2011-04-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Knappast en muslim som följer koranen ordentlig isåfall. Feminism och islamism blandar sig inte särskilt bra...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_enemy_of_my_enemy_is_my_friend
Citera
2011-04-28, 11:09
Medlem
Vinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Vad menar du med extremism och fanatism?

Bra fråga. Visst har du rätt i att dessa begrepp är väldigt subjektiva.

För mig är en extremt religiös person en sådan som, exempelvis: är extremt dogmatisk i sin tro, som oftast bara umgås med likasinnade, som delar upp människor i onda och goda, som hetsar mot homosexuella, som kränker mänskliga rättigheter.

Den här filmen är ett bra exempel: http://www.youtube.com/watch?v=6RNfL6IVWCE

Då detta är otroligt svårdefinierat är det bra att det finns vissa lagar och konventioner som gäller för alla att rätta sig till, oavsett religion.
Citera
2011-04-28, 11:35
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinet
Bra fråga. Visst har du rätt i att dessa begrepp är väldigt subjektiva.

För mig är en extremt religiös person en sådan som, exempelvis: är extremt dogmatisk i sin tro, som oftast bara umgås med likasinnade, som delar upp människor i onda och goda, som hetsar mot homosexuella, som kränker mänskliga rättigheter.

Den här filmen är ett bra exempel: http://www.youtube.com/watch?v=6RNfL6IVWCE

Då detta är otroligt svårdefinierat är det bra att det finns vissa lagar och konventioner som gäller för alla att rätta sig till, oavsett religion.

På vilket sätt bryter exempelvis Livets Ord mot lagar och konventioner?

Vad menar du med hetsar mot homosexuella? Mig veterligen finns det inget muslimskt samfund i Sverige som tycker att homosexualitet är lika okej som heterosexualitet?
Är alla de extremister?

Både kristendom och islam gör skillnad på troende och icke-troende, är det fanatiskt?

Varför är den muslimska världen mer dogmatisk än den kristna?

Vilken inriktning inom islam är det du gillar? Som du uppfattar som icke-dogmatisk och homovänlig?

Vilken "extremism och fanatism" inom islam och kristendom anser du utgör jämställdhetsproblem?
Senast redigerad av Hugh.Hefner 2011-04-28 kl. 11:41.
Citera
2011-04-28, 11:42
Medlem
Vinets avatar
Citat:
Här har vi det igen. På grund av fanatiska muslimer är krista som är problemet. Sverige har varit eller är, beroende på hur man ser det, ett kristet land... så svenska män... ja, ni fattar.

Kära vän, om landet skulle styras av religiösa galningar så flyttar jag oavsett om det är pastor Åke Gree, någon dogmatisk jude, buddhist, muslim, katolik eller kristdemokraterna.

Citat:
Detta föranleder den jämställda slutsatsen: fler muslimer till Sverige.Många fler. Öka takten i befolknignsutbytet.

För att jag förklarade att det finns mer och mindre sekulära grupper inom islam? Det var långdragna konklusioner. Men vi lever i en global värld så det är ganska dumt och naivt av dig att tro att man på något sätt kan isolera och konservera Sverige.
Citera
2011-04-28, 12:01
Medlem
Citat:
Kära vän, om landet skulle styras av religiösa galningar så flyttar jag oavsett om det är pastor Åke Gree, någon dogmatisk jude, buddhist, muslim, katolik eller kristdemokraterna.

Här har vi jämställdhet. Göran Hägglund som statsminister är samma sak som talibaner. Och ja, du är allvarlig. Tyskland har haft kristdemokrater vid makten under större delen av efterkrigstiden. Detta påverkar inte ditt omdöme på minsta vis. Det är viktigt att förstå detta också - att påpekandet det av detta faktum har noll effekt på dig.

Det understryker det jag sa: kristna är problemet. Så fler muslimer till Sverige tack. Detta dikterar jämställdheten.

Citat:
För att jag förklarade att det finns mer och mindre sekulära grupper inom islam? Det var långdragna konklusioner. Men vi lever i en global värld så det är ganska dumt och naivt av dig att tro att man på något sätt kan isolera och konservera Sverige.

