2011-04-26, 15:21
Medlem
en av mina bästa vänner som varit en klippa för mig genom mycket har tyvärr problem med alkohol under perioder. han har hållt sig nykter längemen så har något kraschat, denna gång att sambon var otrogen och flyttade hem till nya knullet och tog ungen för en dryg mån sen.

killen har suttit ensam i sin lägenhet och gråtit och supit från morgon till kväll, skitit i att komma på möten, skitit i att gå till bcm och be om hjälp och nu har allt eskalerat till att han nästa vecka ska på möte med soc ang vårdnaden om yngste sonen. vid det laget måste han pissa rent, blåsa noll, se ut och bete sig som en människa igen och jag vill förtvivlat hjälpa honom men han vill bara ta emot hjälp om inget av det hamnar på papper, inläggning är alltså inte aktuellt.

jag försöker fixa fram xanor för att ta honom igenom de första dagarnas nykterhet, tidigare har han haft stesolid utskrivet i det syftet som han fått på bcm men eftersom han måste ha en chans att pissa rent om en vecka måste det vara kort halveringstid. frågan är vad man ger en kille som hällt i sig 1-2 l whisky och en del folköl varje dag i ca 5 v, en stor kille på 40+, 195 cm, 100 kg. ingen tolerans. vad ska mantänka på ? ska försöka få hjälp av en annan bekant i planen eftersom jag inte gärna måste hantera en så stor abstinent man själv då jjag själv är liten o snäll.

när måste man klippa xanoren för chans att pissa rent på onsdag ?

om det skiter sig, är jag en svikare som ringer eller tar honom till akuten mot hans vilja? känner mig rätt vilsen, längesen jag rörde mig i denna världen. valt världens bögigaste nick dessutom vad fan tänkte jag...
Citera
2011-04-26, 15:36
Medlem
Kan du inte fixa lite weed till honom? Var befinner ni er?
Citera
2011-04-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo135

malmö. säkert lättare att fixa men varken han eller jag har vanaav gräs och i det skick han är nu vill jag inte riskera att han hamnar i nån total snenoja, då känns benso som ett säkrare val eftersom stesolid fungerat prickfritt genom hans abstinens tidigare. dessutom lär han väl pissa positivt på onsdag om han röker nu ett par dar ?
Citera
2011-04-26, 15:43
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Du rekommenderar weed till någon som måste pissa rent pga ett vårdnadsärende?
Citera
2011-04-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du rekommenderar weed till någon som måste pissa rent pga ett vårdnadsärende?
Går ju ut på en vecka.. är killen dessutom ovan så går det ut ännu snabbare.

Han verkar ju i riktigt dåligt skick och det här är det lättaste och mest "säkra" sättet jag kommer på.

Det är väl bara att köpa en femma så kan han testa att puffa lite försiktigt första gångerna. Dämpar alkoholsug väldigt effektivt.

Weed ÄR effektivt mot alkoholism och den mest effektiva "huskur" jag kan komma på..
Senast redigerad av leo135 2011-04-26 kl. 16:17.
Citera
2011-04-26, 16:23
Medlem
Citat:
Går ju ut på en vecka.. är killen dessutom ovan så går det ut ännu snabbare.

Han verkar ju i riktigt dåligt skick och det här är det lättaste och mest "säkra" sättet jag kommer på.

Det är väl bara att köpa en femma så kan han testa att puffa lite försiktigt första gångerna. Dämpar alkoholsug väldigt effektivt.

tveksam..
du fattar att det inte handlar om lite alkoholsug va? han ligger och skakar i badkaret dit jag fick honom efter att ha hittat honom nerspydd och nerpissad i hallen när han skulle släppa in mig i förmiddags, han har seriös abstinens och det handlar inte om att han ska bli på lite bättre humör och släppa spriten utan att han ska slippa kramper och totaldille och helst slippa någon akut sjukhusvistelse eller att han dör före socbesöket.

vet inte hur man får tag på "en femma" med såhär kort varsel oavsett vilket. blir att ringa akuten eller föra flaskan till mun på honom ikväll verkar det som men det sista som lämnar är hoppet eller nått.. tack tack, prata gärna vidare och tipsa om hur man kan lägga upp en sån här insats på bästa sätt egna erfarenheter etc.
Citera
2011-04-26, 16:34
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taurinmonsteR
tveksam..
du fattar att det inte handlar om lite alkoholsug va? han ligger och skakar i badkaret dit jag fick honom efter att ha hittat honom nerspydd och nerpissad i hallen när han skulle släppa in mig i förmiddags, han har seriös abstinens och det handlar inte om att han ska bli på lite bättre humör och släppa spriten utan att han ska slippa kramper och totaldille och helst slippa någon akut sjukhusvistelse eller att han dör före socbesöket.

