2011-04-24, 04:11
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Polis behöver bevisa sin myndighetsutövning. Antingen genom en uniform med tjänstetecken, eller en legitimation. Envar har rätt att veta om det är en polis. Att utge sig för att vara polis när man inte är det, är brottsligt.
Envar behöver inte visa ID för polis. Vi har inget ID tvång i sverige. Däremot kan du räkna med att bli omhändertagen tills de kan få reda på vem du är om du har gjort nått dumt.

Kan du utveckla detta om att det skulle vara brottsligt att "utge sig för att vara polis" (utan att vara det).

Jag tror nämligen att du har fel. Jag tro det först är när man försöker göra myndighetsutövandet som det blir olagligt.
Att sitta på krogen och berätta för damerna att du är polis tror jag är lagligt.
Det brottsliga uppkommer väll när man aktivt försöker utöva polisrollen Dvs. "Föregivande av allmän ställning"?

Märk väl att jag inte påstår, utan tror, att du har fel. Jag kan inte lagtexten detaljerat, utan frågar för att få klarhet.
Citera
2011-04-24, 08:46
Medlem
bobocrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Kan du utveckla detta om att det skulle vara brottsligt att "utge sig för att vara polis" (utan att vara det).

Jag tror nämligen att du har fel. Jag tro det först är när man försöker göra myndighetsutövandet som det blir olagligt.
Att sitta på krogen och berätta för damerna att du är polis tror jag är lagligt.
Det brottsliga uppkommer väll när man aktivt försöker utöva polisrollen Dvs. "Föregivande av allmän ställning"?

Märk väl att jag inte påstår, utan tror, att du har fel. Jag kan inte lagtexten detaljerat, utan frågar för att få klarhet.

Som det står är det olagligt att utge sig för att vara en myndighetsperson, det behöver alltså inte gå längre än så för att vara olagligt. För att knyta an till ditt exempel Bairuilong så skall det vara olagligt att "sitta på krogen och säga att man är polis", om man tolkar lagen ordagrant. Detta tror jag iochförsig är rent skitsnack då jag tror att polisen eller annan myndighet ger blanka fan i om någon uppvisligen berusad person (eller nykter för den delen) sitter på krogen och skryter om att h*n är polis, så dem vet att folk säger det för att verka tuffa.

Citera
2011-04-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong

Citat:
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).

Att gå och säga till någon att man är polis och sedan agera efter det är brott mot den paragrafen ja.
Räcker med att du skriker polis, stanna eller nått sådant dumt.
Och det var just de som jag menade. Att man utger sig för att vara polis (eller kbv, tull, RL, rörmokare, elektriker, socialtjänst, tågtjänsteman).
Citera
2011-04-24, 10:47
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Att gå och säga till någon att man är polis och sedan agera efter det är brott mot den paragrafen ja.
Räcker med att du skriker polis, stanna eller nått sådant dumt.
Och det var just de som jag menade. Att man utger sig för att vara polis (eller kbv, tull, RL, rörmokare, elektriker, socialtjänst, tågtjänsteman).
Rättskälla på det fetmarkerade, tack.
Citera
2011-04-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
Rättskälla på det fetmarkerade, tack.

kan du inte läsa?

"annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft."

i där går givetvis tågtjänstemän också då de enligt järnvägssäkerhetslagen utgör myndighet.
Citera
2011-04-24, 11:26
Medlem
Onutios avatar
Citat:
kan du inte läsa?

"annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft."
Att någon utger sig för att vara till exempel en elektriker är knappast detsamma som att personen obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra en kår vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Citat:
i där går givetvis tågtjänstemän också då de enligt järnvägssäkerhetslagen utgör myndighet.
Rättskälla på att tågtjänstemän utövar myndighetsutövning, tack.
Citera
2011-04-24, 11:46
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

Detta kommer väl av ordningslagen eller järnvägslagen, minns inte vilken. Se exempelvis RH 1987:154 som gäller tågbefälhavare.
Citera
2011-04-24, 12:08
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
det behövs inte, det är föregivande av allmän ställning ändå:

BrB17:15
Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Senast redigerad av kissflickan 2011-04-24 kl. 12:12.
Citera
2011-04-24, 12:17
Medlem
Citat:
Att någon utger sig för att vara till exempel en elektriker är knappast detsamma som att personen obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra en kår vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

De enda som är berättigade att hålla på med kraft och el i sverige är ELEKTRIKER Sedan att de är drifttekniker eller dito gör ingen skillnad. Här menar lagen givetvis verksamheter som vattenfall, eon, teleoperatörer etc

är det så svårt att förstå vad tågtjänstemän håller på med så får du slå upp det själv så att du lär dig något.
Citera
2011-04-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Detta kommer väl av ordningslagen eller järnvägslagen, minns inte vilken. Se exempelvis RH 1987:154 som gäller tågbefälhavare.

järnvägslagen är den som bestämmer. Ordningslagen har väl något finger med i spelen också.
OL 4kap

2 § Med trafiktjänsteman förstås förare samt den som annars, på grund av anställning eller uppdrag hos ett trafikföretag som driver sådan trafik som avses i 1 §, har uppgifter som avser ordningen och säkerheten i trafiken. Bestämmelserna i detta kapitel om trafiktjänstemän gäller endast den som genom att bära uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman.

resten får ni rota i själva då moderaterna har varit framme och rotat i varenda lag jag brukar slå i. Järnvärgssäkerhetslagen heter nu järnvägslagen och innehåller inte en bråkdel av det som var i den gamla.
Citera
2011-04-25, 09:13
Medlem
En sak jag har tänkt på är om det inte är olagligt att utge sig för att vara sjukvårdspersonal i någon form?
Tänker det nämns inte i texten ovan eller på andra ställen jag sett, men det kan ju vara allt från läkare, sjuksköterska, ambulanssjukvårdare. Kan ju gå rätt fel...

MVH
Stig
Citera
2011-04-25, 09:21
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig.W
En sak jag har tänkt på är om det inte är olagligt att utge sig för att vara sjukvårdspersonal i någon form?
Tänker det nämns inte i texten ovan eller på andra ställen jag sett, men det kan ju vara allt från läkare, sjuksköterska, ambulanssjukvårdare. Kan ju gå rätt fel...

MVH
Stig
enligt 3:2 lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område är följande yrkestitlar skyddade:
dessa titlar får endast användas av den som fått legitimation därtill (3:5). om man använder någon av dessa titlar utan legitimation kan man dömas till böter enligt 8:5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in