2011-04-26, 14:46
Bannlyst
Hej FB.

Jag har under en tid vridit och tänkt på hur mitt liv och framtid kommer att se ut i den nya lägenheten. Men jag får försöka anpassa mig.

Jag och sambon har ganska så nyligen flyttat till en ny lägenhet. Och jag har idag ett jobb via ett TM-bolag som telefonförsäljare. Sambon pluggar fortfarande på folkhögskola (hon ligger efter i studier) och har inget studiemedel utan endast orginalbidraget som man får för man går i skolan. (inget lån)

Jag får ut cirka 10.000 kronor efter skatt förutom under juli/augusti månad då företaget stänger igen. (dumt)

Jag har min semesterersättning inbakad i min lön vilket betyder att jag inte får ut en krona från företaget under dessa månader. Finns ingen möjlighet till jobb där. Vilket gör att jag hamnar efter i ekonomin.

Jag har A-kassa idag, givetvis och har rätt till inkomstrelaterad ersättning. (80 % högst av summans belopp)

Våra utgifter ligger på cirka 7.300 kronor totalt och går inte att sänka. Tro mig, jag har försökt. Men lägger vi till mat så kanske vi hamnar på en 9.300 kronor (2000 kr mat /månad för två personer)

Jag har även ett sparande på 6.200 kronor som jag kan använda mig utav.

Sambons studiebidrag kommer det sista i nästa månad. 550 kr endast. Det räcker inte. Sedan har hon 0 kr i inkomst.

Mina frågor är:

1) Hur skall vi överleva juli/augusti?
2) Vi söker extrajobb, har inte fått något. Vad gör vi i värsta fall? Om vi inte får något.
3) Finns det andra möjligheter till att tjäna ihop pengar?

Jag förstår om ni säger, leta nya jobb. men samtidigt kan man inte räkna med att man får ett. Jag vill se flerbara lösningar i detta fallet.

Tack.
Citera
2011-04-26, 14:51
Medlem
Intressantidiots avatar
Har hon inte CSN-lån? Eftersom du säger 550 kr.

Men köpa/sälja lite? Kan vara en nödlösning och är så gott som garanterade pengar (Bra pengar tillome).

Ta ett extra telefonintervjujobb som iaf ger lite extra pengar/2-3 ggr/vecka? Finns ett som jag kan tipsa om om du pmar, jag är anställd där.
Citera
2011-04-26, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intressantidiot
Har hon inte CSN-lån? Eftersom du säger 550 kr.

Men köpa/sälja lite? Kan vara en nödlösning och är så gott som garanterade pengar (Bra pengar tillome).

Ta ett extra telefonintervjujobb som iaf ger lite extra pengar/2-3 ggr/vecka? Finns ett som jag kan tipsa om om du pmar, jag är anställd där.

Nej hon har inte CSN-lån hon får det vanliga men får bara ett halvt nästa månad.

Vi har inget av värde vi direkt kan sälja.

Ja men det är svårt i denna staden jag bor i, jag pendlar rätt hårt.
Citera
2011-04-26, 14:56
Medlem
1. försök så mycket ni kan att skaffa jobb, hör med allt och alla. Jag har fått alla mina jobb genom kontakter och frågat. Senast var det min hyresvärd som hade en polare som behövde nån att jobba ett par veckor. finslipa CV:et. Förra året var det en kompis till mig som sökte jobb och i mejlet så skrev han hur jävla desperat han var efter pengarna, han fick faktiskt jobbet.
2. Åk och hälsa på folk! ät gratis, "bo gratis" etc och släktingar brukar dessutom vara givmilda.
3. sälj saker, skit ni inte behöver.

ta inga lån vad ni än gör! lycka till!
Citera
2011-04-26, 14:57
Medlem
Conceptions avatar
Vad håller du på med?

https://www.flashback.org/t1520443
Citera
2011-04-26, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad håller du på med?

https://www.flashback.org/t1520443

Bara glöm den tråden.
Citera
2011-04-26, 15:20
Medlem
Intressantidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conzec
Nej hon har inte CSN-lån hon får det vanliga men får bara ett halvt nästa månad.

Vi har inget av värde vi direkt kan sälja.

Ja men det är svårt i denna staden jag bor i, jag pendlar rätt hårt.

Köpa/sälja sa jag

Det intervjujobbet jag är anställd på gör man hemifrån med sin dator. Man använder datorn som telefon, och det kan vara allt från Svenska staten till Pepsi som beställer intervjuer, så det är seriöst iaf
Citera
2011-04-26, 15:25
Bannlyst
PMa mig om det!
Citera
2011-04-26, 23:39
Medlem
InigoMontoyas avatar
Citat:
Bara glöm den tråden.

Om jag använder min flummlogik vill jag få den tråden till att du trodde att ni skulle få jobb, men sen inte fick det. Jag tänker köra på det också.

Är det alltså hela juli/augusti inklusive räkningar plus hyra? Vad gör att din sambo inte kan skaffa ett extrajobb? Jag pluggar heltid i en annan stad och jobbar samtidigt utan CSN. Pluggar hon över sommaren? Om hon skaffar ett sommarjobb/deltidsjobb innan juni är det ju kirrat. Ni kanske har kommit överens om något men med tanke på er gemensamma ekonomi ser ut får hon väl bita ihop några månader?

Annars: sänk era matkostnader! Det är rimligt för ett par med okej ekonomi att spendera 2000-2500 kronor (på mat och basic hygien) men när man har tight budget går det ABSOLUT att spara in. ÖB är betydligt billigare när det kommer till toapapper, shampoo, tandkräm etc.

Börja dessutom nu och sluta att handla alls på era närlivs. Köp på extrapris och frys in så att ni har en matmarginal på ungefär en månad. Ja, det är tråkigt men ni överlever.

Men som sagt, för konkreta räknings och hyrespengar får du nog be sambon att se sig om efter något. Det brukar finnas endagsjobb som flyersutdelare/värdar och värdinnor/ etc att hitta på t.ex. bemanning eller hos vissa företag om man googlar.

Lycka till!
Citera
2011-04-27, 10:19
Bannlyst
Det är inget som hindrar henne från att skaffa ett sommarjobb, hon söker för fullt.

Men hon har inte lyckats få något ännu. Därför försöker vi se hur vi får göra i den värsta situationen.
Citera
2011-04-27, 14:50
Medlem
InigoMontoyas avatar
Citat:
Det är inget som hindrar henne från att skaffa ett sommarjobb, hon söker för fullt.

Men hon har inte lyckats få något ännu. Därför försöker vi se hur vi får göra i den värsta situationen.

Ah förstår, men då tror jag fortfarande att det ligger i att spara där det går. I det här fallet matkostnader.. Ni kan inte be om uppskov på hyran? Ibland fungerar det att bara ta sig tid och förklara, er situation över sommaren är ju ganska unik om man tänker på ditt jobb så det kan gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in