I senaste numret av Filter (nummer 19) är ett tema föreläsningar. En artikel skriven av journalisten Erik Almqvist tar upp "Den fantastiske doktor Fox". I början av 70-talet höll doktor Fox en föreläsning på USC School of Medicine I Kalifornien. Doktor Fox talade inför en välutbildad publik, alla som bjudits in för att lyssna på föreläsningen var läkare, psykologer eller lärare. Publiken fick efter föreläsningen utvärdera Doktor Fox och majoriteten av åhörarna ansåg att Doktor Fox var en otroligt duktig föreläsare, som de hade lärt sig oerhört mycket av. Men doktor Fox var ingen doktor, och han hade ingen som helst utbildning inom ämnet han talade om. Föreläsaren var en skådespelare som av ett forskarteam fått uppdraget att sätta ihop ett föredrag baserat på påhittade ord och motsägelsefulla påståenden och sedan framföra detta på ett så mästerligt sätt att experterna i publiken skulle tro att de lärt sig någonting nytt. Experimentet var så lyckat att man numera talar om "Doktor Fox-effekten".
Tyvärr går det inte att länka till Filters hemsida då artikeln inte finns där, men jag antar att det är fler än jag som läser Filter. Jag antar att de flesta av er redan hört talas om det här experimentet men jag tycker ändå att det kunde vara roligt med en diskussion. Kan man, om man är tillräckligt retoriskt skicklig, "lura" åhörarna? Hur uppmärksamma är ni själva när ni lyssnar på föreläsningar? Hur tror ni att ni själva hade utvärderat Doktor Fox?
Jag lägger den här tråden i språkforumet då den handlar om retorik. Om jag gjort fel får Mod flytta på den.
Tyvärr går det inte att länka till Filters hemsida då artikeln inte finns där, men jag antar att det är fler än jag som läser Filter. Jag antar att de flesta av er redan hört talas om det här experimentet men jag tycker ändå att det kunde vara roligt med en diskussion. Kan man, om man är tillräckligt retoriskt skicklig, "lura" åhörarna? Hur uppmärksamma är ni själva när ni lyssnar på föreläsningar? Hur tror ni att ni själva hade utvärderat Doktor Fox?
Jag lägger den här tråden i språkforumet då den handlar om retorik. Om jag gjort fel får Mod flytta på den.