2011-04-23, 20:15
Medlem
Som många vet, så har polismyndigheten i Oslo outat invandrare som huvudgruppen våldtäktsmän de senaste åren (100% av alla anmälda överfallsvåldtäkter). De flesta som lever i områden där våldtäkter händer VET ju detta. Det är självklart att det är en icke-västlig invandrare som står bak när man hör om nån överfallsvåldtäkt som hänt. Därför ljuger inte norska medier / polis om detta, på samma sätt som i Sverige. Jag har bott flera år i båda Norge och Sverige (bor numera i Sverige) och jag är verkligen chockad över medier och polis som vägrar säga sanningen runt våldtäkter och kriminalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=evtwNVZXDYk&NR=1 Kolla från en minut.

http://www.nrk.no/nyheter/1.6567955

Vad hade hänt med ansvarig utgivare i t.eks Aftonbladet / SVT om detta publicerades i Sverige?

Jag tycker Norge gör helt rätt i att belysa detta problemet, som Sverige inte vågar göra. Varför? Detta är ett samhällsproblem som är en direkt konsekvens av dåliga politiska beslut, och jag tycker det är ganska bizart att man i världens "friaste" land, Sverige, inte får ta upp detta till debatt i samhället. Hur fan kan man göra något åt ett problem om problemet "inte existerar"?

En sådan censur uppfattas av mig som ett stort övergrepp mot samhället.

Hets mot folkgrupp att outa? Nej! Det är isf hets mot de politiker som sitter med huvudet så långt upp i sin egen berikade PK-tarm att de inte känner något ansvar för den kriminalitet krigstraumatiserade och ointegrerbara invandrare håller på med.

Jag skulle nog platsa hårt i rasistkategorin i Sverige (svårt att inte hamna där), även om jag bara är extremt invandringskritisk, men respekterar alla människor i alla länder. I Norge skulle jag nog vara ganska normal. Norska mediers öppenhet runt icke-västligas brottslighet bidrar till att det är OK att vara kritisk till en naiv, ohållbar invandrings- och integrationspolitik. Denna öppenheten bidrar till en mer restriktiv invandringspolitik, även för norska Sossarna (AP). När ALLA samhällets problem får belysas dör PKismen och inget parti får vara okritiskt PK som i Sverige. Jag sätter inte vissa människor över andra, men jag tycker att olika kulturer passar bäst i olika samhällen. Jag tycker bara det är ganska självklart att det INTE BLIR SÅ JÄVLA LYCKLIGT FÖR SAMHÄLLET om man släpper loss människor i landet som:

Kommer från en kultur där kvinnor måste täcka till kroppen för att hon inte skall bli våldtagen.

Aldrig har fungerat som människa i ett civiliserat samhälle. (Kan därför inte förväntas jobba, inte våldta, stjäla etc.)

Kan mer om den svenska bidragsordningen (detta är känt från Norge (somalier), men jag ser ingen anledning till att det ska vara annorlunda i Sverige) än om Sveriges kultur och samhälle innan de anländer landet.

Är starkt traumatiserade av krig, våld, våldtäkter. (Vill därför inte kunna fungera i något samhälle utan att göra brott. Våldtäkt av unga män i Asien och Afrika är vanligt. Manliga våldtäktsoffer blir ofta voldtäksmän säger forskare)

Nu blev det mycket text och jag kanske spårar av lite. Jag undrar i huvudsak varför Norge och Sverige är så olika runt just detta? I princip samma länder. Norge med en historisk närmare anknytning till England, och Sverige till Tyskland. Varför vågar inte svenska medier vara realistiska och sannfärdiga?
Citera
2011-04-23, 20:34
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonarosa
TEXT
Nu blev det mycket text och jag kanske spårar av lite. Jag undrar i huvudsak varför Norge och Sverige är så olika runt just detta? I princip samma länder. Norge med en historisk närmare anknytning till England, och Sverige till Tyskland. Varför vågar inte svenska medier vara realistiska och sannfärdiga?
Intressent frågeställning helt klart, och faktiskt en av dom första jag sett här som kanske borde flyttas till politik inrikes eller media och journalistik.

Nu kan jag personligen inte norsk mediapolitik men.
I Sverige är det politik i allt som sker där, chefredaktören i en landsortstidning vill avancera uppåt och hamna kanske på aftonbladet och där kan han om han ha tur efter karriären sitta i något politiserat styrelseutskott som tack för god tjänst.
Det blir lite som åklagare i USA som inte vågar släppa ett bra fall, för om dom vinner det, även om personen är oskyldig, så kan dom avancera och kandidera till en plats i representanthuset eller senaten.

