Citat:
Ursprungligen postat av Vinet
Jo, det gör de. Men jag anser att båda är fanatiska. Det är min personliga åsikt, du får gärna motbevisa mitt påstående.
Jag vill först veta vad du menar gör Livets Ord fanatiska.
Eftersom du i princip anser att religiösa samfund per definition är fanatiska så är det ju ganska svårt att motbevisa dig.
Citat:
Visst, men det säger också att man inte kan FÖRUTSÄTTA att någon har en viss åsikt bara för att den har muslimsk bakgrund. Därför känns denna islamofobi som slår mot ALLA muslimer ganska galen.
Eftersom du ogillar religion så tycks ju du se ett problem med att invandrare är mer religiösa än svenskar (oavsett om invandrarna är kristna eller muslimer).
Citat:
Tja, utåt sett kanske. Men det finns väldigt många präster som är av en helt annan övertygelse.
Kristna som vill döda bögar:
http://www.msnbc.msn.com/id/34331632/ns/world_news-africa/
http://news.bbc.co.uk/1/hi/8693560.stm
Jag är mycket väl medveten om att det finns kristna i Uganda som vill döda bögar. Däremot är samtliga länder med dödsstraff för homosexualitet muslimska länder. Inom mainstream-islam finns
större stöd (vilket var vad jag påstod) för sådana straff än inom mainstream-kristendom.
Citat:
Alla muslimer ingår ju inte i samfund. Det finns ju många muslimer som aldrig besöker moskéer osv. De flesta religiösa samfund är ganska HBT-intoleranta och dogmatiska.
Du menar att du gillar muslimer som inte går i moskén, det är istället samfunden du har problem med?
Citat:
Nä, det gör jag inte. Jag ogillar religion i allmänhet men försöker bara påvisa att det finns mer eller mindre dogmatiska religiösa både inom islam och kristendom.
Ja, men min fråga är varför dogmatismen är mer utbredd inom islam än i kristendomen.
Muslimska auktoriteter skryter ju till och med om att islam bestått medan kristendomen urholkats och väst fallit ner i sexuell dekadens.
Varför har den kristna världen i större utsträckning än den muslimska brutit med gamla idéer om exempelvis kvinnors kläder och sexualitet. När min mormor var liten skulle kvinnor ha håret i knut och bära hatt. Hur många kristna predikar det idag?
Citat:
Så länge de inte bokstavstror, ja.
Var drar du gränsen för bokstavstroende? Kristna/muslimer tror ju oftast i någon utsträckning på Bibeln/Koranen.
Citat:
Såhär står det på din länk om Alevi:
"According to Australian anthropologist Dr. Sevgi Kilic, while Alevi women do not experience gender segregation in the private and public domain they are subject to traditional male values about women's sexuality and constructed within the honor/shame paradigm."
Är det enligt dig som feminist ett positivt exempel på islam?
Citat:
Kära vän, om landet skulle styras av religiösa galningar så flyttar jag oavsett om det är pastor Åke Gree, någon dogmatisk jude, buddhist, muslim, katolik eller kristdemokraterna.
Vad gör Kristdemokraterna till "religiösa galningar"?
Däremot håller jag med om att dogmatiska judar oftast är sjuka i huvudet.