2011-04-23, 15:22
Medlem
KingVisions avatar
Hej flashback!

Många utav mina kompisar har köpt Mac nu, och de har inte ångrat sina köp. Utan uppmanar alla till att köpa Mac. Men varför just Mac? Varför är datorer så som MacBook Pro så himla populära datorer egentligen? Dom kostar mycket och jag kan få en lika bra bärbar dator som är utav ett annat märke än apple.

Var ute med mina kompisar häromdagen och de pratade så himla fanatiskt om att Apple totalt knullade Windows och att dom är sämst etc etc. Då gick jag på och frågade jaså? På vilket sätt är din MacBook Pro bättre än alla andra bärbara datorer?

Operativsystemet svarar dom då, då ber jag dom berätta vad som är så himla bra med det. Detta kan dom inte utveckla. Sen kommer en utav mina andra kompisar och säger: "Touchpaden! Den är så himla bra mycket bättre än dom på laptops! Du kan scrolla med 2 fingrar, du kan zomma, du kan gå fram och bakåt." (precis som på en iPhone)

Varpå jag svara jaha? Jag har då inte en MacBook pro men alla de där funktionerna har jag PRECIS på min touchpad på laptopen jag med. Så det är inga nytt precis, men då menar dom på att det inte är samma funktion och att det funkar bättre på en Mac än på min laptop. De har fel! De är precis samma funktion och det funkar precis lika bra!

Varpå mina kamrater inte orkar att argumentera saken utan försökte smita ifrån diskussionen genom att dra en löjlig parrallell. Det är ungefär som att jämföra en Volvo v70 med en Lamborghini. Man kan inte dra en sådan parrallell och säga att det är samma sak. För bilar skiljer sig väldigt mycket åt, framför allt dyra och billiga bilar.

När det gäller datorer så som MacBooks vs Laptops så går det ju inte att argumentera så? Då båda dessa kan vara i princip lika dyra, tjäna till precis samma syften ha samma komponenter i sig, bara en annan tillverkare(märke), design och operativsystem.

Så alltså vad i helvete är så himla populär med Mac? Jag tycker absolut inte om Apple, jag har en iPhone den är jag inte nöjd med, den är skön att ha osv. Men att sms:a på den suger! Sen kan den inte multitaska och den är hur seg som helst, alltid varit!

Mina argument till varför man inte ska köpa en MacBook pro:

Övertyga mig varför jag borde köpa en produkt ifrån Apple istället för att köpa en från någon annan tillverkare?
2011-04-23, 15:28
Medlem
Manboiiis avatar
Du får mer valuta för pengarna om du köper en mac istället för pc,

Anledningar
1 : Mac håller mycket längre än en pc
2 : Finns knappt några skadliga koder alls för en mac (Uppskattningsvis 200) en pc har flera miljoner.
3 : Den laddar inte hem massa onödiga bs java filer och annat skräp så fort du går in på en hemsida
4 : Så otroligt lätta att hantera

Jag använder själv pc och kommer nog hålla mig till det länge då jag endast spelar i stortsett på datorn och mac är väl inte bästa speldatorn direkt. Dem är bättre för programhantering.
Senast redigerad av Manboiii 2011-04-23 kl. 15:37.
2011-04-23, 15:47
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Du får mer valuta för pengarna om du köper en mac istället för pc,

Anledningar
1 : Mac håller mycket längre än en pc
2 : Finns inge virus till mac, så din datorn krashar aldrig i stort sett
3 : Den laddar inte hem massa onödiga bs java filer och annat skräp så fort du går in på en hemsida
4 : Så otroligt lätta att hantera

Snubblade in lite på en annan tråd där forskning beskrev skillnader på användarna utav Mac och "Pc" där det stod att de som var användare utav Mac var mer snobbigare eller vad man kan säga, medan de pc användare ansåg sig vara "normal".

Mac users are generally younger than PC people, the study shows, better educated and more likely to live in urban areas. They throw more parties, and more often describe their fashion style as “chic” or “upscale.” More than 70 percent of PC users called their style “casual and trending toward jeans,” Hunch reports.

Tycker jag låter hyfsat intressant, ser ni Mac användare er själva som revolutionärer?

Min flickväns Mac söker varje vecka efter nya uppdateringar att ladda ner, precis som min Laptop. Ingen skillnad. Finns inga virus till Mac för att folk inte har börjat göra virus till Mac. Det kommer nog att komma ska du se.

Jag har virusskydd som jag använder mig av helt gratis och det funkar fin fint.

Min dator funkar väldigt bra att hantera, jag är van med windows Operativ System sedan jag varit liten och de är en majoritet. Så många kan hantera dessa datorer.

Min laptop är drygt ett halvår gammal och har funkat bra sen dess. Den lär räcka minst 2 år framåt också eftersom jag tar väldigt väl hand om den. Dessutom så kostade den halva priset av vad en MacBook Kostar. Om inte lite billigare ändå.

Det finns inte ens en delete knapp på mac book.

Nu ska jag ut. Men kommer svara mer i tråden imon.
2011-04-23, 16:10
Medlem
hatardigds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Snubblade in lite på en annan tråd där forskning beskrev skillnader på användarna utav Mac och "Pc" där det stod att de som var användare utav Mac var mer snobbigare eller vad man kan säga, medan de pc användare ansåg sig vara "normal".

Mac users are generally younger than PC people, the study shows, better educated and more likely to live in urban areas. They throw more parties, and more often describe their fashion style as “chic” or “upscale.” More than 70 percent of PC users called their style “casual and trending toward jeans,” Hunch reports.

Tycker jag låter hyfsat intressant, ser ni Mac användare er själva som revolutionärer?

Min flickväns Mac söker varje vecka efter nya uppdateringar att ladda ner, precis som min Laptop. Ingen skillnad. Finns inga virus till Mac för att folk inte har börjat göra virus till Mac. Det kommer nog att komma ska du se.

Jag har virusskydd som jag använder mig av helt gratis och det funkar fin fint.

Min dator funkar väldigt bra att hantera, jag är van med windows Operativ System sedan jag varit liten och de är en majoritet. Så många kan hantera dessa datorer.

Min laptop är drygt ett halvår gammal och har funkat bra sen dess. Den lär räcka minst 2 år framåt också eftersom jag tar väldigt väl hand om den. Dessutom så kostade den halva priset av vad en MacBook Kostar. Om inte lite billigare ändå.

Det finns inte ens en delete knapp på mac book.

Nu ska jag ut. Men kommer svara mer i tråden imon.
Varför fråga vad som är bättre med mac när du ändå verkar så himla nöjd med din "laptop från acer". Är du nöjd stanna. Har du högre krav på dagens teknik byt till mac. Använd den i 2 veckor så ska du nog se att du får svar på din frågor.
2011-04-23, 16:12
Medlem
tzjs avatar
TS: vill du bli övertygad till at köpa en Mac, så rimmar det illa när du säger att du är nöjd med den laptop du idag använder.
Sedan kanske tråden pasar bättre någon annnstans än i Programvara Mac OS, men jag låser här så länge i väntan på bättre idéer.

Ser ut att vara en Mac vs. PC-tråd just nu.

LÅST.
/mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in