2011-04-26, 18:44
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Cirka 25 000 som redan har sagts men det beror på flera faktorer, tidigare erfarenhet, ev. dubbelexamina osv. samt självklart vad det är för jobb man tar. Går man direkt till en fin byrå innebär det ibland några tusen till i ingångslön. Sen är det väl kanske inte ingångslönen man ska stirra sig blind på, den är inte märkvärdig, lönetrappan är bättre (eller ja, beroende på vart man nu söker sig, runt Norrmalmstorg är den ganska brant, är man i statens klor sticker den inte ut alls).

Kort sagt vad som gäller om du t.ex. köpt en bil ifrån en snubbe i Tyskland eller något annat land och biljävlen går sönder med efterföljande tvist. Alltså ett försök att rättsligt reglera enskildas internationella förehavanden och de konflikter som ovillkorligt följer.

Det beror ju på hur vi nu ska definiera "internationell" jurist. Om det är en kvasiutbildning, oavsett om den är i England eller Jönköping så nej, då blir det inte lika lätt att få jobb. Är det t.ex. en inriktning som i sig grundas på en riktig LL. M. eller någon ifrån Sverige med juristexamen som fokuserar på t.ex. EU-rätt och ska jobba i EU, ja, då är det ju vanliga jurister.

Hur mycket en "internationell" jurist eller vanlig jurist tjänar beror även det självklart på vilken definition/kategorisering vi gör ovan. En kvasijurist får vara glad om denne får jobb överhuvudtaget.

Är du jurist eller juridik studerande? Du verkar ganska påläst inom området.
Citera
2011-04-26, 18:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Är du jurist eller juridik studerande? Du verkar ganska påläst inom området.
Du ställde samma fråga på föregående sida, namgreb svarade också på den .

https://www.flashback.org/sp30280806
Citera
2011-04-26, 18:51
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du ställde samma fråga på föregående sida, namgreb svarade också på den .

https://www.flashback.org/sp30280806

eXtremo för min talan utmärkt
Citera
2011-04-26, 19:32
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Sry glömde!

F.ö. tycker jag "internationell" juridik är tramsigt. Vad händer om EU eller FN plötsligt löses upp eller minskar markant med antalet medlemsländer? Står de "internationella" juristerna utan jobb då?
Citera
2011-04-26, 19:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
eXtremo för min talan utmärkt
Det blir 4 000 kr per påbörjad timme. Du kan, som vanligt, lägga summan i använda sedlar i det ihåliga trädet bakom Juristernas hus, så hämtar jag det inom kort.

Citat:
Sry glömde!

F.ö. tycker jag "internationell" juridik är tramsigt. Vad händer om EU eller FN plötsligt löses upp eller minskar markant med antalet medlemsländer? Står de "internationella" juristerna utan jobb då?
Så internationella avtal existerar enbart inom FN och EU? Tro mig, det finns gott om NGOs om vi bortser från FN och EU, som behöver juridisk rådgivning om de ingår landsöverskridande avtal, dessutom köper och säljer vi allt mer mellan länder. Låt oss ta biltillverkningen som ett exempel. Komponenter tillverkas i ett flertal länder, skeppas till ett lands, sätts ihop för att sedan skickas till nästa land där själva bilen sätts ihop. Sedan skall bilen skeppas till ett annat land för att säljas. Detta kan omöjligen ske utan avtal och det är här som juristerna kommer in, företrädesvis affärsjurister, men ändock jurister.

Sedan har vi som sagt Europadomstolen och ICC som behandlar "internationella" fall, so to speak. Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med "internationell juridik" då dessa jurister som sköter Volvos avtal, sitter i Europadomstolen, arbetar inom ICC osv är jurister.
Senast redigerad av eXtremo 2011-04-26 kl. 19:42.
Citera
2011-04-26, 21:16
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Sedan har vi som sagt Europadomstolen och ICC som behandlar "internationella" fall, so to speak. Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med "internationell juridik" då dessa jurister som sköter Volvos avtal, sitter i Europadomstolen, arbetar inom ICC osv är jurister.

Inte ens jag själv förstår begreppet, det är därför jag vänt mig till fb för att reda ut begreppet "internationell" juridik. Tydligen finns det en utbildning som grundar sig på och heter "internationell" juridik, vilken min kompis studerar just nu i England. Har ingen kontakt med honom idag, annars hade jag ställt frågor till honom om det hela.

