2011-04-23, 12:56
Medlem
Dan88s avatar
Vid vissa trafikljus, så brukar det finnas ett mindre extra trafikljus brevid för att svänga.

Min fråga är: När det stora trafik ljuset visar rött, och det lilla brevid inte visar något ljus all, får man svänga?
Citera
2011-04-23, 12:58
Medlem
epost72s avatar
Nej
Citera
2011-04-23, 12:59
Medlem
Dust0rs avatar
Du får bara svänga höger/vänster när det lilla ljuset visar grönt, eller när det stora ljuset visar grönt. Inte om det stora visar rött och det lilla är släckt. Det lilla ljuset har inget eget rött ljus, utan är kopplat till det större.
Citera
2011-04-23, 12:59
Medlem
Carpedijems avatar
Klart inte. Hade den visat grönt hade du fått det såklart.
Citera
2011-04-23, 13:00
Medlem
JeagermeisterSWEs avatar
Kan kan du, men gör det inte
Citera
2011-04-23, 21:41
Medlem
Hoppas TS inte har körkort eller vistas i trafiken...
Citera
2011-04-23, 21:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LK100
Hoppas TS inte har körkort eller vistas i trafiken...
Han kanske tillhörde kategorin "Jag ska bara plugga på så att jag klarar gränsen för godkänt på provet" när han pluggade teorin.

Eller så pluggar han teorin just nu och då kan ju frågan vara motiverad.
Citera
2011-04-23, 22:33
Medlem
Tratexs avatar
Har noterat att vissa förare vägrar köra trots att det stora ljuset lyser grönt utan att det lilla ljuset med gröna pilen tänds. Verkar som att dom tror att det är förbudet att köra trots att det är tillåtet, skillnaden med gröna pilen är att inga andra trafikanter samtidigt kan ha grönt (oftast korsande gång/cykelväg).
Citera
2011-04-24, 01:21
Medlem
toby79s avatar
Jag har en väldigt snabb fråga till dig Tratex.
Hur får jag pilar, bårder osv till skyltar? Fonterna har jag, men resten har jag inte fått tag på.
Citera
2013-11-24, 17:50
Medlem
thrown-outs avatar
Tjena. Lånar tråden istället för att göra en ny.

Om man står vid en korsning där det lyser rött rakt fram & ljuset till höger är släck (det kan lysa både rött & grönt). Får man inte svänga höger då?

Jag har för mig att jag fick en sådan fråga på provet & då fick man svänga höger vid en sådan signal. Man skulle dock vara uppmärksam på korsande trafik & lämna företräde.

Men jag kan minnas fel, det va ett tag sedan jag gjorde provet & jag har råkat ut för sådan signal ett par gånger men eftersom jag är så osäker så kör jag ju självklart inte. Själv tycker jag man borde få svänga, annars borde väl ljuset visa rött?

Är det någon trafikexpert här som kan svara på frågan? Har kollat på transportstyrelsen & några andra sidor men jag hittar inte svaret någonstans & mina körkortsböcker har jag självklart gett bort.
Citera
2013-11-24, 18:14
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thrown-out

Om man står vid en korsning där det lyser rött rakt fram & ljuset till höger är släck (det kan lysa både rött & grönt). Får man inte svänga höger då?

Jag har för mig att jag fick en sådan fråga på provet & då fick man svänga höger vid en sådan signal. Man skulle dock vara uppmärksam på korsande trafik & lämna företräde.

Men jag kan minnas fel, det va ett tag sedan jag gjorde provet & jag har råkat ut för sådan signal ett par gånger men eftersom jag är så osäker så kör jag ju självklart inte. Själv tycker jag man borde få svänga, annars borde väl ljuset visa rött?

Är det någon trafikexpert här som kan svara på frågan? Har kollat på transportstyrelsen & några andra sidor men jag hittar inte svaret någonstans & mina körkortsböcker har jag självklart gett bort.

Som det står i boken, så betyder rött stopp. Låter det som att man får passera signalen?

En signal som är släkt är inte i bruk.
Citera
2013-11-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thrown-out

Din fråga är samma som den ursprungliga. Ingen grön pil = inget köra.

EDIT: blixt-miikos hann före.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in