2011-04-27, 15:36
Medlem
När min Windows Server 2008 är avstängd så kan inte klienterna komma ut på internet (det går dock att logga in fortfarande).
Kan jag fixa detta eftersom klienterna ska kunna användas utanför mitt hemma nätverk?
Citera
2011-04-27, 15:40
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Vad exakt är serverns funktion? Domän-kontroller?
Citera
2011-04-27, 15:45
Medlem
Domän-kontroller och Active Directory
Citera
2011-04-27, 16:45
Medlem
Antagligen pekar klienternas dns mot servern. Då får de inga dns adresser om servern är avstängd.
Prova att byta dns till 8.8.8.8 på en av klienterna och se om du får kontakt med nätet.

Kan du pinga en ipadress via klienterna och få svar?
Citera
2011-04-27, 16:59
Medlem
qrizzes avatar
Inte konstigt att det inte går att använda internet när en domän ligger nere.

När man har en server är det väl meningen att den ska vara igång hela tiden?

Vad kör du för tjänster på servern? ex.
DNS
DHCP
NAT

Då det går att logga in på klienterna är för användarna ligger sparade på klienterna.
Citera
2011-04-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dillmonster
Antagligen pekar klienternas dns mot servern. Då får de inga dns adresser om servern är avstängd.
Prova att byta dns till 8.8.8.8 på en av klienterna och se om du får kontakt med nätet.

Kan du pinga en ipadress via klienterna och få svar?

Ja klienternas dns pekas mot serven. Är detta verkligen nödvändigt för att allt ska fungera?

Att byta till 8.8.8.8 fungerade utmärkt, tack.
Citera
2011-04-28, 08:29
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke157
Ja klienternas dns pekas mot serven. Är detta verkligen nödvändigt för att allt ska fungera?

Att byta till 8.8.8.8 fungerade utmärkt, tack.

Om dns pekar mot din server bör den vara igång för att Internet-anslutningen ska fungera korrekt, nu pekar klienterna på Goggle public DNS.

Varför ska du stänga av servern? Det går nog att göra en Workaround på detta, dock innebär det nog att peka allt mot en aktiv dns som du styr över.
Citera
2011-04-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Zoidberg
Om dns pekar mot din server bör den vara igång för att Internet-anslutningen ska fungera korrekt, nu pekar klienterna på Goggle public DNS.

Varför ska du stänga av servern? Det går nog att göra en Workaround på detta, dock innebär det nog att peka allt mot en aktiv dns som du styr över.

Nej jag tänker inte stänga av serven. Jag tänkte bara om serven skulle gå ner skulle ju ingen komma ut på internet vilket inte är så kul.
Citera
2011-04-28, 11:03
Medlem
blueCommands avatar
Det är betydligt bättre att du sätter din servern som primary DNS för att kunna göra uppslag som är relaterade till domänen. Du kommer få en massa problem annars.

Sätt istället 8.8.8.8 som secondary och 8.8.4.4 som tertiary eller motsvarande.
Citera
2011-04-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det är betydligt bättre att du sätter din servern som primary DNS för att kunna göra uppslag som är relaterade till domänen. Du kommer få en massa problem annars.

Sätt istället 8.8.8.8 som secondary och 8.8.4.4 som tertiary eller motsvarande.

Juste, jag missade att man kunde sätta ett andra DNS. Ska prova detta, tusen tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in