2011-04-27, 16:29
Medlem
provade skriva en tråd om detta för någon vecka sen, men fick inga svar. så - är det INGEN som har provat denna medicin och har erfarenheter från den?
Citera
2011-05-04, 11:07
Medlem
MicrograMs avatar
Har tyvärr inte fått chansen att prova Klozapin, men har däremot testat Olanzapin (Zyprexa).
Effekterna var att jag blev lite apatisk av den, emotionellt avtrubbad, men det hjälpte inte mot mina depressioner. Jag gick dessutom upp i vikt av den. Hade 20mg till natten.

Anledningen till att jag nämner Olanzapin är för att Klozapin är besläktat med Zyprexa, och effekterna är någorlunda densamma. Ett starkt neuroleptikum som är bra vid akuta faser av psykoser eller schizofreni.

Men skillnaden mellan dessa är att Klozapin är farligare för kroppen. Du måste ta blodprover regelbundet för att se att dina värden är bra, och risk för svår viktuppgång är stor, då det i värsta fall kan vara hälsofarligt.

Om det finns andra alternativ, typ Haldol, så välj det istället. Prata med din läkare.
Citera
2011-05-04, 14:40
Medlem
jag fick gå tillbaka till zyprexa istället eftersom jag blev så trött att jag vinglade som om jag var full på morgonen av clozapine. så nu äter jag zyprexa igen, har gjort det i ett drygt halvår och den funkar bra har inte gått upp i vikt av den heller, verkar vara den enda, haha.
Citera
2012-01-04, 11:22
Medlem
Jag har alldeles precis börjat med Leponex/Clozapine. Är rätt trött på morgonen men det börjar gå över. Den jobbigaste biverkningen förutom viktökning är att man dreglar hela tiden. Jag har fått börja med ett preparat mot ökad saliv. Hjälper föga men vi ska höja dosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in