Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-27, 13:03
Medlem
MrDDDs avatar
Eftersom jag sällan sitter i denna del av flashback så är jag osäker var denna tråd passar, om mod finner en annan forumsdel mer lämpad så var vänlig att flytta tråden då och ursäkta för felplaceringen

Jag har laddat ner en stand alone client, ace client, för lol (League of Legends) som har officiellt stöd ifrån Riot Games i form av att clienten skapades av en av deras regionchefer och clienten finns länkad via deras forum, inlägget skrivet av denna områdeschef.

Nu till mitt lilla problem, filerna är packade som .rar och när jag inspekterar de så finns det en setup.exe fil i mappen tillsammans med lite övriga filer. Problemet är att när jag packar upp filerna så raderas setup.exe omgående ifrån datorn innan jag ens hinner reagera. Mitt antivirus program (Telias säkersurf) är tillfälligt avstängd eftersom även detta galskrek över filerna samt Microsofts security essentials har jag stängt av realtidsskyddet på men ändå fortsätter datorn att radera denna filen för mig.

Förslag hur jag ska gå tillväga?
Citera
2011-04-27, 13:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan du flytta filen till en annan partition så provar med detta. Startar om datorn sedan och se till innan och efter att ditt säkerhetsprogram är inaktivt. Slå på säkerhetsprogrammet efter din installation.

Se efter om detta kan fungera.
Citera
2011-04-27, 13:07
Medlem
mungs avatar
Du har inte fler antivirusprogram som spökar? Har du stängt av alla funktioner i Telias AV? Har du startat om datorn efter detta och kollat så att det fortfarande är av? När liknande har hänt mig tidigare har det varit något antivirusprogram som legat bakom.
Citera
2011-04-27, 13:39
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan du flytta filen till en annan partition så provar med detta. Startar om datorn sedan och se till innan och efter att ditt säkerhetsprogram är inaktivt. Slå på säkerhetsprogrammet efter din installation.

Se efter om detta kan fungera.

Har två partioner och har testat på båda utan framgång, men jag ska testa resten av tipsen nu.

Citat:
Ursprungligen postat av mung
Du har inte fler antivirusprogram som spökar? Har du stängt av alla funktioner i Telias AV? Har du startat om datorn efter detta och kollat så att det fortfarande är av? När liknande har hänt mig tidigare har det varit något antivirusprogram som legat bakom.

Jag har endast dessa två och båda skall vara avstängda.
Citera
2011-04-27, 15:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDDD

Jag har endast dessa två och båda skall vara avstängda.

Och som ett litet tips: Använd aldrig 2 st AV-program eller brandväggar.

Det kan då tänkas att det har blivit en sorts konflikt med denna fil om du nu har 2 st AV-program.
Den ena kanske köper installationen, medan den andre sväljer allt och lägger rättigheterna i karantän.
Citera
2011-04-27, 15:30
Medlem
Många (delar av) antivirus program bruka fortsätta jobba trots att man valt att tillfälligt stänga av så att misstänkta filer fortsätts att blockeras eller tas bort.
Senast redigerad av panpo98 2011-04-27 kl. 15:33.
Citera
2011-04-28, 13:57
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och som ett litet tips: Använd aldrig 2 st AV-program eller brandväggar.

Det kan då tänkas att det har blivit en sorts konflikt med denna fil om du nu har 2 st AV-program.
Den ena kanske köper installationen, medan den andre sväljer allt och lägger rättigheterna i karantän.

Microsoft Security Essentials är anti-malware samtidigt som jag har Telias säker surf som är ett ordentligt antivirus program så bör väl inte vara något problem då?

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Många (delar av) antivirus program bruka fortsätta jobba trots att man valt att tillfälligt stänga av så att misstänkta filer fortsätts att blockeras eller tas bort.

Lyckades installera programmet nu, dock är nya problemet att eftersom programmet är skrivet i AutoIt så sliter mitt telia säker surf i sönder hela clienten hela tiden fastän jag redan har gett programmet alla godkännanden om att det är säkert program.

Ringde telias egna support idag och förklarade problemet, får då till svar att deras support inte kan hjälpa mig utan jag måste isåfall ringa deras premium support för 20kr/min
Citera
2011-04-28, 15:23
Medlem
Moots avatar
AV är jobbiga att ha att göra med. I MSE kan du väl sätta mappar som ska exkluderas? Slå av allt skydd, installera, konfigruera mappar, och slå på den.

Har du mycket problem, och det bara gäller unzip, fundera på att skaffa en Virtual Box där du kan syssla med sånt och sen flytta tillbaka det extraherade till din vanliga dator. Nu är det givetvis absurt, använd mjukvara som fungerar istället!

Det här med att använda två antivirus är både rätt och fel. Regeln är att bara ETT program ska ha kontroll över operativet och bara ETT program ska ha realtidsskydd. Annars kan MSE uppfatta TeliaAV som virus då det "har kontroll" osv. Fram och tillbaks.

Iom att du postar här antar jag att du inte är expert, så avinstallera TEliaAV och kör på MSE. Har aldrig hört någon tycka om Telias mjukvaror (eller routers).
Citera
2011-05-01, 06:21
Medlem
MrDDDs avatar
Har nu lyckats installera programmet efter massa bråk med antivirus programmen så får tacka alla för all hjälp

Mod kan låta tråden självdö nu eller flytta till papperskorgen om det är mer lämpligt

Citat:
Ursprungligen postat av Moot
AV är jobbiga att ha att göra med. I MSE kan du väl sätta mappar som ska exkluderas? Slå av allt skydd, installera, konfigruera mappar, och slå på den.

Har du mycket problem, och det bara gäller unzip, fundera på att skaffa en Virtual Box där du kan syssla med sånt och sen flytta tillbaka det extraherade till din vanliga dator. Nu är det givetvis absurt, använd mjukvara som fungerar istället!

Det här med att använda två antivirus är både rätt och fel. Regeln är att bara ETT program ska ha kontroll över operativet och bara ETT program ska ha realtidsskydd. Annars kan MSE uppfatta TeliaAV som virus då det "har kontroll" osv. Fram och tillbaks.

Iom att du postar här antar jag att du inte är expert, så avinstallera TEliaAV och kör på MSE. Har aldrig hört någon tycka om Telias mjukvaror (eller routers).

Har inte haft några större bekymmer med något av det, hade problem med deras router tidigare men de kompenserade genom att sända en ny samt rabatt (gratis) bredband, tv och telefoni i 3 månader + 10 hyrfilmer i deras hyrbutik. MSE och Telia säker surf har aldrig bråkat någonsin så ser ingen större anledning att stänga av varken den ena eller den andra i dagsläget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in