2011-04-23, 09:35
Medlem
Ramzons avatar
Hoj!

Tänkte kolla om någon kan ha en aning om vad för typ av utslag som jag och en tjejkompis har på skinkan.

Det började med att jag fick ett litet utslag på ena skinkan för snart två veckor sedan. Såg ut en liten sårskårpa typ. Ungefär i samma storlek som en nagel. Tänkte inte på det utan har smörjt in med hydrokortison utan resultat. Har sett likadant ut i ca två veckor. Det kliar inte nämnvärt, bara lite svagt om man väljer att klia på det ^^

http://db.tt/mvUOZOl
http://db.tt/N7mVqrY

Sedan hände en spännande sak i tisdags/onsdags. En nära tjejkompis vaknade upp med något knepigt utslag på sin skinka. Hennes var större och gjorde lite mer ont och såg lite mer inflammerat ut. Vi ligger med varandra utan skydd och har gjort det dom senaste två åren. Kan det vara en slump att hon får utslag också tro, eller kan det ha ett samband? Dock så är det så att hon driver en kennel och under tisdagen hämtade vi en hund på Arlanda som är en import ifrån England. Denna hunden led av skabb visade det sig (hur fan nu en veterinär kan godkänna den för en export). Nu överlever ju inte djurskabb hos en människa men kan ju vara bra att veta. Och nu igår så fick hon ännu ett utslag en bit under det första. Och mitt "lilla" utslag har inte ändrat utseende alls.

Detta är det senaste utslaget. Så såg även det första ut när det bröt ut:
http://db.tt/1FrwWJv

Och detta är det gamla utslaget. Det såg ut som det som på den första bilden i början men har utvecklats till detta:
http://db.tt/ryz7fdV

Som man ser är det till en början ungefär som små små blåsor och nu känns det typ som en sårskårpa. Är det något mer så är det bara att fråga. Inga andra symptom alls.

Tack på förhand. Kan ju även säga att vi drar till vårdcentralen på måndag när den öppnar igen.
Citera
2011-04-23, 09:47
Bannlyst
Ser ut som herpes men det är märkligt ställe att få dem på.

Tidigt stadium av AIDS känns mer troligt.
Citera
2011-04-23, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Ser ut som herpes men det är märkligt ställe att få dem på.

Tidigt stadium av AIDS känns mer troligt.
Det ÄR herpes.
Citera
2011-04-23, 10:13
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styx1
Det ÄR herpes.

Fan, jag som hade siktat in mig på aids. Doh! Nejmen seriöst, jag hade mina aningar om herpes också men det kändes lite skumt. Men är det även det jag lider av?
Citera
2011-04-23, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ramzon
Fan, jag som hade siktat in mig på aids. Doh! Nejmen seriöst, jag hade mina aningar om herpes också men det kändes lite skumt. Men är det även det jag lider av?
Lider du av dem? Herpes kan ofta vara symptomfri och det blir mer frågan om en estetisk bedömning. Dessutom så försvinner de som regel av sig själv men viruset kvarstår och kan blomma upp när helst den så önskar.
Citera
2011-04-23, 10:22
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styx1
Lider du av dem? Herpes kan ofta vara symptomfri och det blir mer frågan om en estetisk bedömning. Dessutom så försvinner de som regel av sig själv men viruset kvarstår och kan blomma upp när helst den så önskar.

Nope, jag lider inte av det. Kliar bara om man petar på det som sagt. Men jag tycker att rumpan är ett knepigt ställe att få det på. Särskilt när både hon och jag fick det där. Har läst runt lite men inte fattat om man ska behöva uppsöka läkare för medicinering eller inte.
Citera
2011-04-23, 10:23
Medlem
Brinkas avatar
Pågående herpes ökar risken för smitta av HIV om den ena parten är HIV-infekterad.. tänk på de innan ni går och lägger er ikväll
Citera
2011-04-23, 10:31
Bannlyst
Jag gillade hur du fick in hunden som ni hämtade i tisdags när du haft utslagen flera veckor

Har någon av er varit med HIV-infekterad tidigare?
Citera
2011-04-23, 10:39
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Jag gillade hur du fick in hunden som ni hämtade i tisdags när du haft utslagen flera veckor

Har någon av er varit med HIV-infekterad tidigare?

Haha, jamen hon fick ju sina utslag precis efter hunden var hämtat ^^

Nej, inte vad vi vet iaf. Men däremot har vi båda blivit satans förkylda.
Citera
2011-04-23, 11:08
Medlem
jag hade med såna där utslag för inte alls längesedan men jag fick mitt i ansiktet och lite på ryggen istället. Det är svinkoppor det jag hade iallafall och era utslag är rätt lika mina så kan vara det ni med har drabbats av, och eftersom det smittar väldigt lätt vid beröring så kan din kompis ha fått dig av dig rätt enkelt. Det man ska göra iaåfall är att tvätta det med tvål flera gånger om dagen, för på så sätt torkar ni ut "skorpan" och då försvinner det fortare. Det finna även andra åtgärder, men då får ni fråga någon annan. Men det bästa är att bara tvätta det med tvål och vatten så mycket som möjligt, för ni hade ju även turen att inte få det på något synligt ställe (som mig). lycka till!
Citera
2011-04-23, 11:14
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofcourse
jag hade med såna där utslag för inte alls längesedan men jag fick mitt i ansiktet och lite på ryggen istället. Det är svinkoppor det jag hade iallafall och era utslag är rätt lika mina så kan vara det ni med har drabbats av, och eftersom det smittar väldigt lätt vid beröring så kan din kompis ha fått dig av dig rätt enkelt. Det man ska göra iaåfall är att tvätta det med tvål flera gånger om dagen, för på så sätt torkar ni ut "skorpan" och då försvinner det fortare. Det finna även andra åtgärder, men då får ni fråga någon annan. Men det bästa är att bara tvätta det med tvål och vatten så mycket som möjligt, för ni hade ju även turen att inte få det på något synligt ställe (som mig). lycka till!

Intressant nog så hade jag faktiskt svinkoppor när jag gick i typ åttan tror jag. Är 24 nu. Och precis som du fick jag det precis i mitten av pannan. Såg förjävligt ut vill jag lova men jag fick även penicillin och ögondroppar så att det inte skulle angripa mina ögon på något vänster. Men jag tog bort svinkoppor från min lista över saker det skulle kunna vara för som jag minns det var svinkoppor ännu "vattnigare" än detta vi har. Men man vet ju aldrig.
Citera
2011-04-23, 11:49
Medlem
Syfilis? Det börjar med små utslag.

Gå till doktorn, det kan ju vara precis vad som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in