Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-25, 14:01
Medlem
Tja, har fått ett rätt så störande problem med min dator. Allt funkar helt normalt när datorn startas men efter allt från tio min till två timmar så börjar skärmen flimra (en Fujitsu Siemens nånting). Det är som små svarta och vita streck över hela skärmen och det går knappt att använda den, även typ lila "blixtar" dyker upp då och då. Det blir likadant när tvn är inkopplad så jag antar att det är grafikkortet som kan spöka?

Grafikkortet är ett NVIDA GeForce 8600 GS och problemet fixas när jag antingen uppdaterar drivrutinen eller återställer till en tidigare drivrutin, det är dock bara kortsiktigt då flimret kommer tillbaka efter ett tag. Nu senast när jag försökte uppdatera drivrutinen så kom det upp något om felkod 28 och efter det så verkar datorn inte hitta grafikkortet längre då det inte går att göra något under bildskärmsinställningar och all info om kortet är borta. Så någon som har förslag på en lösning eller är det bara att köpa ett nytt grafikkort?
Citera
2011-04-25, 14:03
Medlem
Xel2oXs avatar
Ditt grafikkort blir förmodligen för varmt. Kolla så fläkten funkar eller inte är full med damm.
Citera
2011-04-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xel2oX
Ditt grafikkort blir förmodligen för varmt. Kolla så fläkten funkar eller inte är full med damm.

Okej, har inte rensat datorn på damm på ett bra tag så låter som en trolig orsak. Grafikkortet kom iaf tillbaka när jag startade om datorn så alltid något, men får rensa lite om det börjar flimra igen då!
Citera
2011-04-25, 14:34
Medlem
Bookes avatar
Tag av kylaren på grafikkortet och blås bort all damm. Sug ej med dammsugare. ESD!

Byt även kylar pastan på gpun!

Funkar inget av detta så återstår det nog bara att baka grafikkortet! Änvänd google.

Lycka till!
Citera
2011-04-25, 15:39
Medlem
Xel2oXs avatar
Ska du baka grafikkortet kan du lika bra köpa nytt... Det är ingen långsiktig lösning, utan det kommer snart att gå sönder igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in