2011-04-24, 01:04
Medlem
TransitGlorias avatar
Jag måste bara dela med mig av en sida jag tycker är fruktansvärt rolig.

Redaktionen på Feministisk Perspektiv rapporterar att könsfördelningen är dålig på nyhetsredaktionerna i världen, och delger detta i en artikel här:

http://feministisktperspektiv.se/2011/04/01/manga-man-i-nyhetsredaktioners-topp/

Scrolla nu ner, längst ner på samma sida och beskåda FPs egna redaktion. Jag får det till 21 kvinnor och en man. Se där feministisk jämställdhet i ett nötskal.

Har jag missat något? Eller är detta rent hyckleri? Finns det verkligen inte fler män att anställa, eller duger de inte? Enligt FP själva är Sveriges nyhetsredaktioner bland de mest jämställda i världen - varför ser det ut som det gör i deras egen redaktion?
Citera
2011-04-24, 01:09
Medlem
Ryssi-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria

Scrolla nu ner, längst ner på samma sida och beskåda FPs egna redaktion. Jag får det till 21 kvinnor och en man.

Jag får det till 22, varav 2 män
Citera
2011-04-24, 01:11
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssi-Jussi
Jag får det till 22, varav 2 män

Tack, jag var visst litet trött...22 är de. Men vem är den andra mannen...?
Citera
2011-04-24, 01:12
Medlem
Dubbelmoral, men det är väl jämställdhet för dem.
Citera
2011-04-24, 01:14
Medlem
Ryssi-Jussis avatar
Citat:
Svante och Oivvio
Citera
2011-04-24, 01:15
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssi-Jussi
Svante och Oivvio

Å fan. Ja, men då var det bättre. 2 av 22.
Citera
2011-04-24, 01:16
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
olvvlo eller vad vad fan han nu heter. Och tja, det är ju praktiskt taget så feministiskt det kan bli? Däremot är det inte jämställt.

Drog iväg ett mail bara för nöjets skull.
Senast redigerad av tantvrist 2011-04-24 kl. 01:20.
Citera
2011-04-24, 01:24
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
olvvlo eller vad vad fan han nu heter. Och tja, det är ju praktiskt taget så feministiskt det kan bli? Däremot är det inte jämställt.

Drog iväg ett mail bara för nöjets skull.
publicera gärna mejlet och det eventuella svaret här, vore intressant
Citera
2011-04-24, 01:28
Medlem
haha, jämställt och fint
Citera
2011-04-24, 01:59
Medlem
Rifter666s avatar
Inget nytt. Det är feministernas syn på jämställdhet. Så länge det är fler kvinnor är det alltid jämställt.

Det mest komiska av allt är väl när dom anser att när det är 65-35 till kvinnors fördel är det mer jämställt än när det är 55-45 till männens fördel.
Den ekvationen får inte jag riktigt ihop. Ju närmare 50/50 det är desto mer jämställt borde det vara men inte när feministerna räknar
Citera
2011-04-24, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Inget nytt. Det är feministernas syn på jämställdhet. Så länge det är fler kvinnor är det alltid jämställt.

Det mest komiska av allt är väl när dom anser att när det är 65-35 till kvinnors fördel är det mer jämställt än när det är 55-45 till männens fördel.
Den ekvationen får inte jag riktigt ihop. Ju närmare 50/50 det är desto mer jämställt borde det vara men inte när feministerna räknar
Precis så är det. Metro gick igenom riksdagspartierna för något år sedan, de radade upp dem i en lista. Och inte var det de som hade 51/49 (Vänsterpartiet) som var mest jämställt, nej, ju större andel kvinnor desto mer jämställt. Slutsatsen blev att Kd är det mest jämställda partiet, eftersom de hade 60% kvinnor. Sämst var Socialdemokraterna om jag minns rätt, då de hade ett diskriminerande förhållande på typ 54% män.
Citera
2011-04-24, 03:19
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
publicera gärna mejlet och det eventuella svaret här, vore intressant
Så här löd mailet, dock har jag inte fått något svar...
Citat:
Till: red@feministisktperspektiv.se <red@feministisktperspektiv.se>
Från:
Ämne: Är inte ni feminister ganska skenheliga?

Artikel: http://feministisktperspektiv.se/2011/04/01/manga-man-i-nyhetsredaktioners-topp/

Här kunde man läsa om mycket feministiskt skitsnack, till exempel: "Studien visar att det finns och om det finns skillnader mellan när det gäller vem som gör vilket jobb, hur man rekryterar folk och vem som ha vilka anställningsformer". Då måste man ställa sig den mycket viktiga frågan, finns det någon skillnad när det gäller att anställa folk på er egen redaktion? Det vore ju fruktansvärt om det skedde särbehandling! Alla ska ju få samma möjlighet att få jobb!

Men vänta lite nu, om endast 73 procent av alla de högsta chefspositionerna i nyhetsorganisationer tillhör män räcker för att (med förmågan att skriva mellan sina egna rader, som ni lobbyister är så duktiga på) anklaga nyhetsorganisationer för att stå för en patriark och kvinnoförtryck så måste det ändå pågå en effektiv, strukturell och medveten könsdiskriminering på er egen redaktion då endast 2 personer utav 22 var män, alltså precis runt 9%? Vad är detta för något!? Jo det är diskriminering!

Inte kan vi ha det så här, nej usch och fy för det kvinnliga förtrycket gentemot män! Fyfan vilka riktiga kvinnokossor ni är som förtrycker männen på detta viset! Jag har riktigt stor lust att gå till DO och kräva skadestånd på 100,000 som jag skall bränna upp i protest! Synd bara att jag är en vit man, då DO är en enda stor feministisk rörelse som gör allt för att förtrycka de vita männen!

Var tog jämställdheten vägen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in