2011-04-23, 10:36
Medlem
Occultuss avatar
Hej,

vilka preparat finns det som inte ökar ens sötsug, gör en hungrig, eller gör så att du går upp i vikt, när det gäller SSRI/SNRI? Voxra äter jag redan, och det är en mycket fin medicin, kombinerad med Abilify. Det jag behöver är något som slår på serotonitet.

Tacksam för förslag på sådana preparat alltså.

mvh OCC
Citera
2011-04-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Hej,

vilka preparat finns det som inte ökar ens sötsug, gör en hungrig, eller gör så att du går upp i vikt, när det gäller SSRI/SNRI? Voxra äter jag redan, och det är en mycket fin medicin, kombinerad med Abilify. Det jag behöver är något som slår på serotonitet.

Tacksam för förslag på sådana preparat alltså.

mvh OCC

Medicinen heter Cymbalta.

Stövel-Anders
Citera
2011-04-23, 13:18
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Medicinen heter Cymbalta.

Stövel-Anders

Den vet jag om, men finns det inga fler? Jag svarade rätt dåligt på Cymbalta, fick jobbiga biverkningar
Citera
2011-04-23, 17:04
Medlem
Astenikers avatar
Bland SSRI är fluoxetin det preparat som är minst förknippat med viktuppgång. Många som tar fluoxetin brukar till och med tappa i vikt. Det hände mig själv.
Citera
2011-04-23, 17:43
Medlem
Occultuss avatar
Då är frågan vilken man bör satsa på. Cymbalta vs Fluoxetin. Jag vet ju att Cymbaltans biverkningar med allra högsta trolighet går över efter ett tag, det gäller bara att stå ut. Vilket skulle ni rekommendera? Jag står på 20 mg Abilify och 300 mg Voxra för övrigt.
Citera
2011-04-23, 18:32
Medlem
Occultuss avatar
Nä, nu blev det Cymbalta ändå. Har pratat med överläkaren precis (är inlagd på sluten psykiatrisk avdelning). Hoppas den hjälper om cirka 2 veckor.
Citera
2011-04-23, 19:46
Medlem
binaryinsects avatar
Tar Citalopram 60mg och har inte gått upp alls sen jag började
Citera
2011-04-24, 13:30
Medlem
Jag fick också avbryta min instättning av Cymbalta för att jag fick rätt illa besvär, fick börja direkt med vanlig dos av nån anledning dock.

Lycka till och berätta hur det fortlöper om du har möjlighet!
Citera
2011-04-24, 19:56
Medlem
lithionits avatar
effexor brukar göra att man går ner i vikt.

Sertralin brukar inte heller ha nån påverkan på vikten, som tidigare nämnts är paroxetin det värsta ssri när det gäller vikten, om mest biverkningar förövrigt också
Citera
2011-04-25, 08:25
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxExterior
Jag fick också avbryta min instättning av Cymbalta för att jag fick rätt illa besvär, fick börja direkt med vanlig dos av nån anledning dock.

Lycka till och berätta hur det fortlöper om du har möjlighet!

Tog min andra tablett idag. Igår hade jag inga direkta biverkningar, till skillnad från förut. Jag går också in på full dos direkt (60 mg). Lite svettningar är det enda jag känt hittills. Det lovar gott.
Citera
2011-04-25, 13:33
Medlem
Astenikers avatar
För egen del var Cymbalta viktneutralt -- eller ja, kunde nog märka en liten viktnedgång, som antagligen berodde på den ökade aktivitet som läkemedlet verkar ha förorsakat.
Citera
2011-07-22, 08:03
Medlem
Har nu tagit Cymbalta 2 dagar 2a dagen idag) brukar alltid villja äta på kvällen efter midagen men igår kväll kännde jag mig inte alls sugen på något. Tar det som ett bra tecken när det gäller vikten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in