Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-24, 09:35
Medlem
pederastens avatar
jag fick en gammal husqvarna-köttkvarn (handvevad) av min mormor igår. jag har tänkt använda den för att göra köttfärs av högrev till amerikanska hamburgare.
nån som har mer tips om saker man kan göra med hjälp av en sådan?

mormor snackade om korv, men behöver man inte någon slags tillsats då?
Citera
2011-04-24, 09:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
jag fick en gammal husqvarna-köttkvarn (handvevad) av min mormor igår. jag har tänkt använda den för att göra köttfärs av högrev till amerikanska hamburgare.
nån som har mer tips om saker man kan göra med hjälp av en sådan?

mormor snackade om korv, men behöver man inte någon slags tillsats då?
Jag är stor anhängare av högrev. Den har mycket smak, är saftig och god samt inte allt för dyr.

Men...I samband med hamburgare så skulle jag rekommendera något annat. Det är på tok för mycket bindväv, senor och fett insprägt i högreven. Detta försvårar en effektiv malning och dessutom slänger du bort de i vanliga fall bästa bitarna .

Korv däremot skulle kunna funka om du dessutom kunde köra sönder de sega bitarna i en mixer. Du bör dock blanda med fläskfärs för att få karaktär på korvsmaken. Detta är en vetenskap som man inte lär sig över en natt .

~Paul~
Citera
2011-04-24, 10:04
Medlem
pederastens avatar
jag har för mig att jag har sett dig skriva så där om högrevsfärs förut och du brukar ju veta vad du pratar om. men samtidigt så har jag sett en hel drös av tips om burgarfärs av högrev på andra seriösa sidor och jag vet ett par prettoburgarställen som gör sin färs på högrev. det här måste undersökas vidare
Citera
2011-04-24, 10:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
jag har för mig att jag har sett dig skriva så där om högrevsfärs förut och du brukar ju veta vad du pratar om. men samtidigt så har jag sett en hel drös av tips om burgarfärs av högrev på andra seriösa sidor och jag vet ett par prettoburgarställen som gör sin färs på högrev. det här måste undersökas vidare
Jag säger inte att det inte går. Jag menar bara att du får svårt att sönderdela färsen på ett effektivt sätt med din handvevade hobbymaskin. Självklart är smaken utmärkt om man lyckas att totalt mosa senorna och bindväven eller genom att passera bort dessa. Det blir dock en hel del arbete .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in