Svensk media är politiskt anpassad så det bara skriker om det. Saker som Svensson borde veta negligeras för att istället tala om "Vilken sexställning får henne att komma" eller "Det hände i BigBrother".
Vill jag läsa nyheter och inte "nyheter" väljer jag internationell press på nätet och försöker balansera mellan vänster och höger där också. Att hitta helt åsiktsneutral press är nog helt omöjligt men vissa gör åtminstone försök till att åstadkomma det.
Citera
2011-04-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Intressent frågeställning helt klart, och faktiskt en av dom första jag sett här som kanske borde flyttas till politik inrikes eller media och journalistik.

Ja, någon får gärna flytta den.

Skulle man inte anta att den faktiska situationen är mer eller mindre lik i Sverige som i Norge? Nu vet jag ju att vi hade den där vita psykopatsvennen i Örebro som våldtog rätt många, så han vill nog ändra statistiken rätt mycket för Sveriges del.

Men med en procentandel på 100% från Oslo, (menar det har varit så i många år nu) så kan väl inte Sveriges statistik vara så himla annorlunda? Sverige har väl kört hårt på en ganska fri invandring, utan krav till nya landsmän ett bra tag.
Citera
2011-04-23, 21:02
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ja, någon får gärna flytta den.

Skulle man inte anta att den faktiska situationen är mer eller mindre lik i Sverige som i Norge? Nu vet jag ju att vi hade den där vita psykopatsvennen i Örebro som våldtog rätt många, så han vill nog ändra statistiken rätt mycket för Sveriges del.

Men med en procentandel på 100% från Oslo, (menar det har varit så i många år nu) så kan väl inte Sveriges statistik vara så himla annorlunda? Sverige har väl kört hårt på en ganska fri invandring, utan krav till nya landsmän ett bra tag.
Nu menade jag det som en komplimang skall du veta att den kanske borde flyttas!

Det är ytterst få trådstarter jag ser här som är så väl uppbyggda och även har en intressant fråga.

Visst psyksvennen i Örebro lär nog jämna ut statistiken för den staden rätt hyfsat under några år men tyvärr är det väl bara någon / några % av helheten ens i det länet/polisdistriktet det handlar om.
Undrar om svensk media skulle ta upp en topp tre lista på våldtäkter i Sverige då Smygaren skulle hamna på god andra plats då, förmodligen toppa om man tog med dom han gjorde på semester i Norge.
Senast redigerad av dempa69 2011-04-23 kl. 21:04.
Citera
2011-04-23, 21:25
Medlem
Tackar för trevliga ord

Vill beskriva situationen som jag känner den i Sverige som att alla vet, men ändå fortsätter att sitta med huvudet i arslet. Hur kan det vara så? Sjukt ju!
Citera
2011-04-23, 21:33
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Tackar för trevliga ord

Vill beskriva situationen som jag känner den i Sverige som att alla vet, men ändå fortsätter att sitta med huvudet i arslet. Hur kan det vara så? Sjukt ju!
Jepp tvåa i våldtäktsstatistik i världen. Lesotho slår oss Reinfeldt, gör något!
http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics
Citera
2011-04-24, 16:41
Medlem
Jag tror att en våldtäkt i Lesotho i nio av tio fall är lite jobbigare för tjejen än i Sverige.

Nu skiter jag egentligen i om nån dum brud som känner sig utnyttnjad då hon blev knullad av en kille på efterfest efter att han har köpt drinkar och gett henne koks hela kvällen, då jag tycker att tjejer kan skita i att flirta och speciellt inte gå hem med killar om de inte tänker ligga, om detta är killens öppenbara plan.

Tycker det är ganska mycket allvarligare med tjejer som blir misshandlade och våldtagna på väg hem från jobb t.eks, som den där kuken i Örebro höll på med. Han blev väl även outad med namn och allt. Skulle aldrig hända om han var invandrare.
Citera
2011-04-24, 19:33
Bannlyst
Norrmännen verkar ligga lite före i utvecklingen då dom inte rädds att skriva sanningen i media som det görs här.
Men kan inte föreställa mig att det skulle vara så mycket bättre i Norge.
Berikningen håller på att äta in sig i hela Väst inräknat Norge....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in