2014-12-24, 18:50
Avslutad
Fick någonting som gjorde ont och som satt just utanför analöppningen, och som började blöda i slutändan. Nu känns det inte lika ont längre och den verkar försvinna. Är det en finne eller hemorrojder måntro?

Kan tillägga att det bara var den som gjorde ont, inget annat.
Citera
2015-01-03, 18:26
Medlem
Vad kan detta vara?

Efter en förstoppning i en dag, känt mig skitnödig i ett dygn men gick inte på toaletten dum som man är, så har jag fått en kula utanför ändtarmsöppningen till höger, den sitter alltså inte fast inuti i arslet utan utanför bredvid i huden. Känns som en böld. Är detta en hemorrojd?

Den ger också av sig en molande verk. Har köpt Xyloproct men den har inte lagt sig efter en vecka. Tror ni det kan vara något allvarligt, de är som sagt en kula i huden.
Citera
2015-01-26, 17:03
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepokaow
Vad kan detta vara?

Efter en förstoppning i en dag, känt mig skitnödig i ett dygn men gick inte på toaletten dum som man är, så har jag fått en kula utanför ändtarmsöppningen till höger, den sitter alltså inte fast inuti i arslet utan utanför bredvid i huden. Känns som en böld. Är detta en hemorrojd?

Den ger också av sig en molande verk. Har köpt Xyloproct men den har inte lagt sig efter en vecka. Tror ni det kan vara något allvarligt, de är som sagt en kula i huden.
Jag tror det! Det ska nog vara helt ofarligt. Beskrivningen passar bra in på vad 1177 skriver: http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/?ar=True
Citera
2015-01-31, 18:50
Medlem
Leskys avatar
Använder Xyloproct rektalsalva - blir det någon skillnad i effekten på salvan beroende på om man förvarar den i kylskåpet eller i rumstemperatur mellan användningarna?
Citera
2015-02-01, 12:02
Medlem
Sitter nu med denna helvetesböld själv. Har haft en mildare version av vad jag har nu och den försvann av sig själv efter några dagar.

Men den här gången är det riktigt obehagligt. När jag graciöst kollar in analen i spegeln så ser jag en böld som nu är lika stor som toppen av mitt lillfinger. Och på "toppen" så ser det ut som en varbildning, som en finne. Man blir ju lagom sugen på att bara klämma den jävel, men det känns inte helt säkert. Är detta en hemorrojd eller analhematom? Finns det nåt receptfritt jag kan köpa nu på en söndag på apoteket som iaf kan lindra smärtan, eller ska jag till akuten eller nåt för att få den borttagen? Är det då inte helt omöjligt att få sig bokad direkt samma dag?
Citera
2015-02-09, 06:56
Medlem
Hemorrojd behandling - sv.hemapro.com Den här produkten hjälpte mig att få bort mina obehagliga hemorrojder.
Citera
2015-02-11, 06:35
Medlem
vanligvaniljs avatar
Hur går en undersökning till om man kontaktar vårdcentralen och vill se om man har hemorrojder?
Citera
2015-02-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligvanilj
Hur går en undersökning till om man kontaktar vårdcentralen och vill se om man har hemorrojder?

www.1177.se

"Undersökningar och utredningar

Före undersökningen får du få berätta för läkaren om dina besvär, hur länge du har haft dem och hur de känns. Du får också svara på om du har några sjukdomar och om du använder några mediciner.

Läkaren börjar undersökningen med att titta hur det ser ut runt ändtarmsöppningen. Sedan känner läkaren med ett finger i och innanför ändtarmsöppningen.

Därefter undersöker läkaren slemhinnan i ändtarmen och nedersta delen av tjocktarmen med hjälp av ett rörformat instrument som förs in i tarmen. Instrumentet kallas proktoskop. Röret är gjort av plast och är åtta till tio centimeter långt. För att få instrumentet att glida in lättare används en glidgelé. Läkaren tittar sedan på tarmens slemhinna genom proktoskopet medan detta långsamt förs ut. Samtidigt uppmanas du att krysta. Om du har hemorrojder buktar dessa in i proktoskopet och kan lätt undersökas.

