2011-04-22, 21:02
Medlem
Håller på att bygga koja åt syskonbarnen. Grunden är en rutten ek och diverse plankor och andra grejer som finns i skogen och ute på ett landställe.

Hur fan ska jag göra för att bygga en solid och vuxen koja lämpad för två 9 åriga tjejer och deras kompisar? Det ska finnas golv, soltak, osv

Hur ser era favoriter ut? och framförallt hur skulle eran dröm koja se ut för ett barn fast det är ni som vuxna som bygger.

Har för övrigt tummen mitt i handen så Typ martin timell style här
Citera
2011-04-22, 21:05
Medlem
Recycles avatar
Åk och köp en lekstuga eller be ungarna att bygga sin egen koja, det är ju att bygga den själv som är charmen
Citera
2011-04-22, 21:23
Medlem
Det beror helt på hur trädet ser ut. Se till att du får en stark och stadig grund som du kan bygga på.
Citera
2011-04-22, 21:36
Medlem
SaveMySouls avatar
När jag var liten byggde min farsa en koja helt utan att sätta en spik i trädet, jag tycker fortfarande det är otroligt imponerande med tanke på hur stor kojan var. Om du som du säger har tummen mitt i handen kan det vara ett alternativ. Farsan använde bärgningsrep och band upp stockar och plankor i trädet, det var jävligt stabilt och sen kunde han spika i dessa plankor sedan. Sen när man blev lite äldre så byggde jag ett golv och staket själv, som någon sa, mycket av charmen är ju att bygga själv.
Citera
2011-04-23, 00:09
Medlem
Jag lyssnar på er och gör som så att bygga färdigt kojan, för om vi ska vara ärliga så är det roligare att få en riktigt cool koja än att knappt kunna använda hammare och spik och få en fallfärdig koja. Sen så får dom måla och inreda som dom vill.

Har kommit ganska långt i byggandet. Just nu så är det en bungalow med soltak. Ser ganska coolt ut, eller inte

Ska jobba vidare i morgon, fan riktigt hårt arbete att vara snickare kan jag säga

Tänkte bygga staket till soltaket samt bygga golv finns det något jag ska tänka på?
Citera
2011-04-23, 04:42
Medlem
ojns avatar
Uhm, Humor?

Vi gör ett försök: Humor - allmänt --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2011-04-23, 09:02
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Jag lyssnar på er och gör som så att bygga färdigt kojan, för om vi ska vara ärliga så är det roligare att få en riktigt cool koja än att knappt kunna använda hammare och spik och få en fallfärdig koja. Sen så får dom måla och inreda som dom vill.

Har kommit ganska långt i byggandet. Just nu så är det en bungalow med soltak. Ser ganska coolt ut, eller inte

Ska jobba vidare i morgon, fan riktigt hårt arbete att vara snickare kan jag säga

Tänkte bygga staket till soltaket samt bygga golv finns det något jag ska tänka på?
Överdimensionera gärna golvet och reglarna under, det får absolut inte rasa ihop. Likadant med räcken runt om, stabila grejer så att det inte kan hända nått. I övrigt är det väl bara att bygga ihop efter tycke och smak, det är ju de som är charmen med en koja.
Citera
2011-04-23, 11:24
Medlem
grovsmides avatar
Du som vuxen är ju bäst lämpad att lösa de större bitarna, regla upp ordentligt i nivå lite runt om med grövre fransk skruv motsvarande och en redig stege upp till bjälklaget och hjälp sen tjejerna fram med spillvirke och låt dom leka bäst dom vill, eventuellt måtta och såga färdiga bitar till golvet så kommer dom igång. Nästa sommar har dom tröttnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in