Och här har vi det då. Massinvandring. Moskeer ska ploppa upp. Vi kan naturligtvis upphöra med invandringen omedelbart. Men jämställdhet kräver att vi inte gör det. Blanda inte ihop detta. Visst kan vi upphöra med befolkningsutbytet, men du vill i egenskap av jämställdhetsförespråkare inte detta.
Citera
2011-04-28, 12:04
Medlem
Vinets avatar
Citat:
På vilket sätt bryter exempelvis Livets Ord mot lagar och konventioner?

Sa jag att de gjorde det? Det gör de dock säkert. Det finns många berättelser från avhoppare från liknande rörelser, Jehovas Vittnen exempelvis, som vittnar om att man uppmuntrar barnaga som uppfostringsmetod.

Citat:
Vad menar du med hetsar mot homosexuella? Mig veterligen finns det inget muslimskt samfund i Sverige som tycker att homosexualitet är lika okej som heterosexualitet?
Är alla de extremister?

Jag känner muslimer som är för homosexuellas rättigheter. De är väl oftast inte så jättereligiösa. Finns det så många kristna samfund som tycker att det är ok menar du? Vad jag kanske försöker säga är att det oftast är RELIGION som är problemet och typ av religion har sekundär betydelse.

Citat:
Både kristendom och islam gör skillnad på troende och icke-troende, är det fanatiskt?

JA.

[
Citat:
Vilken inriktning inom islam är det du gillar? Som du uppfattar som icke-dogmatisk och homovänlig?

Som mer sekulära kanske:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD
http://en.wikipedia.org/wiki/Alevi

Det finns säkert fler exempel.

Citat:
Vilken "extremism och fanatism" inom islam och kristendom anser du utgör jämställdhetsproblem?

Jag anser att det flesta religioner kan utgöra ett problem om man är bokstavstrogen och försöker anpassa normer som gällde för 2000 år sedan i en modern kontext.
Citera
2011-04-28, 12:08
Medlem
Citat:
Jag anser att det flesta religioner kan utgöra ett problem om man är bokstavstrogen och försöker anpassa normer som gällde för 2000 år sedan i en modern kontext.

Det här är stridsropet för dem som kan tyda det.

Fler muslimska män! Nu! Bygg en moske! Nu!

Försök inte göra det mer komplicerat än vad det är. Visst, "religiösa" är problemet säger du. Och vad gör vissa muslimer i Egypten, jo de tar hand om de religiösa (kristna) ganska bryskt.
Citera
2011-04-28, 12:17
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Sa jag att de gjorde det? Det gör de dock säkert. Det finns många berättelser från avhoppare från liknande rörelser, Jehovas Vittnen exempelvis, som vittnar om att man uppmuntrar barnaga som uppfostringsmetod.

Livets Ord och Jehovas vittnen tillhör helt olika inriktningar inom kristendom.

Citat:
Jag känner muslimer som är för homosexuellas rättigheter. De är väl oftast inte så jättereligiösa. Finns det så många kristna samfund som tycker att det är ok menar du? Vad jag kanske försöker säga är att det oftast är RELIGION som är problemet och typ av religion har sekundär betydelse.

Jag känner också muslimer som är pro-HBT, även där är den gemensamma nämnaren att de inte är särskilt religiösa. Det jag efterfrågade var inriktningar inom islam i Sverige som är pro-HBT. Att enskilda muslimer kan vara pro-HBT säger lika lite som att enskilda katoliker kan vara abortvänliga.

I Sverige så har vi ju Svenska kyrkan (som majoriteten av alla svenskar tillhör) som tycker det är okej med homosexualitet. Jag tror dessutom att stödet för att döda bögar är betydligt svagare inom kristendom än inom islam.

Citat:
JA.

Så alla muslimska samfund i Sverige är enligt dig fanatiker?

Citat:
Som mer sekulära kanske:

Bahai är inte muslimer. De är avfällingar.
Om det är Alevi-muslimer du gillar, kan du visa på något större samfund i islam i Sverige som stödjer dessa ideal? Eller är de muslimska samfunden i Sverige enligt dig HBT-intoleranta och dogmatiska?

Men för att sammanfatta så ogillar du mainstream-islam men gillar däremot vissa små minoritetsrörelser inom islam?

