Har inga katter nu men hade två tills för några år sedan (de blev 16 & 20 år gamla).
De fick vara precis överallt, utom på spisen då, men den undvek de av sig själva (efter skrik från mig). Många tycker detta är äckligt... men de fick t.o.m. äta från min tallrik (innan den ena fick urinsten och den andra fick åldersproblem med njurarna), samtidigt som jag gjorde det

De använde tassen till att knipa åt sig lite strips eller något.
När de blev gamla fick jag anpassa mig en hel del efter dem. Den ena fick det sista året en konstig vana av att vilja sova/bo i slasken (alltså bredvid diskhon). Jag fick bädda med tjock filt där så han kunde sova mjukt och en stol stod alltid för sopskåpet så han skulle komma upp lättare. Ville jag spola vatten så fick jag göra det i diskhon. Ibland var jag ju tvungen att använda slasken men då fick jag snällt vänta tills han vaknade.
Hade även andra stolar utplacerade lite här och där (vid höga skåp och sådant) så gammelkatten kunde hoppa upp till favoritställena utan att ramla.
Den andra drack helst vatten från kranen... han jamade när han var törstig och då fick man springa och sätta på kranen... vänta tills han var klar för att stänga av.
Kattmaten var ju inte billig heller

Levde på existensminimum men båda behövde specialfoder (mot urinsten & för njurarna). En liten jävla påse (mindre än en påse Friskies på Ica) kostade typ 570 kr nåt, om jag minns rätt. Och de behövde ju en var, olika sorter. Finns ju dessutom bara hos veterinären och utan körkort var det ofta taxi som gällde... flera hundra kr bara det. För att inte tala om alla veterinärkostnader. Som tur var hade jag en snäll farmor som brukade bidra ibland.
Sedan gick man ju alltid omkring med ett lager katthår på kläderna eftersom de såklart ville sova i garderoberna, på kläderna. Försökte håra av dem så gott det gick men det satte sig ju överallt.
Så ja... det var nog så att det var jag som bodde med katterna snarare än tvärtom... men det var värt det

Saknar dem så in i helvete!
En nackdel med att låta ens djur göra som dom vill är att de kan skada sig. Man ska nog ha lite "pli" på dem iaf. Min yngsta (halvlånghårig) började faktiskt brinna i svansen en gång

Jag brukar ALDRIG tända ljus (förstår inte tjusningen med det) men jag ville testa vad som var så jävla fantastiskt med det... så jag tände ett ljus. Så hoppar katten upp på bordet, medan jag glor på tv... sneglar lite på honom... han glor slött på mig... "Vad fan har Fjoll i svansen? HAN BRINNER!!!!"
Kastade mig över honom och lyckades släcka svansen innan något värre hände. Han märkte dock inget.
Den äldre katten lyckades lägga svansen på en platta en gång utan att märka det. Han hade den där så pass länge att det blev ett märke på plattan men han märkte inget och det fanns ingen skada. Efter det skrek jag högt varje gång han närmade sig spisen och det funkade, han höll sig borta.
Att jag inte skaffat nya katter är för att ekonomin inte räcker till, utifall det skulle bli som med de förra... att de kräver mycket veterinärbesök och specialmat. De katterna skaffade jag när jag fortfarande var liten och bodde hemma så då hade ju min mamma huvudansvaret för dem. När hon dog blev jag ansvarig och jag fick göra så gott jag kunde.
Men jag skulle gärna ha ett par...