Det jag undrar är varför man gör en juridisk utbildning till en "internationell" juridisk utbildning när det i vanlig jur. utbildningar finns inriktningar och kurser på internationella lagar/rätter osv.
Vad är då meningen med den utbildningen? Är det bara ett sätt att locka till sig studenter som tror att det är bättre än en vanlig jur. utbildning? Varför väljer man att plugga "internationell" juridik när den vanliga jur. utbildning är bättre? Vill bara veta poängen med utbildningen och varför den har ett annat namn än en den vanliga juridik utbildningen.
Citera
2011-04-26, 21:57
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Det blir 4 000 kr per påbörjad timme. Du kan, som vanligt, lägga summan i använda sedlar i det ihåliga trädet bakom Juristernas hus, så hämtar jag det inom kort.

Done and done!

Citat:
Det jag undrar är varför man gör en juridisk utbildning till en "internationell" juridisk utbildning när det i vanlig jur. utbildningar finns inriktningar och kurser på internationella lagar/rätter osv.
Vad är då meningen med den utbildningen? Är det bara ett sätt att locka till sig studenter som tror att det är bättre än en vanlig jur. utbildning? Varför väljer man att plugga "internationell" juridik när den vanliga jur. utbildning är bättre? Vill bara veta poängen med utbildningen och varför den har ett annat namn än en den vanliga juridik utbildningen.

Av samma anledning som det finns en affärsjuridisk utbildning i Linköping. Alla kommer inte in på den "riktiga" utbildningen (juristprogrammet) och alla klarar inte heller av the real deal. Tyvärr finns det lärosäten som är mindre nogräknade och gärna konstruerar vad de kallar alternativ men insatta kallar bullshit. Vad som stör mig mest är inte att det springer runt halvidiotiska personer med halvfärdiga kunskaper inom väldigt isolerade områden och både utger sig för att vara jurister och försöker arbeta med juridik, vad som stör mig mest är att vissa (förhoppningsvis relativt få) faktiskt tror att de blir riktiga jurister när de väljer kvasiutbildningar.
Citera
2011-04-26, 21:59
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Av samma anledning som det finns en affärsjuridisk utbildning i Linköping. Alla kommer inte in på den "riktiga" utbildningen (juristprogrammet) och alla klarar inte heller av the real deal. Tyvärr finns det lärosäten som är mindre nogräknade och gärna konstruerar vad de kallar alternativ men insatta kallar bullshit. Vad som stör mig mest är inte att det springer runt halvidiotiska personer med halvfärdiga kunskaper inom väldigt isolerade områden och både utger sig för att vara jurister och försöker arbeta med juridik, vad som stör mig mest är att vissa (förhoppningsvis relativt få) faktiskt tror att de blir riktiga jurister när de väljer kvasiutbildningar.

Vad är kvasiutbildningar?
Citera
2011-04-26, 22:02
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Ett begrepp som enklast kan översättas till "låtsasutbildningar". Kvasi är latin och betyder ungefär skenbart, oegentligt, halvvägs.
Citera
2011-04-26, 22:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag förmodar att namgreb menar utbildningar såsom det Affärsjuridiska programmet, alltså utbildningar som inte riktigt når fram, det är en utbildning men ingen "riktig utbildning" då du inte blir en "riktig jurist", det utger sig för att vara någonting det inte är.

Ungefär som om ett lärosäte skulle införa en utbildning såsom "Halsläkarprogrammet", du blir ingen riktig läkare om du studerar detta högst hypotetiska program. Det finns en stor tråd om just det affärsjuridiska programmet i A&A där det diskuteras om programmets "värde" så att säga.
Citera
2011-04-26, 22:34
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Jag förmodar att namgreb menar utbildningar såsom det Affärsjuridiska programmet, alltså utbildningar som inte riktigt når fram, det är en utbildning men ingen "riktig utbildning" då du inte blir en "riktig jurist", det utger sig för att vara någonting det inte är.

Exakt, även den utbildning jag ovan jämför med
Citera
2011-04-27, 01:14
Medlem
FrasseFloyds avatar
Vill du syssla med internationell juridik gör du bäst i att söka ett riktigt juristprogram. Sverige eller utomlands spelar mindre roll. Se däremot till att utbildningen du söker faktiskt ger dig möjlighet att praktisera juridik i det landet du läst i. I Sverige har du inte en chans om du inte gått juristprogrammet. Jag satte mig in i det där med juridikstudier i UK för ett par år sedan, men det mesta är bortglömt nu. Vet därför inte vad som krävs för att få praktisera som jurist där. Exakt hur det ser ut i andra länder vet jag inte, men är UK ett alternativ så kan jag väl googla lite åt dig. Jag satte mig in i det där med juridikstudier i UK för ett par år sedan, men det mesta är bortglömt nu. Vet därför inte vad som krävs för att få praktisera som jurist där.

Du kan ju titta på den här wikisidan och se om du blir klokare.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-04-27 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in