• 1
  • 2
2011-04-23, 00:01
Medlem
qrizzes avatar
Innan man tror det är problem på datorn så borde man göra följande steg först

1. Starta om modemet/routern
2. Använd TP-Kabel av typ cat5e eller cat6
3. Se till så inga andra är anslutna mot nätverket
4. Testa med en annan dator med samma koll som ovan.

Som du säger så kollar din bror på Youtube. Säkert har han så hög kvalité som möjligt och då får du inte lika snabb uppkoppling då ni delar på samma uppkoppling.

Edit: När du använder sladd. Testa gör ett tptest och ge oss resultatet här
http://www.bredbandskollen.se
Citera
2011-04-23, 23:46
Medlem
hatardigds avatar
suttit med internet sladden i nu och det har inte hänt en enda gång. Provade att köra trådlöst ikväll men då dök problemet upp igen efte 7 timmar, så jag passade på att sätta i internet sladden direkt då det hände, och då fugnerade det utan problem.'

Vad betyder detta och hur löser jag probelemet? Datorn är ny vill verkligen inte behöva lämna in den...
Citera
2011-04-23, 23:55
Medlem
systems avatar
I mina öron låter som det är något som stör ut ditt trådlösa. Typ, grannen kommer hem, startar något skit – och pajjar för dig.

Prova att byta kanal. Troligen står routern på ”auto” och så även din dator. Ta dig tid att hitta en kanal som är okej då det bråkar – som det gör just nu.
Citera
2011-04-23, 23:57
Medlem
hatardigds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
I mina öron låter som det är något som stör ut ditt trådlösa. Typ, grannen kommer hem, startar något skit – och pajjar för dig.

Prova att byta kanal. Troligen står routern på ”auto” och så även din dator. Ta dig tid att hitta en kanal som är okej då det bråkar – som det gör just nu.
tack men vad menar du med kanal och auto?
Citera
2011-04-24, 00:11
Medlem
systems avatar
Glöm det jag skrev om din dators eventuella kanal. Denna ställs, mig veterligen, in enbart via routern.

Hur detta går till i just din router vet jag inte, då jag har noll och ingen erfarenhet av den produkt som just du sitter med. Men, det borde gå att logga in på den, och där kunna bestämma vilken kanal den ska använda.
Citera
2011-04-24, 12:34
Medlem
qrizzes avatar
För att ställa in en annan kanal så loggar du in på routern http://192.168.1.1 tror jag det är till Com Hems modem.

Sedan går du in på Wireless settings och ändrar kanal. Oftast står det kanal 6 eller 11.
Om det står 6 så ändra till 11. Och tvärtom om det står 11.

Det som kan störa ut trådlöst internet är ex. trådlösa telefoner, mikrovågsungnar och likande saker som går på 2.4 ghz bandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in