Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-22, 01:10
Medlem
Mina kvitton på diverse prylar bleknar med tiden, och jag är nog knappast ensam. Men vissa av kvittona är extra viktiga för mig att de fortfarande behåller sitt tryck så man ser vad det står.

Har ni nåt bra knep? Har testat lägga allt i plastficka, det funkar sådär.
Citera
2011-04-22, 01:15
Medlem
Scanna och spara på datorn, alternativt ta papperskopior.
Citera
2011-04-22, 02:35
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Köp små plastfickor med klister, eller vad dem kallas. Jag har en massa små avlånga fyrkantiga plastfickor med klister, så man "plastar" (stavas det så?) in dem. Man särar på dem, lägger i visitkortet/pappret, sedan drar av skyddsplasten och sätter överdelen över och dem förvarar sig.

Jag vet dock inte hur detta fungerar, men jag har haft en pappersbit inplastad i 4 år utan försämrad text.
Citera
2011-04-22, 20:14
Medlem
toby79s avatar
Lägg dom inte mot något av plast eller gummi. Så jag tror man kan sammanfatta det med att olja är BIG NO.
Jag har samtliga kvitton på transaktioner sedan april 2009 kvar Dessa ligger i en plastmapp och det kvitto som legat längst i kontakt med plasten har tappat trycket. I övrigt är det enbart ett fåtal kvitton av en bunt på ca 5-6 cm som är blekta.

Är det väldigt viktiga kvitton skulle jag sikta på att antingen scanna in dom som någon skrev. Sedan skulle jag lägga det i ett kuvert som ligger på en plats utan onödig rörelse eller skakningar.

Kvitton som får ligga och nöta mot sig själv eller andra föremål tappar trycket på väldigt kort tid. Egentligen är det fel att kalla det tryck då nästan alla kvitton består av thermopapper. Det är alltså inget tryck utan texten framkommer genom att små element hettar upp ytan som ska bli svart.
Detta kan man se om man drar snabbt med nageln över kvittot, eller håller en cigarett nära.
Citera
2011-04-22, 23:19
Medlem
The_Aces avatar
Jag tejpar upp kvitton på a4-sidor som jag sätter in i en pärm. Hittills så har jag inte upplevt att ett kvitto tappat i tryck.
Citera
2011-04-22, 23:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Jag tejpar upp kvitton på a4-sidor som jag sätter in i en pärm. Hittills så har jag inte upplevt att ett kvitto tappat i tryck.
Ja, precis! Skaffa A4-papper, en hålslagare, en häftapparat, en ask häftklammor och en P.Ä.R.M. Sen behöver du bara dunka lite med näven och hoppas att allt inte brinner upp en dag.

Eller en multifunktonsscannerskrivare, det kostar väl ungefär lika mycket och dokumenten är oförstörbara (om du inte glömmer lösenordet till molnet). Då kan du t.o.m. skicka såna där F.A.X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in