Om du söker läkare för att det kommer blod från ändtarmen, och undersökningen med proktoskop inte kan visa på orsaken, kan läkaren med hjälp av ett liknande instrument, ett rektoskop, se längre upp i ändtarmen. Det är viktigt att undersöka om det finns någon allvarligare förändring längre upp i tarmen som orsakar blödningen. Läkaren kan också ta prover från slemhinnan som sedan undersöks med hjälp av mikroskop.

Om det är osäkert varifrån blödningen kommer kan läkaren titta ännu längre upp i tjocktarmen med hjälp av ett koloskop. Den undersökningen görs vid ett senare tillfälle efter en del förberedelser."

För egen del kikade läkaren i brumman först och därefter blev det en finger i samma öppning. Utifrån det konstaterades sprickor, alltså inte hemorrojder men ändå. Slapp alltså proktoskop, vilket går emot lite det som står i texten ovan då jag just sökt för lite blod på pappret i första läget. Hursomhelst var det sprickor som behandlades bort med Inolaxol och Xyloproct.
Citera
2015-03-16, 17:17
Medlem
Har på senaste tiden märkt av brun rand i kallingarna då jag gjort nån fysisk aktivitet och svetten flödat, kan det vara analfisur? Gör inte ont när ja skiter men pissar jag och drar en veva med papper i arslet så nog fan är de inte helt torrt iaf.. Vad gör läkarna åt detta? Fan asnojig att ringa och boka en tid för detta
Citera
2015-03-31, 09:19
Medlem
Har också dessa gäster hängande i arschlet till o från, kan variera från ärtstorlek till mogna plommon.

Har haft det under ca 15 års tid, oftast 3-4 ggr/år, men även haft uppehåll under flera år. Man lär sig hantera det och jag har t o m kommit på hur jag skrämmer in dom igen, alt få dom att se ut som små russin nån vecka efteråt. Om dom gör en samlad attack då blir jag förbannad o tar till grova artilleriet, även om det kan svida lite extra, zinkpasta hatar dom - visserligen känns det som om man har ett gäng "fishermansfriends" runt anus, men det funkar för mig, dom ger upp o det märks redan samma dag. För att inte fräta sönder så varierar jag med hydrokortison men även med nån skiva ingefära när dödsstöten skall till.

Dock har jag inte kunnat klura ut varför dom kommer tbaka, vad gör så att grabbarna vill titta ut?

Lever med det ganska hyggligt, så näää ingen VC för mig, lite som en kul hobby faktiskt.
Citera
2015-04-16, 21:58
Medlem
.Dead.s avatar
jaha, verkar ha åkt på The H för första gången... här trode man att man skulle klara sig! Små svullna "kuddar" vid öppningen. Huga!
har köpt salva så förhoppningsvis hinner det gå till sig innan det blir värre.

måste dock bara fråga; är det vanligt att man har som en tryckande känsla precis vid öppningen? känner mig nödig men det kommer ju inget, vågae inte sitta och pressa för mycket heller..
Citera
2015-04-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Tycker mest oron är jobbig. Jag hade en "reva" som läkaren sa i början av Mars (kände med fingret i arslet på mig) då jag 2 ggr på en vecka fått lite ljusrött blod på pappret. Inga hemorrojder kunde hon känna, mer åt analspricka då kanske.

Hade det sedan ett par ggr i April. Använt Inolaxol en del, funkar bra för o mjuka upp.

Nu i morse hade jag en jäkla massa skit som vill ut, relativt hårt oxå, sved en del. Gick direkt till duschen så kollade inte direkt om det var någe blod men nu när jag pissade på jobbet torkade jag en extra gång där bak då det kliade lite och där var då fragment av ljusrött blod. På Inolaxolen igen I guess.

Man har ju alltid en viss oro för cancer, så är det. Men det skulle la inte komma o gå såhär antar jag om det var nåt sånt jävligt, är i 30- årsåldern oxå o det är väl inte det vanligaste att man får den typen av cancer då heller, men, men...

Om du inte har en genetisk defekt (FAP eller HNPCC) är det oerhört ovanligt att få colon/rektalcancer i din ålder medan hemorrojder drabbar 75% av alla människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in