vet inte hur man får tag på "en femma" med såhär kort varsel oavsett vilket. blir att ringa akuten eller föra flaskan till mun på honom ikväll verkar det som men det sista som lämnar är hoppet eller nått.. tack tack, prata gärna vidare och tipsa om hur man kan lägga upp en sån här insats på bästa sätt egna erfarenheter etc.
Theralen kan säkert hjälpa; används bl.a. vid akuta orostillstånd orsakade av akohol/narkotikabruk.
Citera
2011-04-26, 16:43
Medlem
Weed mot alkoholabstinens var bland det dummaste jag hört.

Jag skulle ta xanor i max två dagar. Jag tror att han kan vara ren på 5 dagar om det inte hadlar om större mängder.

Nu lär hans lever vara i dåligt skick och det kan nog tyvärr ta långtid för den att bryta ned alprazolamet.
Citera
2011-04-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Theralen kan säkert hjälpa; används bl.a. vid akuta orostillstånd orsakade av akohol/narkotikabruk.

theralen har vi ingen men jag har atarax hemma och han har lergigan funkar väl på ungefär samma sätt och används i samma syfte. det är vad man alltid försöker med först på bcm men i hans fall har det landat på att stesolid är enda sättet för honom att få ro. är lite rädd för att ens föreslå nån av ataraxen eller lergiganen men kan han tänka sig ge det en chans igen kanske det kunde låta honom sova/dvala sig igenom de jävligaste dagarna
Citera
2011-04-26, 18:52
Medlem
Jag tycker personligen Lergigan är snäppet bättre än Atarax. Men det är ju väldigt "light" sederande produkter vi talar om.

Xanor är inte optimalt det heller egentligen ska det vara just Stesolid eller eventuellt Iktorivil. Men nu hade väll inte din kamrat druckit sådär jättelänge?
Det jag vill komma fram till är om det föreligger någon risk för delirium tremens eller epanfall isåfall är Stesolid eller Iktorivil bäst.

Men jag antar att Xanor är bättre än ingenting, jobbigt att behöva fylla på hela tiden då han lär ha lite korstolerans om han har som vana att dra i sig 2liter Whiskey per dag.
Citera
2011-04-26, 19:46
Medlem
Paladins avatar
Har han hällt i sig de mängderna alkohol under en dryg månads tid skulle jag inte våga chansa på en hemmaavgiftning. Detta pg a riskerna för dille eller EP. En regelrätt avgiftning mh a sjukvård är vad killen behöver och efter detta iväg på behandling.
Detta lär gynna både honom och hans barn i längden även om han skulle "förlora" på att ta dessa steg nu kortsiktigt. Motivera honom mot detta!

Men för en kortsiktig lösning skulle jag trappat ur alkoholen (lägg ner whiskeyn, ta några (stark)öl utspridet under ett dygn eller två, skonsammare än att klippa tvärt) och sedan tillföra benzo mot abstinenssymptomen..... Fast detta blir ju svårt på 5 dagar.

Den hårda mer skadliga vägen, klipp all alkohol, proppa med benzo. (lär väl också märkas iofs)

Vägen som med störst chans ger otrevliga påföljder, klipp rakt av.

Edit: Är han luttrad kan han klara en avgiftning utanför klinik efter en månads hårt supande såklart. Men JAG skulle inte våga chansa, dessutom lär ju hans problem fortsätta och hans relation till barnet komma att ifrågasättas igen om han inte tar itu med problemet "på riktigt".//Slutmoral.
Senast redigerad av Paladin 2011-04-26 kl. 19:51.
Citera
2011-04-26, 23:24
Medlem
chriztalizahs avatar
Fattar inte hur vad det är med alla brajtomtar å deras
vanföreställning att röka "funkar för/mot allt".
Det är faktiskt inte så sjukt ovanligt att folk får ångestreaktioner på röka,
något som tycks förnekas eller ignoreras rätt friskt på FB.
Här berättas det om en snubbe som löper stor risk att få delirium och som
dessutom inte har någon rökvana - bra tips där!

Stesolid nämndes och det var det första jag tänkte på då det även
är muskelavslappnande. Kan dock bli struligt om han ska pissa.

Theralen kan nog också vara till hjälp och där finns inga pissproblem.

Lycka till å uppdatera gärna - kan vara intressant att höra hur ni gjorde
och hur det gick.

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in