2011-04-25, 23:34
Medlem
Zartazas avatar
Hej Flashback.
Jag undrar på vilket sätt man lär sig gitarrsolon på. Vilka tricks man ska kunna och hur man spelar så där fort.
Kolla efter 2:15 http://open.spotify.com/track/0X2cnFp4dJEl2TNDmy7bml låten är Iron Maiden - Transylvania
Jag vill gärna veta hur jag lär mig spela sådär. Har ni några tips på hur jag kan lära mig?

Om ni inte riktigt förstår hur jag menar så kolla in 2:20 på http://www.youtube.com/watch?v=V6Dfo4zDduI Metallica - Welcome Home (Sanitarium)
Citera
2011-04-25, 23:42
Medlem
Tr0llfans avatar
För att lära dig ett specifikt solo, som det du länkade, gör du dig best i att leta efter ett bra tabulatur. Helst till Guitar Pro, då det underlättar på många plan. Kolla live-videor på youtube och observera gitarrspelandet under solot. Vilka tekniker han använder sig utav osv.

Tålamod är viktigt. Börja med att spela och lära dig solot långsammare än den egentliga hastigheten (50% eller mer). En bra idé är att lära dig endast delar åt gången. När du känner att du har memorerat solot, kan du börja öka tempot.
Citera
2011-04-25, 23:44
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr0llfan
För att lära dig ett specifikt solo, som det du länkade, gör du dig best i att leta efter ett bra tabulatur. Helst till Guitar Pro, då det underlättar på många plan. Kolla live-videor på youtube och observera gitarrspelandet under solot. Vilka tekniker han använder sig utav osv.

Tålamod är viktigt. Börja med att spela och lära dig solot långsammare än den egentliga hastigheten (50% eller mer). En bra idé är att lära dig endast delar åt gången. När du känner att du har memorerat solot, kan du börja öka tempot.
Tackar!
Citera
2011-04-25, 23:59
Medlem
Precis som tr0llfan sa, guitar pro är ett riktigt bra hjälpmedel för att inte säga underbart.

Och för att spela som exempelvis Dave Murray i Iron Maiden så är det väldigt bra om du lägger ned mycket tid och träning på att lära dig hammer on / pull offs. Vibrato bends är också väldigt bra att behärska som solo gitarrist i stil med Dave Murray, Kirk Hammet mfl, det ger en riktigt snygg touch!

Börja långsamt och höj successivt tempot. Ett bra tips är att använda metronomen som finns på guitar pro.
Citera
2011-04-26, 02:36
Medlem
sunderlings avatar
Dela upp solot i olika delar. Sätt metronomen på ett lågt tempo och kör den delen sakta, låt det rulla på och spela det om och om igen. När du känner att du behärskar det bra så höj tempot en aning, spela det om och om igen tills du kan det. Efter ett tag kan du lira den delen i väldigt hög fart. Då tar du nästa del och sen fattar du nog själv.
Citera
2011-04-26, 09:52
Bannlyst
fjantinlägg -raderat
Senast redigerad av krigsmat 2011-04-26 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in