2011-04-25, 13:48
Medlem
Någon som har koll på om det är tillåtet att skriva in i ett anställningsavtal att man som anställd kan begära att arbetsgivaren säger upp den anställde på grund av arbetsbrist givet vissa förutsättningar?

Jag håller på och ska anställa en kille för ett jobb med en lönemodell som innebär väldigt hög andel provision. Kort sagt, han får bara betalt om han gör fakturerbara jobb. Han är ok med denna modell men vill ha möjlighet att "få sparken" om han går utan fakturerbara jobb under en viss tid. Detta för att undvika att behöva säga upp sig själv och bli utan a-kassa. Låter som en fair deal tycker jag då detta scenario helt klart kan uppstå och jag då såklart inte vill tvinga honom att vara kvar som anställd med obefintlig lön.

Är det ok att skriva in en sån klausul i ett avtal eller kan det anses som att man försöker kringgå LAS eller dylikt? (just begäran om att få sparken snarare än att själv begära upp sägning)
Citera
2011-04-25, 14:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Låter som ett slavliknande avtal. Eftersom själva syftet med den klausulen är att vältra över kostnaderna på samhället när han inte producerar så lär a-kassan självklart ha synpunkter på det om han behöver vända sig dit. Dock behöver det inte lysa igenom i arbetsgivarintyget och är han inte medlem i facket lär aldrig någon bry sig. Mitt förslag är att ni har en muntlig överenskommelse om att du säger upp honom när det blir dåligt med jobb. Andra alternativ är visstidsanställning på kortare tid eller provanställning som kan brytas med ganska kort varsel utan motivering.
Citera
2011-04-25, 14:10
Medlem
Avtalet är mellan dig och honom, det betyder att ni kan skriva vad som helst i det eftersom att ingen annan ska läsa det så länge killen inte väljer att gå med i facket. Dock förstår jag inte varför ni ska skriva med det i avtalet då det egentligen inte spelar någon roll. Om du nu skulle vara så att killen inte presterar så har du ingen anledning att hålla kvar honom och därför ger du honom förmodligen sparken i vilket fall som helst. Det smartaste enligt mig är att ge killen en provanställning eftersom att då gäller inte uppsägningstid osv på samma sätt.
Citera
2011-04-25, 14:29
Medlem
Paradisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chadar
Avtalet är mellan dig och honom, det betyder att ni kan skriva vad som helst i det eftersom att ingen annan ska läsa det så länge killen inte väljer att gå med i facket. Dock förstår jag inte varför ni ska skriva med det i avtalet då det egentligen inte spelar någon roll. Om du nu skulle vara så att killen inte presterar så har du ingen anledning att hålla kvar honom och därför ger du honom förmodligen sparken i vilket fall som helst. Det smartaste enligt mig är att ge killen en provanställning eftersom att då gäller inte uppsägningstid osv på samma sätt.

"Han är ok med denna modell men vill ha möjlighet att "få sparken" om han går utan fakturerbara jobb under en viss tid."

Som jag förstår det är det arbetaren som vill att det ska stå på kontraktet så han känner sig säker.
Citera
2011-04-28, 20:20
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Någon som har koll på om det är tillåtet att skriva in i ett anställningsavtal att man som anställd kan begära att arbetsgivaren säger upp den anställde på grund av arbetsbrist givet vissa förutsättningar?

Jag håller på och ska anställa en kille för ett jobb med en lönemodell som innebär väldigt hög andel provision. Kort sagt, han får bara betalt om han gör fakturerbara jobb. Han är ok med denna modell men vill ha möjlighet att "få sparken" om han går utan fakturerbara jobb under en viss tid. Detta för att undvika att behöva säga upp sig själv och bli utan a-kassa. Låter som en fair deal tycker jag då detta scenario helt klart kan uppstå och jag då såklart inte vill tvinga honom att vara kvar som anställd med obefintlig lön.

Är det ok att skriva in en sån klausul i ett avtal eller kan det anses som att man försöker kringgå LAS eller dylikt? (just begäran om att få sparken snarare än att själv begära upp sägning)

Har du skrivit på kollektivavtal ? Jag var själv på ett ställe i 2 veckor helt utan kollektivavtal, det fanns att göra men jag sades upp på "egen begäran" och det blev pga arbetsbrist... Det går säkert att lösa.
Citera
2011-04-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisen
"Han är ok med denna modell men vill ha möjlighet att "få sparken" om han går utan fakturerbara jobb under en viss tid."

Som jag förstår det är det arbetaren som vill att det ska stå på kontraktet så han känner sig säker.

Yes, så är fallet. Jag säger ju såklart upp honom om det inte finns något arbete som kan generera honom pengar, men han vill som sagt ha det skriftligt så att jag inte håller kvar honom i en anställning som inte ger honom pengar och därmed tvingar honom att säga upp sig själv och gå miste om a-kassa.

Förstår helt hur han tänker, men är lite osäker på hur jag ska formulera ett avtal med den klausulen som inte låter superkonstig eller låter som att vi försöker avtala bort LAS.

Nej, något kollektivavtal är inte skrivet.

Tack för alla svaren!
Citera
2011-04-29, 11:13
Medlem
leprasjuklings avatar
Det är förberedelse till stöld från det allmänna och åtminstone moraliskt vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in