2011-04-22, 12:04
Medlem
Hejsan!

Vi i familjen funderar på att skaffa oss en hund, och har varit och kikat på hund.
Och läst 100 tals och åter hundratals med internet sidor där det står att man ska tänka på det ena och man ska tänka på det andra.
Ju mer vi läser desto mer avskräckta blir vi..

Det känns som om det är 10 resor värre än att skaffa barn.. (som vi redan har 2 st).

Mina frågor(påståenden) till er som är sjukligt bra i allt man frågar här på det här vridna forumet är följande:

1.
Om man jobbar som mig 14 dygn på 2 månader och frugan 7-16, är det ett grovt problem då hunden kommer vara ensam hemma i 8 timmar 10ggr på 2 månader, resterande tid finns alltid minst en vuxen hemma?

2.
Om man skulle lämna hunden till någon under den här tiden, står det på åtskilliga sidor att det inte är bra för att den är ifrån sin flock.. vilket för mig känns helt befängt, stämmer detta?

3.
Att det är snuskigt dyrt att ha hund?

Vi funderar inte på hundköp eller inte pga ekonomiska biten eller för våran egen del utan för hundens bästa!!

Tilläggas bör det är en chihuahua blandras.

Jag känner inte att dom här sakerna är ett problem, men frugan har fått kalla fötter och tror hunden inte kommer få det bra hos oss då hon sitter och lusläser dom här sidorna, att hunden inte pallar att vara hemma 5 dagar i månaden själv 8h. SJÄLVKLART inte när den är valp/unghund men i ett senare skede känns det som om detta är ok för en hund.

Rätta mig om jag har fel !

Tacksam för svar!!
Citera
2011-04-22, 12:14
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajtwajt
1.
Om man jobbar som mig 14 dygn på 2 månader och frugan 7-16, är det ett grovt problem då hunden kommer vara ensam hemma i 8 timmar 10ggr på 2 månader, resterande tid finns alltid minst en vuxen hemma?

Ni har ingen aning om er hund ens kommer att acceptera tio minuters ensamhet utan ett års intensiv träning. Men ja, det är ett problem. Dessutom är det mot lagen, de ska rastas minst var sjätte timme. Ni får helt enkelt lösa det med hundpassning de dagarna.
Citat:
2.
Om man skulle lämna hunden till någon under den här tiden, står det på åtskilliga sidor att det inte är bra för att den är ifrån sin flock.. vilket för mig känns helt befängt, stämmer detta?

Det är helt befängt. För övrigt är flockar ALDRIG artöverskridande, vilket innebär att ni hur mycket ni än försöker så kan ni inte bli en flock. Så det är bara att skita i folk som syssla med sådana dumheter.

Citat:
3.
Att det är snuskigt dyrt att ha hund?

Finns många trådar om detta, bland annat: https://www.flashback.org/t1331692

Det här är för övrigt ett RUSKIGT dåligt forum för hundfrågor, jag rekommenderar dig att titta på alltomhundar.com's forum istället. Här trivs mest idioter.
Citera
2011-04-22, 12:56
Medlem
Kingen_kings avatar
Utan att läsa trådstarten något vidare så ska man inte skaffa hund om man går in på ett forum för att få veta hur man ska göra.

Vid minsta tvekan, avstå! Ni ska absolut inte ha hund.
Citera
2011-04-22, 13:01
Medlem
Sgt.Rangers avatar
Läs mycket till att börja med..
Citera
2011-04-22, 14:54
Medlem
Jag håller inte med MisterTom ang flock. En flock blir den grupp hundar och människor som lever ihop, att det däremot skulle vara skadligt att vara ifrån den dagligen känns även för mig befängt. Många jyckar har hundpassare eller går på hunddagis och mår alldeles ypperligt.

Är ni så osäkra och ovetande om gängse lagar så bör ni vänta. Hundvalpar finns alltid att köpa senare när man är beredd.
Citera
2011-04-23, 06:13
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Det här är för övrigt ett RUSKIGT dåligt forum för hundfrågor, jag rekommenderar dig att titta på alltomhundar.com's forum istället. Här trivs mest idioter.

Amen! Mycket kan man lära sig här, men vill man lära sig om hundar så söker man sig någon annanstans. Rasforum eller erfarna hundägare som inte har ett egenintresse i att måla upp solskenshistorier om just den rasen man eftersöker är att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in