2011-04-24, 10:54
Medlem
breakalegs avatar
Tjenare, gjorde igår en kreditupplysning på mig själv på Upplysning.se, och där stod att jag enbart tjänat 83.600 förra året, när jag enligt min inkomstdeklaration tjänat ca 270.000.
Kan tillägga att jag inte heller har några betalningsanmärkningar.

Jag har inga fonder, och har inte fått några pengar från släkt eller dylikt, så jag förstår inte riktigt hur detta går ihop?

Håller för tillfället på att söka lägenhet, och undrar om detta kommer att vara till problem för mig?

Mvh Break
Citera
2011-04-24, 10:58
Medlem
tubularsonetts avatar
Hmm det släpar ett år! kreditupplysningen gäller för år 2009. Deklarationen som du lämnar in nu i maj 2011(för inkomstsåret 2010)kommer inte att vara tillgänglig för ev kreditupplysningsföretag förrän tidigast någon gång i slutet av juni början av juli.
Citera
2011-04-24, 11:08
Medlem
breakalegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tubularsonett
Hmm det släpar ett år! kreditupplysningen gäller för år 2009. Deklarationen som du lämnar in nu i maj 2011(för inkomstsåret 2010)kommer inte att vara tillgänglig för ev kreditupplysningsföretag förrän tidigast någon gång i slutet av juni början av juli.

Okej, men på Upplysning.se stod det att det var för år 2010, om jag inte minns fel, blir smått orolig hur det kommer att gå med lägenhetssökande nu i så fall?
Citera
2011-04-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakaleg
Okej, men på Upplysning.se stod det att det var för år 2010, om jag inte minns fel, blir smått orolig hur det kommer att gå med lägenhetssökande nu i så fall?

Om det stod att det var för 2010 så måste de ha skrivit fel.

Din deklaration för 2010 är ju inte fastställd ännu. Det finns alltså ingen "riktig" inkomstsiffra för 2010 ännu.

För lägenhetssökandet så brukar det fungera bra med ett arbetsgivarintyg där din arbetsgivare verifierar att du har fast tillsvidareanställning och hur stor din ungefärliga årslön är. Det är ju inget unikt problem. =)
Citera
2011-04-25, 19:30
Medlem
breakalegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Om det stod att det var för 2010 så måste de ha skrivit fel.

Din deklaration för 2010 är ju inte fastställd ännu. Det finns alltså ingen "riktig" inkomstsiffra för 2010 ännu.

För lägenhetssökandet så brukar det fungera bra med ett arbetsgivarintyg där din arbetsgivare verifierar att du har fast tillsvidareanställning och hur stor din ungefärliga årslön är. Det är ju inget unikt problem. =)

Skönt att höra, det jag dock oroar mig lite för är att de helt enkelt kommer att skita i mig när de ser kreditupplysningen? Blir min första lägenhetssökning, så har lite dålig koll på hur detta funkar.
Citera
2011-04-25, 19:38
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakaleg
Skönt att höra, det jag dock oroar mig lite för är att de helt enkelt kommer att skita i mig när de ser kreditupplysningen? Blir min första lägenhetssökning, så har lite dålig koll på hur detta funkar.
Tittar de på dig så pass seriöst att de tar en kreditupplysning så kommer de att fråga varför inkomstuppgifterna inte stämmer. Är du dessutom rätt ung så förstår de att det är möjligt att du inte jobbat hela året och att uppgifterna från 2009 är rätt irrelevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in