2011-04-28, 13:16
Medlem
det här är en sån där liten mara som jag gissar att någon som är duktig inom fysik stött på:

du har en metallfjäder.
du spänner den mellan två block.
sedan sänker du ner allt i syra.
fjädern upplöses och tappar lite energi här och var, men inte lika mycket som försvann in i fjädern när man spänt den.
vart tar resten av energin vägen?

energin kan ju inte bara försvinna =)
Citera
2011-04-28, 13:25
Medlem
tältpinnes avatar
Kul fråga, googlade och hittade följande:

Citat:
I think what would happen is that as the spring dissolved, eventually it would lose its structural integrity and the pieces of the spring would fly apart. The moving pieces would have kinetic energy equal to the stored potential energy of the spring. The pieces would then be stopped by friction in the acid, so ultimately all of the stored potential energy would go into heating up the acid.

Finns mer i denna tråd: http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=404030
Citera
2011-04-28, 13:26
Medlem
mupperssons avatar
"Den kommer att släppas lös när syran fräter sönder fjädern, Den kommer att gå sönder och då kommer fjäderns engergi att frigöras och spränga loss sig själv."- sa en venn till mig :=)
Tänk på att energi inte kan förstöras bara omvandlas. Så din förlorade energi kan ge sig iväg iform av mekanisk energi i fjädern, Rörelseenergi till syran och viktigast av allt, värme GLHF
Citera
2011-04-28, 13:34
Medlem
era svar var väntade. tänk er själva om fjädern löses upp exakt likadant överallt, att den försvinner precis samtidigt överallt.
det här är naturligtvis en rent teoretisk fråga, men svaret ska alltså INTE vara att den bryts sönder och skjuts iväg. man kan säga att blocken ska klämma åt mer om fjädern lossar, så att inga delar studsar iväg och energin blir kinetisk.

någon annan som har någon aning om svaret på frågan? =)
Citera
2011-04-28, 13:42
Medlem
Energin kan bara överföras till syran eller uppspänningsanordningen eftersom det är de enda gränssnitten som existerar i problemet.
Citera
2011-04-28, 13:45
Medlem
tzjs avatar
Kan det generera värme tro?
Citera
2011-04-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Energin kan bara överföras till syran eller uppspänningsanordningen eftersom det är de enda gränssnitten som existerar i problemet.

på vilket sätt överförs energin? kinetisk energi eller annan form av energi?
Citera
2011-04-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kan det generera värme tro?
jag kan tänka mig att det borde generera endel värme eftersom spillvärme väldigt ofta genereras när energi omvandlas om jag förstått det hela rätt =)
Citera
2011-04-28, 14:05
Medlem
evolutes avatar
De enskilda atomerna/molekylerna har pressats samman och den potentiella energin som är lagrad där frigörs och blir till kinetisk energi för de frigjorda atomerna/molekylerna, alltså värmeenergi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in