Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hm, om jag inte har helt fel så "översätter" man juristprogrammet med Master of Laws (LLM) vilket gör att jag inte riktigt följer med i vad personen menar med att först ta en LLB och sedan ta en LLM, möjligtvis menar h*n att man skulle göra det i ett annat land än Sverige?
Om man vill satsa på en karriär inom IIC, Europadomstolen eller EU-domstolen förstår jag inte varför man inte tar en vanlig jur. kand. och försöker få relevanta sommarjobb under den sista perioden inom diverse myndigheter för att knyta kontakter och försöka röra sig ut i Europa, eller söka arbete vid en byrå som bedriver en internationell verksamhet och har kontor i andra stater.
Om man vill satsa på en karriär inom IIC, Europadomstolen eller EU-domstolen förstår jag inte varför man inte tar en vanlig jur. kand. och försöker få relevanta sommarjobb under den sista perioden inom diverse myndigheter för att knyta kontakter och försöka röra sig ut i Europa, eller söka arbete vid en byrå som bedriver en internationell verksamhet och har kontor i andra stater.
Ok.
Förstår inte heller det, lika bra att välja den vanliga juridik linjen. Men min kompis tror att han kommer bli världens bästa advokat med den högsta lönen. Lite önsketänkande tycker jag, men det är klart att han ska försöka fullfölja sin "dröm".
Sen har jag också hört att om man ska plugga juridik i England så krävs det nästan att plugga på Oxford eller Cambridge för att få en "lyckad" karriär inom barriär yrkena.
Universitet min kompis går på är rankad 50 i England, vet inte hur bra det är egentligen, sen har jag läst att det kommer bli svårt att få jobb efter 2015, det året min kompis förmodligen tar sin examen om han inte ska läsa vidare.
Sen kommer han ha en skuld på ca 1 miljon kronor och då undrar jag om det verkligen är värt det..
Vad tycker du?