2011-04-24, 20:37
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hm, om jag inte har helt fel så "översätter" man juristprogrammet med Master of Laws (LLM) vilket gör att jag inte riktigt följer med i vad personen menar med att först ta en LLB och sedan ta en LLM, möjligtvis menar h*n att man skulle göra det i ett annat land än Sverige?

Om man vill satsa på en karriär inom IIC, Europadomstolen eller EU-domstolen förstår jag inte varför man inte tar en vanlig jur. kand. och försöker få relevanta sommarjobb under den sista perioden inom diverse myndigheter för att knyta kontakter och försöka röra sig ut i Europa, eller söka arbete vid en byrå som bedriver en internationell verksamhet och har kontor i andra stater.

Ok.

Förstår inte heller det, lika bra att välja den vanliga juridik linjen. Men min kompis tror att han kommer bli världens bästa advokat med den högsta lönen. Lite önsketänkande tycker jag, men det är klart att han ska försöka fullfölja sin "dröm".

Sen har jag också hört att om man ska plugga juridik i England så krävs det nästan att plugga på Oxford eller Cambridge för att få en "lyckad" karriär inom barriär yrkena.

Universitet min kompis går på är rankad 50 i England, vet inte hur bra det är egentligen, sen har jag läst att det kommer bli svårt att få jobb efter 2015, det året min kompis förmodligen tar sin examen om han inte ska läsa vidare.

Sen kommer han ha en skuld på ca 1 miljon kronor och då undrar jag om det verkligen är värt det..
Vad tycker du?
Citera
2011-04-24, 20:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Ok.

Förstår inte heller det, lika bra att välja den vanliga juridik linjen. Men min kompis tror att han kommer bli världens bästa advokat med den högsta lönen. Lite önsketänkande tycker jag, men det är klart att han ska försöka fullfölja sin "dröm".

Sen har jag också hört att om man ska plugga juridik i England så krävs det nästan att plugga på Oxford eller Cambridge för att få en "lyckad" karriär inom barriär yrkena.

Universitet min kompis går på är rankad 50 i England, vet inte hur bra det är egentligen, sen har jag läst att det kommer bli svårt att få jobb efter 2015, det året min kompis förmodligen tar sin examen om han inte ska läsa vidare.

Sen kommer han ha en skuld på ca 1 miljon kronor och då undrar jag om det verkligen är värt det..
Vad tycker du?
Gällande studier i UK har jag dessvärre ingen koll, men om din vän vill verka som jurist (eller advokat) där så ter det sig lämpligt att han studerar juridik där och inte kommer med en svensk jur. kand. precis som att man bör ta en jur. kand. om man vill verka som jurist i Sverige och inte studera utomlands då man blir tvungen att komplettera. Studier utomlands går utmärkt att klämma in under de sista terminerna på juristprogrammet, lärosätena brukar ha utbyten med ett flertal utländska lärosäten, både i Europa och utanför.
Citera
2011-04-24, 23:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ok.

Vad tycker du?

Din vän kom inte in på ett svenskt juristprogram, han kom inte heller in på något tungt universitet i England och den "internationella" juridiken han nu läser på ett universitet rankat 50 i nämnda land kommer med 99% sannolikhet inte sätta honom i EU-domstolen, ICJ, Europadomstolen osv. annat än som en städare med stora studiesskulder. Sen är det inte sagt att det kanske kan leda till andra jobb, men världens bästa advokat med världens bästa lön kommer han med 99% sannolikhet inte bli. Är din kompis inte en fullständig idiot är denne förmodligen medveten om den saken varför det inte rör sig om önsketänkande utan hederligt skitsnack i syfte att framstå som lite märkvärdigare.

Edit: Lade till hon i ett försök att vara mer genus!

