2011-04-28, 11:14
Medlem
Jag har några funderingar över hur vi i vårt samhälle lever idag. Om man tittar på hur ni lever idag, hur mycket av eran tid är spenderad i den " fysiska verkligheten" och inte framför datorn, burken, eller annat. Om det är någonting som vi lärt oss av att titta på film (speciellt actionfilm) så är det att människan ständigt glorifieras och ses som en odödlig. Kan vi undermedvetet påverkats av att tro allt vi ser på i burken, datorn att vi har flytt den "hårda" verkligheten mentalt i vardagen? Vad tror ni är konsekvenserna av denna livsstil vi lever i ?? Flyr man verkligheten inte bara när man ser på tv utan även när man är ute i den fysiska världen, vilket resulterar i förlusten av "fri vilja" ?
Citera
2011-04-28, 13:36
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-namn
Jag har några funderingar över hur vi i vårt samhälle lever idag. Om man tittar på hur ni lever idag, hur mycket av eran tid är spenderad i den " fysiska verkligheten" och inte framför datorn, burken, eller annat. Om det är någonting som vi lärt oss av att titta på film (speciellt actionfilm) så är det att människan ständigt glorifieras och ses som en odödlig. Kan vi undermedvetet påverkats av att tro allt vi ser på i burken, datorn att vi har flytt den "hårda" verkligheten mentalt i vardagen? Vad tror ni är konsekvenserna av denna livsstil vi lever i ?? Flyr man verkligheten inte bara när man ser på tv utan även när man är ute i den fysiska världen, vilket resulterar i förlusten av "fri vilja" ?

Jag tror det är alldeles för svårt att generalisera din fråga som du gör. D v s är vi (människor) på detta sätt. Det finns ju människor som strävar efter större värden i livet i form av glädje, familj, framgång eller va det nu kan vara och ser actionfilm, dataspel, internet som ett sätt att slappna av från vardagen, men fullt medveten om dess fiktiva aspekt, och tar det med en nypa salt så att säga.

Samtidigt finns det människor som spelar Wow och missar och ge sina barn mat och vätska så dom dör i barnkammaren när Mamman sitter och "Wow-ar" med hörlurar. Detta är kanske ytterliggheter men någonstans i mitten möts man i ngn form av normalitet. Och jag tror att den normaliteten i regel ligger närmare en relativt "realistisk" syn på det du säger snarare än en "hjärntvätt" eller vad man skall kalla det för.

Men visst det finns ju många exempel på hur media påverkar oss som en stor "dum" skock får o s v. Men frågan är om man succesivt ändrar sin livstil/person p g a ngt jag ser i en film eller läser på nätet så tror jag svaret i regel är nej. Men som en OffT kan jag ju säga att jag blev aldrig den samma efter jag såg Two Girls on Cup.... men där var nog inte syftet att manipulera mig

/V_V
Citera
2011-04-28, 14:17
Medlem
tetrominos avatar
Det är ett lätthanterligt fenomen bara man hänvisar till politisk manipulation eller olycklighet.

Man kan utvidga eskapismen till att omfånga inte bara spinnandet av sagonätverk utan även människans självuppfattning präglad av den rent teknologiska aspekten i samhället. Det faktum att vad som idag kan uppfattas som den mest autonoma, fria och förverkligade individen i samhället i "verkligheten" skulle kunna vara en av de mest handikappade varelserna, i relation till t.ex. naturen. Därav den odödliga actionfilmskaraktären.

Den teknologiska vaggan och medhörande ideologi kan fungera som förnekelse / eskapism. Då framstår bilden av propagande inte som något som av ett litet antal medvetna individer appliceras på ett större antal omedvetna utan som en alltomspännande ideologi frånkopplad vad som är fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vincent_Vegas
Men visst det finns ju många exempel på hur media påverkar oss som en stor "dum" skock får o s v. Men frågan är om man succesivt ändrar sin livstil/person p g a ngt jag ser i en film eller läser på nätet så tror jag svaret i regel är nej. Men som en OffT kan jag ju säga att jag blev aldrig den samma efter jag såg Two Girls on Cup.... men där var nog inte syftet att manipulera mig

Media förändrar inte nödvändigtvis en som person eller ens uppfattning av världen då det inte finns mycket att ändra, eftersom man fötts in i samhället utan några förutfattade idéer eller värderingar och oundvikligen formats av sin omgivning redan från början. Om något så bekräftar och befäster media i alla dess former våra redan befintliga uppfattningar och underliggande axiom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in