, tycker i alla fall jag är enklare. (2/10=1/5)

Försök att hitta genvägar varje gång du räknar ut ett tal så går det lättare...
Citera
2011-04-28, 19:36
Medlem
BiggusDs avatar
Jag laddade ner Android appen 'Alarm clock Xtreme'
Man måste lösa mattetal för att kunna stänga av den...
Efter några veckor börjar man bli rätt bra på huvudräkning
Citera
2011-04-28, 21:29
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Man ger varje siffra en färg och en speciell form.

Sen ställer du bara upp det i din tanke och räknar ut exakt som på papper.

Öva först att tänka dej varje siffra , hur ser den ut ?

Lämpligt att sen rabbla alla siffrorna fram o tillbaka just innan man somnar.

Om man inte ger varje siffra ett unikt utseende så tappar man lätt bort den om man har flera tal att lägga ihop.

Det är svårt att i huvudet lägga ihop ex 925 + 136 + 427 * 2, men ser du dom i färger är det mycket enklare.
Då behandlar hjärnan uppställningen som vilken bild som helst.

Är inte helt framme än, men just jag är rätt tankspridd o okoncentrerad.
Ändå har jag lyckats ibland
Citera
2011-05-07, 21:44
Medlem
chrille5511s avatar
Glöm all annan skit om du vill bli snabb på huvudräkning.

Det här är sättet:

http://www.youtube.com/watch?v=Px_hvzYS3_Y

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in