• 1
  • 2
2011-04-27, 09:28
Medlem
Coccinellas avatar
Det behöver inte finnas nån särskild utlösande faktor för att du ska få vända dig till en psykmottagning i kommunen där du bor. Om du går omkring med de känslor du beskriver är jag övertygad om att det räcker för att få komma in, om det är vad du kan tänka dig. Ibland kan det underlätta att bara ha folk omkring sig, delta i samtal, att träffa någon som lyssnar.
Citera
2011-04-27, 12:53
Medlem
Ring vårdcentralen, be att få en tid hos läkaren. Jag gjorde det en gång för jag ville ha "piller", men den kloke läkaren fixade istället en tid åt kuratorn. Det är lättare än man tror att få hjälp. Sen går livet upp och ner, se nu till att ta dig ut svackan och "tycka-synd-om-sig själv-stadiet"
God självkännedom är grunden till psykiskt välmående.
Citera
2011-04-27, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Misantr
Vet fortfarande inte var jag kan vända mig för akut tid..... Hälsocentralens kurator har knappt tid, samma med ungdomsmottagningen. Måste väl ha remiss innan jag får träffa en psykolog/läkare?

Jag rör på mig. Jag orkar inte göra sånt jag gillar, allt är tråkigt. Orkar inte göra ett skit. Jag vill "vilja", men jag vill och orkar inte. Det bara går inte. Jag har knappt några vänner längre. Ingen motivation. Nej, jag är inte religiös.

Varför inte undersöka i religioner? Personligen har det gjort så mycket gott för mitt liv. Ge det en chans, du förlorar inget på det.
Citera
2011-04-28, 00:26
Medlem
draåthelvetes avatar
Citat:
Johannesörter är ganska bra, gör dig lugn och fridfull !
Jag tog dem ett tag fungerade faktiskt.
Började precis som dig, dra undan mig från vänner. Var ganska "popis" förr, idagens läge får jag aldrig samtal haha är så mobbad jämfört med förr, för har dragit mig undan helt orkar inte gå ut och möta dem etc. Det är de man gör fel. Man ska tvinga sig fortfarande kämpa sig upp. Berättade för min mamma hur jag mådde och hon förstod och pratade med mig om att hon också mått så.
Det är ganska normalt, alla går igenom det nångång. Speciellt 20+.

Det finns andra sätt om du vill få hjälp med att prata med någon, du kan boka tid hos vårdcentralen sedan får du remiss till en terapeut eller psykolog om du så vill. Akuten är lite att ta i när du ändå sitter här och vill ha hjälp så kan du vänta tills du får tid hos vårdcentralen och kan tala med en doktor där istället.

Men du ska aldrig tappa tron på dig själv gubben/gumman. Det blir bättre fasten du aldrig kan tänka dig det så blir det bättre !!!!

För mig var det tvärtom. Det var mycket i gymnasiet som inte jag var ut och träffade folk och umgicks så mycket med vänner, utan höll på med annat jag ville göra. Dock så var det inte nån i min klass som tog initiativet till en filmkväll, grillkväll eller liknande heller vilket ju var synd och jag var inte av den typen som såg att supa det enda nöjet att umgås heller. Har haft ångest över det med vännerna ibland, men pluggar nu på högskola och känner tvärtom. Här har jag börjat få vänner som delar ganska många av mina intressen och vi har umgåtts mycket, ätit och haft trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in