Edit2: Tog bort hon då det faktiskt framgår att det rör sig om en han, mitt försök att vara lite genus fallerade lika hårt som Umeås genusjuristprogram är på väg att göra!
Senast redigerad av namgreb 2011-04-24 kl. 23:06.
Citera
2011-04-25, 19:26
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Din vän kom inte in på ett svenskt juristprogram, han kom inte heller in på något tungt universitet i England och den "internationella" juridiken han nu läser på ett universitet rankat 50 i nämnda land kommer med 99% sannolikhet inte sätta honom i EU-domstolen, ICJ, Europadomstolen osv. annat än som en städare med stora studiesskulder. Sen är det inte sagt att det kanske kan leda till andra jobb, men världens bästa advokat med världens bästa lön kommer han med 99% sannolikhet inte bli. Är din kompis inte en fullständig idiot är denne förmodligen medveten om den saken varför det inte rör sig om önsketänkande utan hederligt skitsnack i syfte att framstå som lite märkvärdigare.

Edit: Lade till hon i ett försök att vara mer genus!

Edit2: Tog bort hon då det faktiskt framgår att det rör sig om en han, mitt försök att vara lite genus fallerade lika hårt som Umeås genusjuristprogram är på väg att göra!

Studerar du juridik eller känner du någon som gör?
Citera
2011-04-25, 20:51
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Studerar du juridik eller känner du någon som gör?

Studerar sedan några år tillbaka så jag är mer insatt i juridikutbildningar än gemene man iaf.
Citera
2011-04-25, 21:43
Medlem
Minns jag inte helt fel så väljer Sverige sina egna reprentanter i domarkåren i Luxemburg och Strasbourg. Kriterinerna är, även dessa tagna ur minnet från när jag läste EU-rätt förra terminen, att de ska vara bland framstående jurister i hemlandet. Det kan man knappast bli om man inte läst en svensk jur. kand.

Möjligen kan man bli någon form av tjänsteman i EU eller så, där kan det behövas lite kvasijurister.
Citera
2011-04-26, 00:47
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Studerar sedan några år tillbaka så jag är mer insatt i juridikutbildningar än gemene man iaf.

Finns det en juridik utbildning som heter internationell juridik eller är det bara en inriktning? Förstår inte begreppet.

I.o.m att det heter just "internationell" juridik, borde man inte kunna jobba världen över eller gäller det bara inom EU eller endast i det landet man har studerat i?
Citera
2011-04-26, 01:23
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Finns det en juridik utbildning som heter internationell juridik eller är det bara en inriktning? Förstår inte begreppet.

Finns uppenbarligen, men huruvida det är en inriktning i vad som annars är en "egentlig" juristutbildning, t.ex. en bachelor of laws, juris doctor eller master of laws eller en fristående utbildning i klass med affärsjuridiska programmet i Linköping vet jag ej. Det förstnämnda innebär enkelt uttryckt att det faktiskt är något, om det sedan är på ett universitet rankat 50 i England så blir man likväl inte världens bästa och rikaste advokat. Det sistnämnda skulle förmodligen innebära att det är en, vad vi brukar kalla, kvasiutbildning. Dvs. visst, nog är det juridik (i enkel form oftast), men det är inget med tyngd i, inget som ens möjliggör medlemskap i advokatsamfundet. Om vi jämför med affärsjuridiska programmet i Linköping t.ex. ingen av dem stackars själar som förvirrar sig in där kommer bli riktiga affärsjurister, dvs. bitisar på advokatbyråer och senare avokater på nämnda byråer och möjligtvis bolagsjurister eller något dylikt någonstans. Med lite tur kan dessa själar komma undan med att presentera sig som jurister, men mycket mer än så blir det inte.

Citat:
I.o.m att det heter just "internationell" juridik, borde man inte kunna jobba världen över eller gäller det bara inom EU eller endast i det landet man har studerat i?

Världen över, nej. Civil law, common law, islamic law, social law, de läser inte allt detta. "Internationell" juridik riktar in sig på det internationella, inte det nationella i varje land. Dvs. man tittar rimligtvis på konventioner, EU, FN, sån skit.

