2013-11-24, 19:36
Medlem
provocative77s avatar
Tilläggslampa har alltid pil (tror).
Pilen visar att du kan svänga utan mötande trafik. Är även det stora ljuset grönt kan jag inte garantera att mötande har rött.
Det man ska passa sig för är att övergångställe kan ha grönt.
Citera
2013-11-27, 20:04
Medlem
thrown-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Som det står i boken, så betyder rött stopp. Låter det som att man får passera signalen?

En signal som är släkt är inte i bruk.

Självklart är rött "stopp". Men det är rött rakt fram & till höger så är ljuset släkt (med släkt menar jag inte trasig).

Om det verkligen vore körförbud åt höger så borde väl signalen lysa rött & inte vara släkt?
Jag är nämligen rätt säker på att det kom upp en liknande fråga & att man då fick köra åt höger men vara uppmärksam på korsande trafik (typ cyklister).

Varför lyser inte ljuset rött om det vore så enkelt att man inte får köra?
Citera
2013-11-27, 20:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thrown-out
Självklart är rött "stopp". Men det är rött rakt fram & till höger så är ljuset släkt (med släkt menar jag inte trasig).

Om det verkligen vore körförbud åt höger så borde väl signalen lysa rött & inte vara släkt?
Jag är nämligen rätt säker på att det kom upp en liknande fråga & att man då fick köra åt höger men vara uppmärksam på korsande trafik (typ cyklister).

Varför lyser inte ljuset rött om det vore så enkelt att man inte får köra?

Man vill minska driftkostnader genom att inte visa onödiga signaler, som inte krävs.

Man får ej passera signalen oberoende åt vilket håll man rör ratten.

Det ni tänker på om cyklister är om det lyser grönt (grönt betyder ej företräde).

Vad menar du egentligen rakt fram? Om det inte är någon pil, så gäller det alla möjliga håll.

Eller hur ser korsningen ut? Kan man svänga höger innan man passerar stopplinjen? För så få fall så kan man köra (oftast dock med stopp eller väjningsplikt.)
Senast redigerad av miikos 2013-11-27 kl. 20:43.
Citera
2013-11-27, 20:42
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Rött: Stopp.
Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen.

Röd + gul: Stopp.
Växling till grön signalbild är omedelbart förestående. I övrigt har signalbilden samma innebörd som röd.

Grön: Kör.
Fordon får fortsätta framåt. Grön pil innebär att signalen gäller den färdriktning som anges med pilen. Fordon får föras i pilens riktning även om en annan signalbild visas samtidigt.

Gul: Stanna.
Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara.

Blinkande gul: Särskild försiktighet skall iakttas vid passage.

Beskrivning av signallägen.
Citera
2013-11-27, 21:22
Medlem
thrown-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Beskrivning av signallägen.

Det är en korsning med 2st körfält rakt fram & ett körfält för att köra höger. Det är ett trafikljus för körfälten rakt fram & ett för att svänga höger. Hur det ser ut med stoplinje är jag osäker på (får kolla imorgon).

Så det är alltså när det är rött rakt fram & släkt till höger som jag är osäker på. Ska man svänga höger (ut på ett accelerationsfält som leder till en motorväg) så är det enbart ett övergångsställe med rödljus som man passerar.

Jag är rätt säker på att ljuset både rakt fram & till höger lyser rött ibland (är väl när mötande ska svänga ut på accelerationsfältet tänker jag).

Hoppas jag inte skrivit allt för luddigt, men jag är som sagt rätt säker på att man får köra då. Men eftersom jag inte känner mig helt 100% säker så vågar jag inte chansa.
Citera
2013-11-27, 21:51
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Det är en korsning med 2st körfält rakt fram & ett körfält för att köra höger. Det är ett trafikljus för körfälten rakt fram & ett för att svänga höger. Hur det ser ut med stoplinje är jag osäker på (får kolla imorgon).

Så det är alltså när det är rött rakt fram & släkt till höger som jag är osäker på. Ska man svänga höger (ut på ett accelerationsfält som leder till en motorväg) så är det enbart ett övergångsställe med rödljus som man passerar.

Jag är rätt säker på att ljuset både rakt fram & till höger lyser rött ibland (är väl när mötande ska svänga ut på accelerationsfältet tänker jag).

Hoppas jag inte skrivit allt för luddigt, men jag är som sagt rätt säker på att man får köra då. Men eftersom jag inte känner mig helt 100% säker så vågar jag inte chansa.

Kan du länka till en streetview så man kan kika?
Citera
2013-11-28, 09:20
Medlem
thrown-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Kan du länka till en streetview så man kan kika?

Om du menar Google maps så vet jag inte hur man gör. webbadressen ändras inte, det står bara https://maps.google.se/

Men om du vet hur man länkar från google maps så kan jag självklart göra det.

EDIT
Tror jag hittade hur man gör. Testa https://maps.google.se/maps?q=Horsensgatan+karlstad&hl=sv&ll=59.396192,13 .516402&spn=0.007822,0.022724&sll=59.392874,13.523 517&sspn=0.125159,0.363579&hnear=Horsensgatan&t=h& z=16&layer=c&cbll=59.396312,13.516349&panoid=QqP74 ZAPZHGsP-ceyDp2RQ&cbp=12,178.93,,0,32.09
Citera
2013-11-28, 11:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Om du menar Google maps så vet jag inte hur man gör. webbadressen ändras inte, det står bara https://maps.google.se/

Men om du vet hur man länkar från google maps så kan jag självklart göra det.

EDIT
Tror jag hittade hur man gör. Testa https://maps.google.se/maps?q=Horsensgatan+karlstad&hl=sv&ll=59.396192,13 .516402&spn=0.007822,0.022724&sll=59.392874,13.523 517&sspn=0.125159,0.363579&hnear=Horsensgatan&t=h& z=16&layer=c&cbll=59.396312,13.516349&panoid=QqP74 ZAPZHGsP-ceyDp2RQ&cbp=12,178.93,,0,32.09

Det lyser rött för att det finns ett reglerat övergångställe och cykelöverfart.

När sedan så får man svänga vänster ifrån mötande sida, och höger ifrån denna (signalerna med pilar). De som svänger vänster vid korsningen får trafik på sin högra sida, och ska lämna företräde.

Sedan så kan det lysa grönt i huvudsignalen med, då får man även då svänga höger. (även utan pil i signalen). Men man ska släppa fram cyklister och gående efter svängen.
Senast redigerad av miikos 2013-11-28 kl. 11:27.
Citera
2013-11-28, 16:11
Medlem
Citat:

På streetview ser det ju ut som "höger" trafikljus bara har 2 lampor och då borde det vara gult och grönt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in