2011-04-22, 19:47
Medlem
DoctorZapps avatar
När jag lyssnar på musik, spelar spel, eller helt enkelt bara tänker, så kan ljudet/tanken helt plötsligt kännas som att den skriker och riktar sig mot mig. Inget fysiskt, bara att mitt intryck av det jag håller på med blir mer aggressivt och det känns som att den vill mig något. Som att någon skäller ut en med en lugn röst.

Ingen aning hur länge detta har hållit på, men det händer inte ofta i alla fall. En gång i månaden kanske. Vet att jag som mindre haft en mardröm där en clown sagt något på ett lugnt sätt, men det kändes aggressivt och hårt ändå.

T.ex. när jag lyssnade på musik på bussen häromveckan så var jag tvungen att stänga av musiken, för att den nästan bara stegrade och stegrade och kändes jättesnabb och nästan skällde ut mig, även fast jag visste att det inte var så på riktigt. Eller när jag spelade spel på mobilen, och allt jag gjorde blev hastigt och vansinnigt. Svårt att förklara riktigt.

Jag försökte förstärka det för att få något minne eller något sist det hände, genom att fortsätta det jag höll på med, och nästan tvinga fram det hela tiden. Lyckades dock inte med något, utan var tillslut tvungen att stänga av spelet jag spelade för att det blev så jobbigt.

Är det någon som har liknande upplevelser? Jag har inga syndrom, och är över huvud taget en ganska frisk människa.
Citera
2011-04-22, 19:59
Medlem
dekanmis avatar
Det låter ju faktiskt nästan som om du håller på att utveckla schizofreni. Självklart är det säkert inte så, men det låter ju nästan som så.

http://sweden.lundbeck.com/sweden/allmanhet/schizofreni/symtom/default.asp
Citera
2011-04-22, 20:07
Medlem
FittLisas avatar
Om du håller på med droger i övrigt är det hög tid att lägga ner det innan du fått svar från någon kunnig. Att självdiagnosticera sig som du gör och hävda att du inte har några problem är ingen hit.

Det enda jag kommer att tänka på vid sidan av schizofreni är hörselhallucinationer som inte är något farligt och kan inträda vid avslappning, insomnande och uppvaknande. Ofta är det ljud av knackningar, tjut, ringande oljud eller någon röst som korhugget ropar till. Men det känns inte som det passar in i ditt fall.
Citera
2011-04-22, 20:24
Medlem
Cheezuss avatar
Kan vara en demon också, som försöker ta över.
Citera
2011-04-22, 20:53
Medlem
Dorss avatar
Jag hörde operasång. Fick käka psykofarmika.
Citera
2011-04-23, 01:10
Medlem
WWIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dors
Jag hörde operasång. Fick käka psykofarmika.

Fan, det är ändå rätt soft psykos. Lite Inception style?
Citera
2011-04-23, 11:09
Medlem
Dorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWIII
Fan, det är ändå rätt soft psykos. Lite Inception style?

Nä, kunde komma när jag bara stod och diskade eller lagade mat eller vad fan som helst. Först trodde jag det var grannarna. Men jag började höra det ute och på jobbet. Då fattade jag att det inte riktigt stod rätt till.

Alltså, det var inget soft eller något. Kändes inget speciellt. Jag bara hörde en tant sjunga jättetydligt
Citera
2011-04-23, 12:24
Medlem
DeusSanctis avatar
Ja, TS, vet precis vad du menar, kan också få det. Det kan vara stress och hjärnan ballar ur, i synnerhet måste du sova ordentligt. Äta bra också, och ta det lugnt.
Citera
2011-04-23, 14:47
Medlem
DoctorZapps avatar
Tack för svaren! Förhoppningsvis är det inte schizofreni. Läste beskrivningen du länkade, DekanMi, och jag måste säga att det var flera punkter som stämde in. Fan, hoppas jag inte börjar bli schizofren nu. T.ex. det där med anhedoni, och även det jag beskrivit tidigare: ljudhallucinationer och vanföreställningar... men jag nojjar säkert bara. Förmodligen inte schizofreni.

Skönt att höra att någon annan vet vad jag pratar om, DeusSancti. Kan du ge exempel på hur du upplevt det och hur ofta?
Citera
2011-04-23, 14:58
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorZapp
Tack för svaren! Förhoppningsvis är det inte schizofreni. Läste beskrivningen du länkade, DekanMi, och jag måste säga att det var flera punkter som stämde in. Fan, hoppas jag inte börjar bli schizofren nu. T.ex. det där med anhedoni, och även det jag beskrivit tidigare: ljudhallucinationer och vanföreställningar... men jag nojjar säkert bara. Förmodligen inte schizofreni.

Skönt att höra att någon annan vet vad jag pratar om, DeusSancti. Kan du ge exempel på hur du upplevt det och hur ofta?
En arg "röst" i huvudet, men det är ju inte en röst utan en tanke som tänker sig själv och säger något snabbt och argt och ohörbart. Inte ofta, bara efter trötthet kombinerad med hård psykisk och fysisk press. Kanske varannan månad?
Jag tror inte du håller på att bli schizofren, men kanske inte har enormt långt till att något knuffar dig över kanten till psykos?
Citera
2011-04-23, 16:19
Medlem
DoctorZapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
En arg "röst" i huvudet, men det är ju inte en röst utan en tanke som tänker sig själv och säger något snabbt och argt och ohörbart. Inte ofta, bara efter trötthet kombinerad med hård psykisk och fysisk press. Kanske varannan månad?
Jag tror inte du håller på att bli schizofren, men kanske inte har enormt långt till att något knuffar dig över kanten till psykos?

Underbar beskrivning. TACK! Har faktiskt inte tänkt på vilket humör jag varit på när jag hört det, men när jag tänker tillbaka har det oftast varit vid lugna tillfällen, såsom på en helgmorgon eller på bussen till skolan. Får tänka på det nästa gång.

Har haft en teori om att det kan ha varit kopplat med något minne som liten som jag förträngt, men det kan jag väl utesluta nu.
Citera
2011-04-23, 16:56
Medlem
foshobros avatar
Jag brukade uppleva något liknande när jag var liten titt som tätt. Det kändes som om allt var snabbspolat fast synen blev i slowmotion och lite dimmigt på något sätt och jag brukade höra mitt namn ropas med mammas röst i ett väldigt bestämt/argt tonläge som stegrade och gick snabbare och högre tills det klingade av efter några sekunder.

Nuförtiden brukar jag få hörselhallisar när jag skall sova. ("Hypnagoga Hörselhallucinationer")
Men det är oftast bara en massa röster och lite knepiga toner i en enda röra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in