2011-04-25, 13:36
Medlem
Röjde i källaren nyligen & hittade de gamla autografblocken. Bla fanns en viss "Letchkov Crell" Everton. Inte fan fanns väl där någon som hette så? Det är väl inte ens ett riktigt namn!!

Everton var på träningsläger i Sverige sommaren -94. Som grabb var det ballt med autografer men man kände ju inte igen alla lirarna även om jag sett massvis med Tipsextra-matcher. När jag inte kunde namnet på ansiktet så frågade jag efter det för att skriva ner vem det var. En av dem påstod sig då heta Letchkov Crell. Nu har jag ett Everton-lexikon med bilder på alla spelare genom åren & jag har någorlunda minne av hur Letchkov Crell såg ut. Det måste vara John Ebbrell. Både namn-teckningen & bilden i lexikonet tyder på att det borde vara han.

John Ebbrell var nog en rätt hyfsad mittfältare i början av 90-talet & genom Tipsextra ett ganska bekant namn. Han måste ha divat sig & skulle jäklas då jag inte kände igen honom. Den skallige bulgaren Yordan Letchkov var ju ett namn i ropet under VM-94, han avgjorde mot tyskarna i kvarten. Ebbrell drog alltså kvickt till med detta fantasinamn Letchkov Crell, för jag antar att ingen här har hört talas om någon som heter så.

Blev ni blåsta någon gång när ni jagade autografer? Eller har andra balla historier kring ämnet?
Citera
2011-04-25, 14:07
Medlem
Intressant trådstart. Sjukt att du ändå gjorde efterforskning på autografen, cred till dig. Har inte så många spännande historier kring ämnet, kan ju nämna en i.a.f.

Skulle på Sverige-Moldavien U21-EM-kvalmatch i Alingsås år 2001, hade skaffat ett autografblock för dyra pengar i hopp om att få Zlatans autograf, springer fram till Zlatan efter matchen, men är inte snabb nog utan får stå i en klunga några meter ifrån. Plötsligt går alla spelare, inklusive Zlatan, iväg till omklädningsrummet, så det blev ingen autograf. Men inte nog med det, när jag kollar på mitt tomma autografblock så ser jag att det är helt nedmögat med snor från någon liten snorvalp typ. Så där stod jag som 10-åring, 200 riksdaler fattigare men 5 hekto snor rikare, fyfan.

http://www.svenskafans.com/fotboll/1691.aspx
Citera
2011-04-25, 14:38
Medlem
Worezs avatar
Kommer ihåg när Tottenham Hotspur kom till en stad en dryg timme från där jag bor. Det var sommar och jag åkte dit med en kompis samt hans pappa. Vi såg matchen där bland annat Steffen Iversen och Sol Campbell spelade ut Div. 2-laget.

Under matchen såg vi att det rörde sig barn mot den stora huvudläktaren med autografblock. Först trodde jag de enbart hade förberett sig på att ta autografer av Spurs-spelarna efter matchen, men ryktet spred sig att självaste Peter "Foppa" Forsberg satt där och kollade på matchen, vilket även stämde.

"Foppa" håller på Tottenham och hade tagit bilen till detta samhälle för att få se de spela. Jag och min kompis tänkte också lägga beslag på en autograf, men trots försök tog det stopp. Peter var tydligen less på allt spring till hans plats att han helt enkelt sa att vi skulle få autografer efter matchen. Vi hade varken åldern eller modet att protestera, så vi ställde oss istället vid räcket utanför omklädningsrummet. Spelare efter spelare kom ut, vi tog lite autografer utan att riktigt veta vem som var kändast. Tillslut kom även Foppa ut och det var fler än vi som var sugen på en autograf.

Dock gick han förbi hela folksamlingen utan en skriven autograf och vi stod där snopna. Blåsta på en autograf som då hade gjort oss till coolast på skolgården.
Citera
2011-04-25, 14:45
Medlem
LastCaresss avatar
Fick hela Watfords autografer tillsammans med klistermärken och all annan möjlig skit när de var här och spelade mot det lokala div 5-laget sommarn -95. Det var grejer det
Citera
2011-04-25, 16:29
Medlem
P.Gs avatar
I somras när jag skulle ner och ta en pizza så såg jag helt plötsligt en jävla klunga utanför ett hotell. När jag gick fram och frågade vad allt ståhej gällde svarade någon att det tydligen var Tysklands målvakt som hade anlänt lite innan truppen. Vid närmare inspektionen såg jag att det inte varken var Neuer, Wiese eller Butt utan bara någon snubbe som höll på att skoja med ett gäng afrikaner. Jag fick mig ett gott skratt och gick och hämtade ut min hawaii.
Citera
2011-04-25, 20:21
Medlem
Joves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez

Det här var möjligen inte uppe i dom lite nordligare delarna av vårat avlånga land? Känner själv igen det du beskriver och vet att jag var och såg en match mellan ett sämre svenskt lag och Spurs där all fokus faktist inte låg på fotbollsmatchen, dock missade vi Foppa totalt.

