2011-04-25, 22:02
Medlem
bob-marerlys avatar
Kort och gott, har jobbat hårt det senaste året och lyckats lägga undan denna summa. Istället för att supa upp lönen varje helg har jag valt att leva ekonomiskt och tänka på framtiden.
Jag är 20 år och kan därför tänka mig att lägga det mesta i säkra långsiktiga fonder. Det hade så klart varit kul att samtidigt ge sig in på aktiemarknaden, både för kortsiktig och långsiktig handel.
Har av vad jag läst förstått att fonder både har sina för- och nackdelar.

Jag har gått aktiekunskap i gymnasiet och kan grunderna och lite därtill. Försöker ha som daglig rutin att läsa DI och diverse bloggar för att bilda mig en bredare uppfattning och ständigt hålla inlärningen uppe.

Det hade dock varit väldigt kul att veta hur ni med större erfarenhet hade lagt upp era portföljer, och hur de hade fördelats i fonder/aktier, lång/kortsiktig osv.

Alla former av övriga tipps eller läsvärt material uppskattas.
Citera
2011-04-25, 22:06
Medlem
Daroledas avatar
Jag är inte på något sätt en expert, men när jag har valt aktier har jag i första hand valt bland företag som jag själv känner till. T.ex. Tele2, ICA eller whatever. Företag som jag känt mig trygg med och som man har en liten inblick i.

Det har gått rätt bra för mig iaf
Citera
2011-04-25, 22:23
Medlem
Bra att du lyckats lägga undan en så pass stor summa!

Jag hade inte satsat på fonder av det enkla skälet att det ofta är avgifter som äter kapital. Undantaget är väl Avanza Zero som jag spar en del själv i.

Annars på börsen så skulle jag nog ha valt något investmentbolag typ Ratos, Investor, Kinnevik och sedan mixa upp med något eller några storbolag som jag tror på och som dessutom delar ut pengar. I alla fall om jag skulle tänka långsiktigt...vilket jag gör med mina egna pengar. Ränta på ränta i och med utdelningarna om man väljer att återinvestera dem och företaget fortsätter dela ut pengar.

Sen skulle jag nog ha delat upp summan och investerat med jämna mellanrum. Detta som ännu ett sätt att sprida riskerna lite.

Behöver du ha pengarna tillgängliga snabbt kanske lite ska sitta på ett konto med bra ränta?
Citera
2011-04-25, 22:25
Medlem
Exitludes avatar
Jag hade inte gått in tungt nu, känns som att vi ligger lite i en peak, senast i juni upphör USAs återköpsprogram (imorgon och övermorgon avgörs om stimulanser i framtiden), företag skriver ner framtida prognoser, högre räntor och en allt för stark krona, jag köper inte i detta klimatet i alla fall.
Citera
2011-04-25, 22:54
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daroleda
Jag är inte på något sätt en expert, men när jag har valt aktier har jag i första hand valt bland företag som jag själv känner till. T.ex. Tele2, ICA eller whatever. Företag som jag känt mig trygg med och som man har en liten inblick i.

Det har gått rätt bra för mig iaf
Ja det är sant. Dock kommer jag ha som regel att noggrant granska alla företag jag trycker in kapital i, oavsett om de är kända sedan tidigare eller inte. Även om jag mer eller mindre vet att de är säkra så kan man alltid dra lärdom och bygga på sin kunskap inför framtida investeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluppen
Bra att du lyckats lägga undan en så pass stor summa!

Jag hade inte satsat på fonder av det enkla skälet att det ofta är avgifter som äter kapital. Undantaget är väl Avanza Zero som jag spar en del själv i.

Annars på börsen så skulle jag nog ha valt något investmentbolag typ Ratos, Investor, Kinnevik och sedan mixa upp med något eller några storbolag som jag tror på och som dessutom delar ut pengar. I alla fall om jag skulle tänka långsiktigt...vilket jag gör med mina egna pengar. Ränta på ränta i och med utdelningarna om man väljer att återinvestera dem och företaget fortsätter dela ut pengar.

