Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-04-24, 16:38
Medlem
sjpatriks avatar
Frågeställning:

Hur hygieniskt är detta egentligen? Själv föredrar jag att köpa en engångsgrill vid grilltillfälle på offentliga platser.
Citera
2011-04-24, 16:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Frågeställning:

Hur hygieniskt är detta egentligen? Själv föredrar jag att köpa en engångsgrill vid grilltillfälle på offentliga platser.
Vad tänker du på då? Grillgallret eller? Skulle vilja se den bakterie som överlever några minuter över en kolbädd som håller 800-1000 grader.
Citera
2011-04-24, 16:49
Medlem
Mikkäjävvels avatar
Citat:
Frågeställning:

Om du menar att grilla på en allmän grill så borde inte det vara något problem då elden lär bränna rent gallret. Annars så får du ordna en egen grillpinne eller galler.

Däremot kan området intill och runt en sådan plats vara ordentligt svinig tyvärr.

Det är alltid trevligast att grilla i skogen långt från allmänheten ändå.
Citera
2011-04-24, 16:49
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad tänker du på då? Grillgallret eller? Skulle vilja se den bakterie som överlever några minuter över en kolbädd som håller 800-1000 grader.

Precis, jag syftade specifikt på grillgallret. Är medveten om att de flesta bakterier dör vid x antal grader, dock är det relativt vanligt att folk inte gör rent efter sig.. och ju med det varma vädret, ökar risken för matförgiftning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Citat:
Om du menar att grilla på en allmän grill så borde inte det vara något problem då elden lär bränna rent gallret. Annars så får du ordna en egen grillpinne eller galler.

Däremot kan området intill och runt en sådan plats vara ordentligt svinig tyvärr.

Det är alltid trevligast att grilla i skogen långt från allmänheten ändå.

Det kan jag hålla med om, dock om man bor i stockholmsområdet är det flesta skogspartier förbjudet att grilla på, gäller även engångsgrillar.
Senast redigerad av sjpatrik 2011-04-24 kl. 16:52.
Citera
2011-04-24, 17:16
Medlem
Citat:
Precis, jag syftade specifikt på grillgallret. Är medveten om att de flesta bakterier dör vid x antal grader, dock är det relativt vanligt att folk inte gör rent efter sig.. och ju med det varma vädret, ökar risken för matförgiftning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Är väl bara att ta med rengöringskit eller eget galler?
Citera
2011-04-24, 17:58
Medlem
Det är väl bara att ta med en halvmeter alufolie för säkerhets skull...
Citera
2011-04-24, 18:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Eller är jag helt ute och cyklar?|
Förstår inte hur du tänker. Visst lägger du på gallret på elden innan du lägger på råvarorna?

I så fall behöver du bara en fraktion av en sekund för att döda de flesta bekterier. Om du hettar upp gallret ordentligt så bränner du dessutom bort alla rester från tidigare grillningar. Dessa rester blir till kol. I nybrunnen kol finner du inte många bakterier .

~Paul~
Citera
2011-04-24, 20:25
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förstår inte hur du tänker. Visst lägger du på gallret på elden innan du lägger på råvarorna?

I så fall behöver du bara en fraktion av en sekund för att döda de flesta bekterier. Om du hettar upp gallret ordentligt så bränner du dessutom bort alla rester från tidigare grillningar. Dessa rester blir till kol. I nybrunnen kol finner du inte många bakterier .

~Paul~

Okej, antar att jag bara är lite paranoid, tack alla som kommenterat mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in