2011-04-25, 15:38
Medlem
pikzels avatar
Jag har något problem med min disk på min Macbook Pro 2010. Jag skulle behöva köra en reparation av disken, och för att göra det behöver jag starta från installationsskivan. Skivan som medföljde datorn har olyckligtvis försvunnit, så jag var in på Macoteket och köpte Snow Leopard. Versionen är 10.6.3, och jag kör 10.6.7, men det borde väl gå att starta ändå? När jag försöker starta från skivan får jag se Apple-loggan och sedan händer ingenting. Jag har testat att starta från installationsprogrammet i OSX (så skivan är det inget fel på), har valt att starta från skivan när jag startar datorn med alt nedtryckt, och jag har testat att välja skivan som startup disk.

Nu börjar jag tröttna rejält, så all hjälp välkomnas.
Citera
2011-04-25, 16:34
Medlem
Rassas avatar
Det låter som om den skiva du köpt är äldre än din dator. Antagligen behöver din dator en skiva med 10.6.4 eller nyare. Är osäker på om det finns någon sådan Retail-version. Annars kan Macoteket hjälpa dig att beställa en originalskiva till din dator, det ska inte kosta mer än en "vanlig" Snow Leopard.

Annars kan du reparera filsystemet utan att starta på skiva. Boota med Cmd-S nedtryckt. Skriv /sbin/fsck -fy och tryck enter. Om det var något fel på filsystemet och reparationen lyckades, så kommer det att stå: "Filesystem was modified" eller liknande. Kör kommandot igen och kolla så att allt är ok.
Citera
2011-04-25, 17:44
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Jag har testat att starta från installationsprogrammet i OSX (så skivan är det inget fel på), har valt att starta från skivan när jag startar datorn med alt nedtryckt, och jag har testat att välja skivan som startup disk.

Nu börjar jag tröttna rejält, så all hjälp välkomnas.

Du skall hålla nere "c" under uppstarten, inte "alt".
Citera
2011-04-25, 18:02
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Du skall hålla nere "c" under uppstarten, inte "alt".

Vad är skillnaden mot att starta med "alt" och välja att starta från skivan?

Anywho, jag gjorde som Rassa föreslog och körde fsck. Det fixade till ett fel där antalet filer inte stämde överens med det förväntade. Ändå får jag felet "The disk cannot be partitioned because some files cannot be moved". Antar att det bara är att göra backup, skaffa en ny skiva och installera om?
Citera
2011-04-25, 22:27
Medlem
ei96byods avatar
Felmeddelandet tyder inte på något fel med filsystemet. Din hårddisk är fragmenterad, och det råkar slumpa sig så att filerna ligger olyckligt på disken, så att datorn inte kan dela disken just där, därför går det inte att partitionera.

Prova att öka eller minska partitionsstorleken lite så kanske det går bättre. Om inte måste du defragmentera.

Defragmentera gör man antinger med ett program typ iDefrag (kostar pengar), eller genom att göra en image på systemet, med exempelvis Carbon Copy Cloner (gratis), blåsa hårddisken, och lägga tillbaka systemet från imagen.
Citera
2011-04-26, 01:05
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Felmeddelandet tyder inte på något fel med filsystemet. Din hårddisk är fragmenterad, och det råkar slumpa sig så att filerna ligger olyckligt på disken, så att datorn inte kan dela disken just där, därför går det inte att partitionera.

Prova att öka eller minska partitionsstorleken lite så kanske det går bättre. Om inte måste du defragmentera.

Defragmentera gör man antinger med ett program typ iDefrag (kostar pengar), eller genom att göra en image på systemet, med exempelvis Carbon Copy Cloner (gratis), blåsa hårddisken, och lägga tillbaka systemet från imagen.

Tack för tipset. Ska testa det. Låter ju för övrigt riktigt märkligt att man måste ta till såna drastiska metoder för att kunna partitionera en disk...
Citera
2011-04-26, 07:15
Medlem
ei96byods avatar
Det är det att man partitionerar hårddisken efter att systemet är installerat som gör det.

Problemet dyker naturligtvis inte upp när man partitionerar datorn innan systeminstallation, eftersom det inte finns några filer på disken då som behövs respekteras.

Gör man partitioneringen efter att man använt systemet ett tag så kan alltså detta problem dyka upp, och jag tycker inte att det låter så värst konstigt att det dyker upp.

Att det inte finns något inbyggt defragmenteringsverktyg tycker jag dock är konstigt. Visserligen skall Mac OS X se till att disken inte blir fragmenterad (så länge man har mer än 20% av diskstorleken ledigt), men den lilla fragmentering som uppstår ger ändå upphov till det problem som du råkat ut för, så det finns ju behov av ett defragmenteringsverktyg.

Alternativt borde Bootcamp-funktionen (antar att det är det du försöker köra, eftersom det är där felmeddelandet brukar dyka upp) ha en inbyggd liten filflyttare, som kan stänga av systemet, flytta filer som är i vägen, partitionera disken, och sedan starta upp systemet igen.
Senast redigerad av ei96byod 2011-04-26 kl. 07:21.
Citera
2011-04-29, 15:10
Medlem
pikzels avatar
Nu börjar jag bli lite matt här. Jag var in på Macoteket och frågade om det kunde vara så att min skiva var för gammal. Nej, svarade de då, men tillade att jag kunde ta med mig datorn in för att de skulle försöka starta den med skivan de sålt mig. Jag var nyss in till dem på Kungsgatan och samma kille som sa att den inte kunde vara för gammal säger nu att det är en för gammal revision på 10.6.3, och att skivan inte startar på grund av det. Det här tycker jag naturligtvis är helt galet, att man inte ska kunna starta upp sin burk med en något äldre skiva. Det är ju inte som att jag försöker med OS9...

På Macoteket var man inte så hjälpsam, utan sa att jag själv fick höra av mig till AppleCare för att få tag på en ny skiva. Eftersom jag redan betalat 349 kr för en skiva jag inte kan starta med är jag inte så sugen på att betala igen. Det bästa vore om jag kunde hitta någon som har en originalskiva till Macbook Pro 15" 2010 och rippa den. Annars får jag väl vänta på Lion och köpa det.

Men just nu är jag mest sugen på att gå tillbaka till PC igen, där funkade saker i alla fall...
Citera
2011-04-29, 15:14
Medlem
tzjs avatar
Var köpte du skivan?
Citera
2011-04-29, 15:24
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Var köpte du skivan?

Macoteket på Kungsgatan.
Citera
2011-04-29, 15:41
Medlem
tzjs avatar
Har de sålt dig en skiva som inte fungerar så tycker jag de får ersätta den med en som faktiskt gör det. Prata med dem igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in