Såg även Charlton och tror det var Southampton när dom var på besök och fick en hel del trevliga autografer då det begav sig! Självklart har man ju lyckats slarva bort häftet så nostalgitripparna uteblir
Citera
2011-04-25, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Röjde i källaren nyligen & hittade de gamla autografblocken. Bla fanns en viss "Letchkov Crell" Everton. Inte fan fanns väl där någon som hette så? Det är väl inte ens ett riktigt namn!!

Everton var på träningsläger i Sverige sommaren -94. Som grabb var det ballt med autografer men man kände ju inte igen alla lirarna även om jag sett massvis med Tipsextra-matcher. När jag inte kunde namnet på ansiktet så frågade jag efter det för att skriva ner vem det var. En av dem påstod sig då heta Letchkov Crell. Nu har jag ett Everton-lexikon med bilder på alla spelare genom åren & jag har någorlunda minne av hur Letchkov Crell såg ut. Det måste vara John Ebbrell. Både namn-teckningen & bilden i lexikonet tyder på att det borde vara han.

John Ebbrell var nog en rätt hyfsad mittfältare i början av 90-talet & genom Tipsextra ett ganska bekant namn. Han måste ha divat sig & skulle jäklas då jag inte kände igen honom. Den skallige bulgaren Yordan Letchkov var ju ett namn i ropet under VM-94, han avgjorde mot tyskarna i kvarten. Ebbrell drog alltså kvickt till med detta fantasinamn Letchkov Crell, för jag antar att ingen här har hört talas om någon som heter så.

Blev ni blåsta någon gång när ni jagade autografer? Eller har andra balla historier kring ämnet?
Känns underbart skönt att en sån idiot som du blev blåst av en spelare från engelska ligan. Han fattade nog redan då att din hjärna var på snedden och att du skulle följa fel liga. Brittiska spelare ser igenom idioter och har en humor som de flesta inte förstår sig på om personens IQ är lågt som i ditt fall.
Citera
2011-04-26, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseAndAll
Känns underbart skönt att en sån idiot som du blev blåst av en spelare från engelska ligan. Han fattade nog redan då att din hjärna var på snedden och att du skulle följa fel liga. Brittiska spelare ser igenom idioter och har en humor som de flesta inte förstår sig på om personens IQ är lågt som i ditt fall.

Trodde fan aldrig att du skulle sjunka så lågt & attackera mig med ett annat Nick. Trodde du på allvar att jag skulle gå på det? Eller att någon på allvar tror att du är över 40 år?

Funderar på att starta en tråd om Paul McGrath, Zvonimir Boban eller Ceca Raznatovic (det är tre autografer som skulle varit något att ha!). Där borde du ju ha mycket intressant att komma med om du nu är den expert på brittisk fotboll & kriget i Jugoslavien som du utger dig för att vara.
Citera
2011-04-26, 01:50
Medlem
Många intressanta historier här. Jag kan förstå att många spelare blir trötta på alla ungar som springer & ska ha autografer. Många av ungarna vet ju inte ens vem spelaren är & kommer sannolikt slänga autografen när de kommer upp i 17-årsåldern. Jag vågar lätt påstå att jag var den som kunde mest om engelsk & internationell fotboll bland mina kompisar, om inte jag kände igen John Ebbrell så gjorde nog ingen annan det heller.

Ändå gjorde Ebbrell ett ganska stort intryck i ligan ett tag vill jag minnas och det framgår också av texten i mitt Everton-lexikon att han var en spelare med väldigt hög kapacitet. Han var definitivt ett namn man kände igen om man följde Tipsextra. Skador gjorde dock att han petades & försvann ut i relativ anonymitet. Han påminde nog en del om Steven Gerrard bland dagens spelare.

De flesta ungarna jagade förstås Anders Limpar efter matchen. Limpan hörde jag kutade som fan & hoppade över bänkar för att komma undan autografpöbeln.
Citera
2011-04-26, 12:26
Bannlyst
I början av 2000-talet fanns det en inomhusturnering i Boråshallen som hette Boråsare mot våld och rasism eller något liknande. En del Allsvenska och Norska lag brukade ställa upp och ett år ställde Djurgården upp. Djurgården hade då Abgar Barsom i laget och jag försökte då hans autograf.

Hade en Elfsborgströja på mig och gick fram och frågade men fick ett blankt nej, tänkte att det var pga tröjan så skickade fram kompisen men även han fick ett blank nej.

Jävla typ som nekar 10 åringar en autograf, något som tar 10 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in