Man får inte tolka något bokstavligt i studievärlden och vara misstänksam mot allt som låter för bra för att vara sant och samtidigt inte är skitdyrt eller skitsvårt att komma in på.
Senast redigerad av namgreb 2011-04-26 kl. 01:25.
Citera
2011-04-26, 14:30
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Finns uppenbarligen, men huruvida det är en inriktning i vad som annars är en "egentlig" juristutbildning, t.ex. en bachelor of laws, juris doctor eller master of laws eller en fristående utbildning i klass med affärsjuridiska programmet i Linköping vet jag ej. Det förstnämnda innebär enkelt uttryckt att det faktiskt är något, om det sedan är på ett universitet rankat 50 i England så blir man likväl inte världens bästa och rikaste advokat. Det sistnämnda skulle förmodligen innebära att det är en, vad vi brukar kalla, kvasiutbildning. Dvs. visst, nog är det juridik (i enkel form oftast), men det är inget med tyngd i, inget som ens möjliggör medlemskap i advokatsamfundet. Om vi jämför med affärsjuridiska programmet i Linköping t.ex. ingen av dem stackars själar som förvirrar sig in där kommer bli riktiga affärsjurister, dvs. bitisar på advokatbyråer och senare avokater på nämnda byråer och möjligtvis bolagsjurister eller något dylikt någonstans. Med lite tur kan dessa själar komma undan med att presentera sig som jurister, men mycket mer än så blir det inte.

Världen över, nej. Civil law, common law, islamic law, social law, de läser inte allt detta. "Internationell" juridik riktar in sig på det internationella, inte det nationella i varje land. Dvs. man tittar rimligtvis på konventioner, EU, FN, sån skit.

Man får inte tolka något bokstavligt i studievärlden och vara misstänksam mot allt som låter för bra för att vara sant och samtidigt inte är skitdyrt eller skitsvårt att komma in på.

Ok tack för infon.

Det låter faktiskt för bra för att vara sant. Vet du vilken lön en nyutbildad jurist har?
Citera
2011-04-26, 14:34
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ok tack för infon.

Det låter faktiskt för bra för att vara sant. Vet du vilken lön en nyutbildad jurist har?
Runt 25 K. Beträffande internationell juridik finns ju även den internationell privaträtten, som snarare utgör en del av den nationella rätten.
Citera
2011-04-26, 15:04
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Runt 25 K. Beträffande internationell juridik finns ju även den internationell privaträtten, som snarare utgör en del av den nationella rätten.

Vad är internationell privat rätt?

Är det lika enkelt för en "internationell" jurist att få jobb som för en vanlig jurist?
Vad tjänar en "internationell" jurist?
Citera
2011-04-26, 18:40
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Cirka 25 000 som redan har sagts men det beror på flera faktorer, tidigare erfarenhet, ev. dubbelexamina osv. samt självklart vad det är för jobb man tar. Går man direkt till en fin byrå innebär det ibland några tusen till i ingångslön. Sen är det väl kanske inte ingångslönen man ska stirra sig blind på, den är inte märkvärdig, lönetrappan är bättre (eller ja, beroende på vart man nu söker sig, runt Norrmalmstorg är den ganska brant, är man i statens klor sticker den ibland inte ut alls).

Citat:
Vad är internationell privat rätt?

Kort sagt vad som gäller om du t.ex. köpt en bil ifrån en snubbe i Tyskland eller något annat land och biljävlen går sönder med efterföljande tvist. Alltså ett försök att rättsligt reglera enskildas internationella förehavanden och de konflikter som ovillkorligt följer.

Citat:
Är det lika enkelt för en "internationell" jurist att få jobb som för en vanlig jurist?
Vad tjänar en "internationell" jurist?

Det beror ju på hur vi nu ska definiera "internationell" jurist. Om det är en kvasiutbildning, oavsett om den är i England eller Jönköping så nej, då blir det inte lika lätt att få jobb (vissa jobb kräver t.o.m. officiellt juristexamen och andra inofficiellt). Är det t.ex. en inriktning som i sig grundas på en riktig LL. M. eller någon ifrån Sverige med juristexamen som fokuserar på t.ex. EU-rätt och ska jobba i EU, ja, då är det ju vanliga jurister.

Hur mycket en "internationell" jurist eller vanlig jurist tjänar beror även det självklart på vilken definition/kategorisering vi gör ovan. En kvasijurist får vara glad om denne får jobb överhuvudtaget.
Senast redigerad av namgreb 2011-04-26 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in