Citat:

Med andra ord så anser du att kristna och muslimer är okej så länge de inte tror på Bibeln och Koranen?
Senast redigerad av Hugh.Hefner 2011-04-28 kl. 12:21.
Citera
2011-04-28, 12:21
Medlem
Vinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Här har vi jämställdhet. Göran Hägglund som statsminister är samma sak som talibaner. Och ja, du är allvarlig. Tyskland har haft kristdemokrater vid makten under större delen av efterkrigstiden. Detta påverkar inte ditt omdöme på minsta vis. Det är viktigt att förstå detta också - att påpekandet det av detta faktum har noll effekt på dig.

Precis. Nä, jag vill inte bo i Tyskland. De har en väldigt förlegad övertro på familjen och man är utlämnad till andras välvilja.

Exempel: Även som vuxen är du beroende av att föräldrarna (om de inte är fattiga) betalar dina studier. Det gör det ganska svårt för ungdomar som vill gå sin egen väg. Hur lätt är det att klara sig som arbetande eller studerande, ensam mamma om man bor i Tyskland?

Det är klart att det är skillnad mellan Göran Hägglund och en Taliban. Men nu är väl inte alla konservativa muslimer talibaner, eller?
Citera
2011-04-28, 12:32
Medlem
Citat:
Precis. Nä, jag vill inte bo i Tyskland. De har en väldigt förlegad övertro på familjen och man är utlämnad till andras välvilja.

Tyska kvinnor skiljer sig inte tillräckligt mycket från tyska män. Fler fäder närvarande i barns liv... jag fattar.

Men, det här är bluff och båg från din sida. Muslimer skiljer sig i betydligt mindre grad än tyskar. Vissa muslimer skiljer sig av bidragsmaximerande skäl dock.

Och du ville ha hit fler muslimer. Hela ditt resonemang faller på det. Och vad gäller att "man är utlämnad till andras välvilja" så är det rent hittepå från din sida.

Citat:
Exempel: Även som vuxen är du beroende av att föräldrarna (om de inte är fattiga) betalar dina studier. Det gör det ganska svårt för ungdomar som vill gå sin egen väg. Hur lätt är det att klara sig som arbetande eller studerande, ensam mamma om man bor i Tyskland?

Det är klart att det är skillnad mellan Göran Hägglund och en Taliban. Men nu är väl inte alla konservativa muslimer talibaner, eller?

Likställandet mellan konservativa muslimer och Hägglund (och i förlängningen svenska män).

Vad du försöker göra är att få det till är att du motiveras av att det ska vara fler ensamstående kvinnor lfer barn. Det är som sagt, bluff. Det är inte direkt så att detta predikas i moskeer. Bygg en moske baby! - från den moderata kampanjsången. Så visst finns det goda saker med moderaterna också. Det kan du inte förneka.
Citera
2011-04-28, 12:37
Medlem
Vinets avatar
Citat:
Livets Ord och Jehovas vittnen tillhör helt olika inriktningar inom kristendom.

Jo, det gör de. Men jag anser att båda är fanatiska. Det är min personliga åsikt, du får gärna motbevisa mitt påstående.

Citat:
Jag känner också muslimer som är pro-HBT, även där är den gemensamma nämnaren att de inte är särskilt religiösa. Det jag efterfrågade var inriktningar inom islam i Sverige som är pro-HBT. Att enskilda muslimer kan vara pro-HBT säger lika lite som att enskilda katoliker kan vara abortvänliga.

Visst, men det säger också att man inte kan FÖRUTSÄTTA att någon har en viss åsikt bara för att den har muslimsk bakgrund. Därför känns denna islamofobi som slår mot ALLA muslimer ganska galen.

Citat:
I Sverige så har vi ju Svenska kyrkan (som majoriteten av alla svenskar tillhör) som tycker det är okej med homosexualitet. Jag tror dessutom att stödet för att döda bögar är betydligt svagare inom kristendom än inom islam.

Tja, utåt sett kanske. Men det finns väldigt många präster som är av en helt annan övertygelse.