Sen skulle jag nog ha delat upp summan och investerat med jämna mellanrum. Detta som ännu ett sätt att sprida riskerna lite.

Behöver du ha pengarna tillgängliga snabbt kanske lite ska sitta på ett konto med bra ränta?
Tack! Det känns bra att ha lite att röra sig med, något som faktiskt kan ge synbart resultat med rätt placeringsstrategi så att säga. Mycket läsvärda tipps för övrigt, tack för det! Som du säger kan det nog vara smart att dela upp placeringarna periodvis. Jag har en buffert utöver dessa pengar som ska kunna täcka eventuella oförutsedda utgifter.
Återkommer om investmentbolagen när jag läst på mer om dem och dess potential.

Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Jag hade inte gått in tungt nu, känns som att vi ligger lite i en peak, senast i juni upphör USAs återköpsprogram (imorgon och övermorgon avgörs om stimulanser i framtiden), företag skriver ner framtida prognoser, högre räntor och en allt för stark krona, jag köper inte i detta klimatet i alla fall.
Det där har jag nog läst om, en av anledningarna till att jag växlade över mina norska kronor nyligen och därför sitter på denna summan i dagsläget.
Jag förstår hur du tänker och du har helt klart en poäng. Räntat är dock inte allt för hög på mitt sparkonto och det känns därför samtidigt surt att pengarna bara ska ligga på hög. Finns det några spekulationer på hur länge denna peak kommer att vara?
Citera
2011-04-25, 23:04
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
säkra långsiktiga fonder.
Det finns inget som är både riskfritt och långsiktigt, eller jo, men om du vill få någorlunda avkastning måste du ta risker.
Citat:
Det hade så klart varit kul att samtidigt ge sig in på aktiemarknaden, både för kortsiktig och långsiktig handel.
Har av vad jag läst förstått att fonder både har sina för- och nackdelar.

Jag skulle strunta fullständigt i kortsiktig handel, det är oftast betydligt olönsammare än långsiktigt placerande. Dessutom blir kostnaderna betydligt ofördelaktigare.
Citat:
Jag har gått aktiekunskap i gymnasiet och kan grunderna och lite därtill. Försöker ha som daglig rutin att läsa DI och diverse bloggar för att bilda mig en bredare uppfattning och ständigt hålla inlärningen uppe.
Det gäller att vara kritisk, ekonominyheter rapporterar kortsiktig information.

Hur länge kan du leva utan pengarna?
Aktier (och -fonder) är ingenting att rekommendera om du inte tål stora svängningar (*mycket* vid riskfyllda u-landsfonder) inom en kort tidsperiod. Kan du leva i minst 10 år utan pengarna är det aktier som gäller.

Det gäller alltid att räntespara till en buffert (t ex 10-15% av portföljen) i ett insättningsskyddat konto, gärna i ett högräntekonto utan bindningstid. Du vill inte vara utan pengar när oförutsägbara utgifter knackar på dörren, eller när nästa recession slår in (= utmärkt läge att köpa aktier).

Om du vill köpa fonder, tänk efter noga innan du köper något, ta i beaktan kostnaderna för det. Och vill du verkligen placera i Ryssland, eller vill du äga ett tryggt bolag som du känner till?

Om du köper aktier, spara ihop ett visst minimibelopp innan du köper, annars blir courtaget olidigt högt i %.

Nyckeln till ekonomisk rikedom är
1. Låga utgifter = överskott
och
2. Ackumulering (ränta på ränta) av överskottet
Citera
2011-04-26, 10:49
Medlem
Karks avatar
Till att börja med. Ha ett öppet sinne. Du är ung och har en lång period framför dig då du ska investera ditt kapital och eftersom du verkar intresserad av trejding anser jag att du ska ägna tid åt att utbilda dig inom området innan du satsar en krona. Om du har kunskap så kan du bättre värdera "goda råd" från andra människor.

