2011-04-24, 17:23
Medlem
Tjabba flashbacks nördelit på denna delen!

Jag har lyckats sno åt mig en (jävligt snygg) tjejs smycke. Det är dock lite trasigt för det hålls ihop av några magneter och de är lite för svaga.

Finns det något enkelt sätt att få dessa magneter att bli mer starka så att jag kan imponera på henne genom att fixa hennes smycke? Alltså, istället för att avmagnetisera något så vill jag få magneterna att dras mot varandra med mer kraft.

Man vill ju försöka spela lite hjälte iallafall, det kan ju funka ibland

Tackar!
Citera
2011-04-24, 17:26
Bannlyst
Ström.
Citera
2011-04-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Ström.

Jo, så mycket förstår jag med. Men finns det något praktiskt sätt eller enkelt och säkert sätt på hur man kan göra det hemma?
Citera
2011-04-24, 19:06
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Ström.
är det medans strömmen går igenom eller blir det permanent efter?
Citera
2011-04-24, 23:09
Medlem
Sebbelinis avatar
1. Köp neodymmagneter
2. Byt ut skräpmagneterna
3. ???
4. Repeat for infinite girlfriend
Citera
2011-04-25, 05:14
Medlem
Asgarvads avatar
Man kan ju bygga en magnetiseringsapparat, en elektromagnet, som "laddar upp" magnetismen igen i permanentmagneterna.
Citera
2011-04-25, 11:50
Medlem
evolutes avatar
Om magneterna har blivit avmagnetiserade kan du, som flera föreslår, helt enkelt utsätta dem för ett starkt magnetfält i den riktning som du vill ha dem magnetiserade. Detta magnetfält bör vara så starkt som möjligt; en större neodymiummagnet är bra men en starkt elektromagnet är bättre. Det du gör då är att du vänder alla små magnetiska domänder i samma riktning och nettomagnetiseringen uppnår då ett värde nära mättnadsmagnetiseringen.

Om magneterna inte blivit avmagnetiserade utan faktiskt är magnetiserade nära sin mättnadsmagnetisering så är de helt enkelt inte tillräckligt kraftfulla. Det kan bero på att de är för små eller för att materialet inte har så hög mättnadsmagnetisering. I detta fall hjälper det inte att försöka magnetisera dem utan du får köpa nya magneter.
Citera
2011-04-25, 16:39
Medlem
BorgeHs avatar
Att magnetisera upp magneterna med en spole kräver mycket hög magnetisk fältstyrka, dvs. hög ström eller många varv i spolen.

Du kan ju pröva, om du kommer åt någon spole med litet luftgap som en elektrisk maskin. Placera smyckets magneter i luftgapet och sätt på och stäng av strömmen. Magneterna landar nu på ett remanent magnetflöde, de blir uppmagnetiserade.

Enklast är kanske att använda starka permanentmagneter, som Samarium-Kobolt eller Neodymium-Järn-Bor, om du har tillgång till dem. Gör en liten järnkrets som sluter dessa magneter, om möjligt så att arean minskar. Då ökar flödestätheten. Placera smyckets magneter i kretsen, där tvärsnittsarean är minst.

Det finns enkla material som avmagnetiseras lätt med slag eller stötar, som AlNiCo. Det kanske är bäst, som någon föreslagit att byta magneter. Prova med någon kylskåpsmagnet, men det kan hända att magnetkraften inte räcker (AlNiCo har hög remanent flödestäthet, om jag kommer ihåg rätt), då är det permanentmagneterna ovan som gäller, men de är dyra att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in