Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSkippo
Jag kan inte längre se filmer på datorn (varken DVD el. sparade filer) - "Datorn börjar få slut på minne. Stäng andra program och försök igen." visas i rutan. Datorn är 2 år gammal, kör Windows XP, 3 GB RAM-minne. När jag tittar på aktivitetshanteraren visar den ca 15 poster där de två översta drar ca 25 000 kb och övriga ca 1000 kb.
Jag har ingen aning om vilka program detta är (de två översta är windows fönsterhanteraren samt utforskaren), de flesta har för mig helt obegripliga förkortningar. Kan det vara så att det körs en massa "skit" i bakgrunden som utnyttjar RAM-minnet? Hur tar jag reda på det?
Eller är detta ett normalt antal "bakgrundsprogram" som inte har ett skit med mitt problem att göra?
Snälla hjälp mig hitta information på min dator så jag kan få ett hum om detta bara kräver lite rensning eller om jag måste uppgradera mitt RAM. På mitt inlägg kan du säkert förstå hur pass enkelt skriven förklaring jag behöver för att förstå :-)
Låter onekligen som att det är RAM-minnet som spökar. Kör du XP med 3 GB RAM, då borde du inte ha några problem. Du får rensa lite i aktiviteterna.
Om du inte vet hur man tar bort program som skall startas när datorn startas kommer en lite guide här:
Start > Kör > skriv "msconfig", sedan enter > startup
Där är det bara att bocka av en massa skräp.