Kristna som vill döda bögar:

http://www.msnbc.msn.com/id/34331632/ns/world_news-africa/

http://news.bbc.co.uk/1/hi/8693560.stm

Citat:
Så alla muslimska samfund i Sverige är enligt dig fanatiker?

Nja, de flesta religiösa samfund.

Citat:
Bahai är inte muslimer. De är avfällingar.
Om det är Alevi-muslimer du gillar, kan du visa på något större samfund i islam i Sverige som stödjer dessa ideal? Eller är de muslimska samfunden i Sverige enligt dig HBT-intoleranta och dogmatiska?

Alla muslimer ingår ju inte i samfund. Det finns ju många muslimer som aldrig besöker moskéer osv. De flesta religiösa samfund är ganska HBT-intoleranta och dogmatiska.

Citat:
Men för att sammanfatta så ogillar du mainstream-islam men gillar däremot vissa små minoritetsrörelser inom islam?

Nä, det gör jag inte. Jag ogillar religion i allmänhet men försöker bara påvisa att det finns mer eller mindre dogmatiska religiösa både inom islam och kristendom.

Citat:
Med andra ord så anser du att kristna och muslimer är okej så länge de inte tror på Bibeln och Koranen?

Så länge de inte bokstavstror, ja.
Citera
2011-04-28, 12:53
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Jo, det gör de. Men jag anser att båda är fanatiska. Det är min personliga åsikt, du får gärna motbevisa mitt påstående.

Jag vill först veta vad du menar gör Livets Ord fanatiska.
Eftersom du i princip anser att religiösa samfund per definition är fanatiska så är det ju ganska svårt att motbevisa dig.

Citat:
Visst, men det säger också att man inte kan FÖRUTSÄTTA att någon har en viss åsikt bara för att den har muslimsk bakgrund. Därför känns denna islamofobi som slår mot ALLA muslimer ganska galen.

Eftersom du ogillar religion så tycks ju du se ett problem med att invandrare är mer religiösa än svenskar (oavsett om invandrarna är kristna eller muslimer).

Citat:
Tja, utåt sett kanske. Men det finns väldigt många präster som är av en helt annan övertygelse.

Kristna som vill döda bögar:

http://www.msnbc.msn.com/id/34331632/ns/world_news-africa/

http://news.bbc.co.uk/1/hi/8693560.stm

Jag är mycket väl medveten om att det finns kristna i Uganda som vill döda bögar. Däremot är samtliga länder med dödsstraff för homosexualitet muslimska länder. Inom mainstream-islam finns större stöd (vilket var vad jag påstod) för sådana straff än inom mainstream-kristendom.

Citat:
Alla muslimer ingår ju inte i samfund. Det finns ju många muslimer som aldrig besöker moskéer osv. De flesta religiösa samfund är ganska HBT-intoleranta och dogmatiska.

Du menar att du gillar muslimer som inte går i moskén, det är istället samfunden du har problem med?

Citat:
Nä, det gör jag inte. Jag ogillar religion i allmänhet men försöker bara påvisa att det finns mer eller mindre dogmatiska religiösa både inom islam och kristendom.

Ja, men min fråga är varför dogmatismen är mer utbredd inom islam än i kristendomen.
Muslimska auktoriteter skryter ju till och med om att islam bestått medan kristendomen urholkats och väst fallit ner i sexuell dekadens.

Varför har den kristna världen i större utsträckning än den muslimska brutit med gamla idéer om exempelvis kvinnors kläder och sexualitet. När min mormor var liten skulle kvinnor ha håret i knut och bära hatt. Hur många kristna predikar det idag?

Citat:
Så länge de inte bokstavstror, ja.

Var drar du gränsen för bokstavstroende? Kristna/muslimer tror ju oftast i någon utsträckning på Bibeln/Koranen.

Citat:
Som mer sekulära kanske:

Såhär står det på din länk om Alevi:
"According to Australian anthropologist Dr. Sevgi Kilic, while Alevi women do not experience gender segregation in the private and public domain they are subject to traditional male values about women's sexuality and constructed within the honor/shame paradigm."

Är det enligt dig som feminist ett positivt exempel på islam?

Citat:

Vad gör Kristdemokraterna till "religiösa galningar"?
Däremot håller jag med om att dogmatiska judar oftast är sjuka i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in