Varför bara aktier och fonder? Råvaror har haft en lysande utvecklingen senaste åren i de flesta fall utklassat innehav i aktier. Varför inte handla med valutor? Min poäng är att du inte ska låsa in dig i en viss sektor.

Du var intresserad av kortsiktig handel. Om det är något du vill satsa på bör du lära dig teknisk analys och riskhantering.

Det viktigaste av allt dock är att du måste hitta din egen väg. Det finns många människor som kan vägleda dig men grejen är hur bra tror du att du tacklar förluster om det bygger på någon annans analys. Det som nybörjare gör då är att leta efter andra analyser som verkar bättre tills förlusterna kommer och sedan jaga efter nytt igen. Och tro mig, förlusterna kommer alltid, skillnaden är att om du har egen kunskap och en egen handelsmodell kan du mer rationellt hantera dina förluster och korrigera ditt eget handelssystem istället för att jaga ett nytt. Detta kräver dock att du investerar mycket tid i att utbilda dig, men det kommer att betala sig på lång sikt.
Senast redigerad av Kark 2011-04-26 kl. 10:59.
Citera
2011-04-26, 12:58
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kark

Varför bara aktier och fonder? Råvaror har haft en lysande utvecklingen senaste åren i de flesta fall utklassat innehav i aktier.
Farligt resonemang, historiken kan pissa dig i ögat, så att säga. Dessutom håller jag inte med, en råvara kan inte ackumulera sig på samma sätt som ett företag.

Citat:
Varför inte handla med valutor?
Valutahandel är sällan profitabel för svensson. (Endast pyramidspelare gör stora vinster med valutahandel.)

Citat:
Min poäng är att du inte ska låsa in dig i en viss sektor.
Där håller jag delvis med. Man kan helt klart ligga tungt i en viss sektor (om man känner sig trygg med det), utan att det vore alltför negativt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kark

Det viktigaste av allt dock är att du måste hitta din egen väg.
Jo, det finns inget som är rätt eller fel. Om man själv struntar i köprekommendationerna, och gör sina egna investeringsval och motiveringar, lyckas man oftast bättre än svensson som följer andras råd.
Citera
2011-04-26, 18:10
Medlem
Hade jag gått in med 200.000kr på ett bräde i nuläget hade jag kollat upp direktavkastningen och satsat en stor del av slantarna på de företag jag dessutom tror på framöver. Tele2 är ett klockrent exempel på ett företag jag hade köpt in mig i.

Hade även funderat på Alfa Laval, Volvo, Kinnevik och massa andra företag.

Tycker dock att du ska ha åtminstone 25% i bra, stabila fonder, samt behålla minst 25% på sparkontot för framtida köp.
Senast redigerad av Magban 2011-04-26 kl. 18:12.
Citera
2011-04-26, 20:11
Medlem
Bind inte upp allt ditt kapital. Passa på att göra saker som du kanske inte kommer ha möjlighet att göra när du blir äldre. Res jorden runt. Skaffa dig upplevelser i livet!
Citera
2011-04-27, 07:41
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Bind inte upp allt ditt kapital. Passa på att göra saker som du kanske inte kommer ha möjlighet att göra när du blir äldre. Res jorden runt. Skaffa dig upplevelser i livet!
Eller inte och så sparar du pengar istället och när du om 10 år ska köpa en bostad kan du håva upp 300 000 i kontantinsats. Långsiktiga fonder och aktier lär väl vara det bästa även om jag knappast är en expert. Det är väl bara att resonera kring vad du gissar kommer gå bra i framtiden, om du antar att Sverige kommer gå bra och svenska företag kommer gå framåt vore t.ex. Avanza Zero ett alternativ.
Citera
2011-04-27, 11:24
Medlem
Skapa din egen "fond" genom att ha en fint diversifierad aktieportfölj.
Köp in dig i 7-10 företag och vikta över i de företagen som du tror mest på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in