Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-25, 12:06
Medlem
AnnaSkippos avatar
Jag kan inte längre se filmer på datorn (varken DVD el. sparade filer) - "Datorn börjar få slut på minne. Stäng andra program och försök igen." visas i rutan. Datorn är 2 år gammal, kör Windows XP, 3 GB RAM-minne. När jag tittar på aktivitetshanteraren visar den ca 15 poster där de två översta drar ca 25 000 kb och övriga ca 1000 kb.
Jag har ingen aning om vilka program detta är (de två översta är windows fönsterhanteraren samt utforskaren), de flesta har för mig helt obegripliga förkortningar. Kan det vara så att det körs en massa "skit" i bakgrunden som utnyttjar RAM-minnet? Hur tar jag reda på det?
Eller är detta ett normalt antal "bakgrundsprogram" som inte har ett skit med mitt problem att göra?

Snälla hjälp mig hitta information på min dator så jag kan få ett hum om detta bara kräver lite rensning eller om jag måste uppgradera mitt RAM. På mitt inlägg kan du säkert förstå hur pass enkelt skriven förklaring jag behöver för att förstå :-)
Citera
2011-04-25, 12:16
Medlem
Uppstår problemet även om du byter program att visa filmerna med?
Citera
2011-04-25, 12:22
Medlem
Bronx1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSkippo
Jag kan inte längre se filmer på datorn (varken DVD el. sparade filer) - "Datorn börjar få slut på minne. Stäng andra program och försök igen." visas i rutan. Datorn är 2 år gammal, kör Windows XP, 3 GB RAM-minne. När jag tittar på aktivitetshanteraren visar den ca 15 poster där de två översta drar ca 25 000 kb och övriga ca 1000 kb.
Jag har ingen aning om vilka program detta är (de två översta är windows fönsterhanteraren samt utforskaren), de flesta har för mig helt obegripliga förkortningar. Kan det vara så att det körs en massa "skit" i bakgrunden som utnyttjar RAM-minnet? Hur tar jag reda på det?
Eller är detta ett normalt antal "bakgrundsprogram" som inte har ett skit med mitt problem att göra?

Snälla hjälp mig hitta information på min dator så jag kan få ett hum om detta bara kräver lite rensning eller om jag måste uppgradera mitt RAM. På mitt inlägg kan du säkert förstå hur pass enkelt skriven förklaring jag behöver för att förstå :-)

Låter onekligen som att det är RAM-minnet som spökar. Kör du XP med 3 GB RAM, då borde du inte ha några problem. Du får rensa lite i aktiviteterna.
Om du inte vet hur man tar bort program som skall startas när datorn startas kommer en lite guide här:

Start > Kör > skriv "msconfig", sedan enter > startup

Där är det bara att bocka av en massa skräp.
Citera
2011-04-25, 12:39
Medlem
1. I aktivitetshanteraren kryssar du i "Show procsesses from all users" eller vad det nu kan heta på svenska.
2. Om det inte är nån process som äter sönder ditt minne så är det nog dags att surfa runt till olika dator/datordelarbutiker, varför inte inet.se
Citera
2011-04-25, 13:22
Medlem
Easterlilys avatar
Har du många andra inloggningar som är igång samtidigt, med en massa program? Isåfall, där har du felet. Annars så måste det bero på billiga och små hårdvaror eller att du har för mycket igång samtidigt. Gör som de som skrivit över mig och kolla ctrl+alt+del aktivitetshanteraren under processer och stäng sånt onödigt.
Citera
2011-04-25, 14:50
Medlem
TorrentLovers avatar
Felmeddelandet har visat sig när filmen har varit skadad (för mig). Är du säker på att de inte är skadade?
Citera
2011-04-25, 15:06
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronx1979
Låter onekligen som att det är RAM-minnet som spökar. Kör du XP med 3 GB RAM, då borde du inte ha några problem. Du får rensa lite i aktiviteterna.
Om du inte vet hur man tar bort program som skall startas när datorn startas kommer en lite guide här:

Start > Kör > skriv "msconfig", sedan enter > startup

Där är det bara att bocka av en massa skräp.

Samt BlackViper, gamla minnen när man kunde köra med 18 processor i XP
Citera
2011-04-25, 15:41
Medlem
Xel2oXs avatar
Jag skulle köra MBAM... Malwarebyte's Anti-Malware... Mitt minne gick i botten, men jag har bara 2 Gb och kör Win 7 64-bit. MBAM hittade några trojaner som togs bort och vips är mitt minne nere på bara 65% igen
Citera
2011-04-25, 15:42
Medlem
Om du inte vet med dej att du har gjort någon väsentlig förändring i ditt system nyligen (installerat codec-packar, busprogram el.dyl) så är det väl dags för en vanlig hälsokontroll av systemet;

1. Starta om datorn.
2. Kör en duktig scanning efter virus samt adwares/spywares (med t.ex. SUPERAntiSpyware, Spybot Search and Destroy, Antivirus Online Scanners).
3. Kläm till med en diskdefragmentering också, troligen OT men aldrig fel...
4. Kör en kontroll av vilka program som startas med systemet som Bronx1979 säger.
5. Kör Process Explorer för att hitta processer som kör och fundera på om de ska vara med...

Jag tror inte heller det är något problem med RAM nu.
Citera
2011-04-26, 18:48
Medlem
AnnaSkippos avatar
Tack, jag skall prova rensningen då. Får se om jag lyckas lista ut vad som är "skräp" och inte
Jag har testat att spela DVD-skivor både i WMP och WinDVD men det blev samma svar. Likaså när jag spelar upp en egna film-filer.
Citera
2011-04-26, 19:07
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xel2oX
Jag skulle köra MBAM... Malwarebyte's Anti-Malware... Mitt minne gick i botten, men jag har bara 2 Gb och kör Win 7 64-bit. MBAM hittade några trojaner som togs bort och vips är mitt minne nere på bara 65% igen
Varför köra 64-bit med 2gb ram?
Citera
2011-04-26, 19:27
Medlem
AnnaSkippos avatar
Nu har jag rensat bland autostart-programmen och jag har kollat aktivitetshanteraren (där är processer igång på ca 200 000 kb = 200 mb(?)). Jag får fortfarande samma fel när jag skall spela upp en filmfil. Vad gör jag nu då?
Jag ger detta ett försök till, funkar inte det lägger jag ned och köper en blueray-spelare med usb-ingång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in