2011-04-26, 13:19
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Njä, det är den iofs inte.
Jag har sagt åt dom att det inte är enbart en sällskapshund utan en jakthund men inte rastar dom den tillräckligt ändå.
Tror du inte de bryr sig om hundrasen?
Jag är så orolig
.
Varför skulle dom bry sig om hundrasen så länge den inte ställt till med något?.
Tror du springer och jagar upp dig lite i onödan.
Citera
2011-04-26, 13:44
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Varför skulle dom bry sig om hundrasen så länge den inte ställt till med något?.
Tror du springer och jagar upp dig lite i onödan.

Kanske jag gör men det kan bero på att jag har en Amstaff, de får skulden för allt.
Det kan också bli så mycket onödigt bråkigt och dyrt, både pengamässigt och socialt.
Tycker detta är jobbigt och vill veta vad andra tycker.

Min grannes son var ute med vår Amstaff igår, han tyckte han var lite småmesig eftersom han är rädd för traktorer, haha.
Jag bara suckar, folk är så rädda för honom och nu riskerar vi bråk.
Citera
2011-04-26, 14:05
Medlem
Roxanas avatar
Anmäl RR-ägaren till kommunen för bristande hundhållning.
Är ni flera som råkat illa ut ska självklart alla vara delaktiga.

Ta kontakt med polisen redan nu och fråga om vad som gäller när det händer något och vad polisen gör i sådana fall.
Citera
2011-04-26, 14:53
Bannlyst
Citat:
Njä, det är den iofs inte.
Jag har sagt åt dom att det inte är enbart en sällskapshund utan en jakthund men inte rastar dom den tillräckligt ändå.
Tror du inte de bryr sig om hundrasen?
Jag är så orolig.

Jävla idioter. Ring snuten så dom får komma och kolla om ägarna är lämpliga som hundägare. Se dock till att det kommer en hundförare och kollar haha.
Citera
2011-04-26, 15:49
Medlem
Citat:
Jag är ute med mina hundar i koppel och en grannes hund hoppar över det låga staket de har och attackerar mig och hundarna, eventuellt biter mina hundar.
Min stora hund skyddar oss och biter tillbaka, vad händer med min hund vid polisanmälning? (jag är den som polisänm)
Hunden hoppar över staketet och jag sparkar bort hunden hårt, vad händer då vid polisanmälning?

Tillägger att detta kommer snart hända, en hundilsk Ridgeback handlar det om och ägarna lyssnar inte.
I Lördags för en vecka sedan attackerade Rigdebacken en annan grannes hund, en Schäfer, och högg den i höften och armbågen, denna Schäfer hade koppel och provocerade inte alls, bara gick förbi.

Denna Rigdebacken har skrämt min lilla hund så hon vågar inte gå förbi detta hus utan stora hunden är med.
Min stora hund är en renrasig stor Amstaff, har det också en betydelse vid eventuell anmälning?

Ja, tyvärr måste jag gå förbi detta hus när jag ska ut med hundarna.

Vad gäller och vad händer vid den kommande polisanmälningen?

Hej, lyssna inte på alla okunniga som tror dom vet bara för att det låter bra i munnen :P

Du har helt ansvar för vad dina hundar gör mot någons annan hund.

Scenario: Din hund går i koppel, en löst springande hund kommer rusandes mot din hund, och attackerar din kopplade hund. Då din hund är starkare och bättre på slåss vinner han lätt kampen. Den skadade hunden (den lösa som attackera) skadas så allvarligt att den måste opereras och eller avlivas. Då är det DU som har ansvar för vad din hund gjort, no matter what. Vad du ska göra om en löst springade hund kommer fram till dig är att sparka/slå/hugga ner den andra hunden. Du har RÄTT att försvara din egenom. En hund klassas som "egendom".

Har själv två amstaff och har tagit reda på fakta, (inte på Flashback), lycka till!
Citera
2011-04-26, 16:00
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znudel
Hej, lyssna inte på alla okunniga som tror dom vet bara för att det låter bra i munnen :P

Du har helt ansvar för vad dina hundar gör mot någons annan hund.

Scenario: Din hund går i koppel, en löst springande hund kommer rusandes mot din hund, och attackerar din kopplade hund. Då din hund är starkare och bättre på slåss vinner han lätt kampen. Den skadade hunden (den lösa som attackera) skadas så allvarligt att den måste opereras och eller avlivas. Då är det DU som har ansvar för vad din hund gjort, no matter what. Vad du ska göra om en löst springade hund kommer fram till dig är att sparka/slå/hugga ner den andra hunden. Du har RÄTT att försvara din egenom. En hund klassas som "egendom".

Har själv två amstaff och har tagit reda på fakta, (inte på Flashback), lycka till!

Menar du det?
Så jag ska ta betten även om min Amstaff kan klarar situationen bättre?

Visst, det kan jag göra, det gör ont men.....
Lagen om detta kanske borde ändras känns det som.
Jag menar, det är ju inte så onormalt att man beskyddar sig, hund som människa, spelar ingen roll.

Irriterande detta.
Citera
2013-05-09, 16:07
Medlem
Bumpar den här.

Om en lös hund anfaller min hund och jag på plats avlivar den andra hunden vad säger lagen då?
Känns som en svår fråga, om en kamphund är lös och redan aggresivt anfaller en annan hund har jag rätt att försvara min hund. En kamphund kan ju däremot gå till anfall mot mig och slutar nog inte av att man bara skriker på den, så en rejäl spark/slag med tillhygge är okej?

Frågan kom in i mitt huvud efter att min systers hund blev överfallen av en amstaff igår och hade jag varit närmare hade jag dragit en domkraft i bakhuvudet på amstaffen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in