2011-04-23, 22:53
Medlem
Om jag sätter på alla kranar inkl duschen i mitt hem på max och låter de spola så länge det krävs, går det då att släppa ut en hel sjö i mitt hem?

Är det möjligt att skapa en enorm översvämning i hyreshuset, om man kopplar kranarna genom slangarna så allt vatten rinner ut på golvet?
Senast redigerad av Mandelmusen 2011-04-23 kl. 23:09.
Citera
2011-04-23, 22:54
Medlem
kattrumpas avatar
Om du låter det rinna i några tiotals år så kanske
Citera
2011-04-23, 22:55
Medlem
Carpedijems avatar
Tror du att kranvattnet kommer direkt från sjön? Förstår inte heller inte fråga fullt ut.
Citera
2011-04-23, 22:56
Medlem
Gör det inte!
Citera
2011-04-23, 22:57
Medlem
burgerkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Tror du att kranvattnet kommer direkt från sjön? Förstår inte heller inte fråga fullt ut.

Han undrar om vattnet ur kranen räcker till för en sjö...
Citera
2011-04-23, 22:57
Medlem
Det "går" ju alltid om man har väldigt väldigt många kranar, eller extremt stora rör. Dock inte ett vanligt hus, med vanliga kranar, eftersom vattnet i sjön fylls upp snabbare än vad du "förbrukar" sjön.

Dessutom är din "förbrukning" av sjön bara någon promille av den naturliga avdunstningen.
Men nej, rent praktiskt är det inte möjligt att "krana" bort en hel sjö.
Citera
2011-04-23, 22:59
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Om jag sätter på alla kranar inkl duschen i mitt hem på max och låter de spola så länge det krävs, går det då att släppa ut en hel sjö i mitt hem?

Beror på hur stor sjö du menar. Vattnet från kranen kommer från vattenreningsverk och vattnet där (beror på område) skulle kunna fylla en liten sjö, ja.
Citera
2011-04-23, 23:02
Medlem
Paladias avatar
Om vi antar att det tar 10 sekunder för en kran att pumpa ut en liter och att du har 4 kranar.

Du pumpar ut 6*60*24*4 = 34560 liter vatten per dygn. Vilket är 34,56 kubikmeter per dygn. Tittar man i Stockholm så tas vattnet ifrån Mälaren. Mälaren innehåller 14,3 miljarder kubikmeter vatten.

14 300 000 000/34,56 = 413773148 dygn. Eller 1 133 625 år.

Så ja, har du över en miljon år på dig och vattnet du pumpar ut samtidigt inte spolas tillbaka ner i sjön (som det gör) och att det inte regnar något eller annars tillförs vatten under dessa en miljon åren, så kan du pumpa ur vattnet från en sjö som Mälaren.
Citera
2011-04-23, 23:09
Medlem
Ainds avatar
Testa?
Citera
2011-04-23, 23:15
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burgerkung
Han undrar om vattnet ur kranen räcker till för en sjö...

Jaha okey!

Ont: Ett badkar rymmer ca 200 liter och det tar ju några minuter att fylla. Vättern till exempel består av 77 biljoner liter vatten. Det skulle nog ta en stund!
Citera
2011-04-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen

Är det möjligt att skapa en enorm översvämning i hyreshuset, om man kopplar kranarna genom slangarna så allt vatten rinner ut på golvet?

Täta igen ALLA jävla småspringor och ALLA jävla avloppsbrunnar i HELA huset så ska det inte vara några problem med det... men om det är Vänern du vill ha i byggnaden så blir det jävlar i helvete trångt i en vanlig hyresfastighet...
Citera
2011-04-27, 14:09
Medlem
negerbarns avatar
Problemet ligger ju uppenbarligen inte i tillgången på vatten - det rinner ju i kranarna - utan snarare att kvoten (vatten genom kranen)/(läckor) [l/m] efter ett tag vanligen blir lägre än 1 och vattennivån slutar öka i hemmet.

Som andra redan sagt, täta alla läckor så löser det sig i sinom tid.
Får man bara intressera sig ifall detta är rent hypotetiska tankar, eller har du planerat att genomföra detta illdåd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in