2011-04-26, 18:12
Medlem
Hade nyss en diskussion med min partner, angående hur man kan formulera sig i förhållande till ordet monogami.

Oftast uttrycker man sig: "jag lever i ett monogamt förhållande" eller "i en monogam relation".

Jag sade: "jag lever i en monogami" (Monogami eller engifte innebär ett äktenskap mellan endast två parter. - wiki).

Detta var tydligen inte rätt enligt min partner. Skulle ni hävda att det går att formulera sig så?
Citera
2011-04-26, 18:19
Medlem
Jag lever i monogami.

Skulle jag säga iaf.
Citera
2011-04-26, 20:36
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
(1) Oftast uttrycker man sig: "jag lever i ett monogamt förhållande" eller "i en monogam relation".

(2) Jag sade: "jag lever i en monogami" ...
1. På grund av konsonantstockningen -mt·f- i »monogamt förhållande « skulle jag välja »en monogam relation«.

2. Om inte annat så är en mono- en lite störande tautologi. Inte ens i engelskan ser man "a monogamy" – tror jag. Det blir en annan sak om man sätter in ett attribut:

a) Jag lever i en kompromisslös monogami. (åtminstone hon)
b) Jag lever i en tidsbegränsad monogami. (tills Döden skiljer oss åt)
Senast redigerad av Egon3 2011-04-26 kl. 21:14.
Citera
2011-04-27, 07:54
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Själva ordet känns lite missvisande. "Monogami" borde ju betyda att man är singel. Lever man i ett parförhållande borde det heta "bigami" (som ju idag betyder att man gifter sig med två partners).
Senast redigerad av Kalasjnikov 2011-04-27 kl. 07:59.
Citera
2011-04-27, 11:40
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Själva ordet känns lite missvisande. "Monogami" borde ju betyda att man är singel.
Eller kanske inte? Monogami, bigami och polygami beskriver ju, precis som engifte, tvegifte och flergifte, situationen från en parts perspektiv.
Citera
2011-04-27, 11:52
Medlem
blowns avatar
Ska man tvunget ha med "i" så måste man väl nästan säga "Jag lever i ett monogamt förhållande"?

Kanske kan man säga "Jag lever monogamt" för att korta ner det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in