Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
säkra långsiktiga fonder.
Det finns inget som är både riskfritt och långsiktigt, eller jo, men om du vill få någorlunda avkastning måste du ta risker.
Citat:
Det hade så klart varit kul att samtidigt ge sig in på aktiemarknaden, både för kortsiktig och långsiktig handel.
Har av vad jag läst förstått att fonder både har sina för- och nackdelar.
Jag skulle strunta fullständigt i kortsiktig handel, det är oftast betydligt olönsammare än långsiktigt placerande. Dessutom blir kostnaderna betydligt ofördelaktigare.
Citat:
Jag har gått aktiekunskap i gymnasiet och kan grunderna och lite därtill. Försöker ha som daglig rutin att läsa DI och diverse bloggar för att bilda mig en bredare uppfattning och ständigt hålla inlärningen uppe.
Det gäller att vara kritisk, ekonominyheter rapporterar kortsiktig information.
Hur länge kan du leva utan pengarna? Aktier (och -fonder) är ingenting att rekommendera om du inte tål stora svängningar (*mycket* vid riskfyllda u-landsfonder) inom en kort tidsperiod. Kan du leva i minst 10 år utan pengarna är det aktier som gäller.
Det gäller alltid att räntespara till en buffert (t ex 10-15% av portföljen) i ett insättningsskyddat konto, gärna i ett
högräntekonto utan bindningstid. Du vill inte vara utan pengar när oförutsägbara utgifter knackar på dörren, eller när nästa recession slår in (= utmärkt läge att köpa aktier).
Om du vill köpa fonder, tänk efter noga innan du köper något, ta i beaktan kostnaderna för det. Och vill du verkligen placera i Ryssland, eller vill du äga ett tryggt bolag som du känner till?
Om du köper aktier, spara ihop ett visst minimibelopp innan du köper, annars blir courtaget olidigt högt i %.
Nyckeln till ekonomisk rikedom är
1. Låga utgifter = överskott
och
2. Ackumulering (ränta på ränta) av överskottet